וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נאס"א חושפת: מצאנו את שברי החללית "בראשית"

15.5.2019 / 19:08

בתום מסע של חודשיים, החללית הישראלית "בראשית", שהייתה אמורה לנחות על פני הירח, התרסקה לאחר שאבד עמה הקשר והמנוע הראשי כשל. כעת, שבועות ספורים לאחר ניסיון הנחיתה, סוכנות החלל האמריקנית נאס"א חושפת צילומים ראשונים של אתר ההתרסקות

מקום ההתרסקות של החללית בראשית SpaceIL. נאס"א, צילום מסך
לפני ואחרי ההתרסקות. המכתש שיצרה בראשית/צילום מסך, נאס"א

רק מספר שבועות לאחר שאבד עמה הקשר, שברי החללית הישראלית הראשונה לירח נמצאו על ידי סוכנות החלל האמריקנית. נאס"א חשפה היום (רביעי) צילום המראה את מקום ההתרסקות של החללית "בראשית" על הירח. בצילום ניתן לראות את הכתם השחור, ברוחב של כעשרה מטרים, המציין את מה שהייתה אמורה להיות נקודת הנחיתה של החללית. כעת הכתם מסמל את שברי החללית שהתרסקה על הירח במהירות אנכית של כ-500 קמ"ש.

בשיחה לוואלה! TECH אמר ערן שמידט, מי שאחראי על השיתוף פעולה עם נאס"א והיה סגן מנהל הפרויקט וראש תחום המערך הקרקעי: "נאס"א יש להם חללית שמקיפה את הירח, היא חוקרת ומצלמת את הירח. נאס"א תכננה בכל מקרה להגיע מעל אתר הנחיתה של בראשית כדי לאכן את הרכיב שהותקן על החללית. ידעו מתי היא תהיה על האתר והם הגיעו מעל האתר, צילמו, עשו השוואה לתמונות שהיו משנים קודמות באותם תנאי תאורה והגיעו למסקנה ברורה: העקבות על הירח אלו העקבות של בראשית. זה מסתדר עם הנתונים שלנו יש, גם המיקום וגם בעצם מיקום הפגיעה המרוחק, כלומר 13 קילומטרים מאתר הנחיתה המתוכנן. זה מסתדר עם כך שלא בלמנו ואז החללית המשיכה עוד כמה קילומטרים ופגעה בירח".

"אנחנו רואים את התמונות, זה מעורר מחשבות ומראה שהתכנון שלנו היה טוב ומרגישים קצת את ההחמצה, אבל בסך הכל אנחנו גאים בהישג ולא מפסיקים לקבל פידבקים מכל מקום, מהארץ והעולם על ההישג המדהים. זה פשוט סוגר את התמונה ואת הפאזל. בראשית על הירח, אני בדיוק נוהג ורואה את הירח מולי. זה בלתי נתפס. כרגע יש הוכחה לכל אלו שחשבו שאנחנו לא שם - יש עכשיו הוכחה שאנחנו שם והגענו לאן שרצינו להגיע".

לפני כשלושה חודשים, החללית "בראשית" של SpaceIL שוגרה לחלל במטרה להיות החללית הישראלית הראשונה שתנחת על הירח. בתום מסע של כחודשיים, אבד עמה הקשר והמנוע הראשי חדל מלפעול. בכך, דקות לפני שהייתה אמורה לנחות על פני הירח, היא התרסקה. מ SpaceIL נמסר: "אנחנו שמחים על שיתוף הפעולה עם הענקית נאס"א, התמונות מוכיחות ללא כל ספק, ישראל על הירח"

חללית SpaceIL בסלפי. בראשית,
החללית בראשית בסלפי מהחלל/בראשית

תקלה טכנית שגרמה להפסקת פעילות המנוע הראשי הייתה הגורם שהוביל להתרסקות החללית בראשית על גבי הירח - כך עולה מנתונים ראשונים שנותחו על ידי הצוות ההנדסי של SpaceIL והתעשייה האווירית. לטענת הצוות, התקלה הטכנית גרמה לשרשרת אירועים שהסתיימה בהפסקת פעילות המנוע הראשי, ולא ניתן היה לבלום את החללית.

מהנתונים עולה כי החללית התגברה על התקלה והניעה את המנוע הראשי בשנית, אולם בשלב זה כבר לא ניתן לבלום את מהירות החללית ולהשלים את הנחיתה כמתוכנן. על פי נתונים ראשוניים שבידי הצוותים, האירוע הטכני הראשוני התרחש בגובה של כ- 14 ק"מ מעל פני הירח. בטווח 150 מטר מהקרקע, אז אבד סופית הקשר עם החללית, היא הגיעה למהירות אנכית של כ-500 קמ"ש לקראת הפגיעה באדמת הירח.

עוד באותו נושא

כמעט היסטוריה בחלל: החללית "בראשית" לא הצליחה לנחות על הירח

לכתבה המלאה

צוות SpaceIL כבר החל לדבר על שיגור החללית הבאה. מוריס קאהן, יו"ר SpaceIL ומי שהיה התורם העיקרי בפרויקט, הכריז לאחר ההתרסקות על הקמת הפרויקט "בראשית 2", בו ינסו לשלוח חללית ישראלית נוספת לירח. בכוונתו של קאהן להוביל את הפרויקט של החללית הישראלית השנייה, על מנת שתושלם המשימה לנחיתה על הירח. "זה חלק מהמסר המרכזי שלי לדור הצעיר- גם אם לא מצליחים, קמים ומנסים שוב", אמר קאהן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully