וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"זה העיר אותי באמצע הלילה": המטרד החדש של תושבי תל אביב והסביבה

20.5.2019 / 9:26

תושבי תל אביב והסביבה סובלים ממטרד חדש: הקורקינטים של Lime שעליהם מותקנת אזעקה המופעלת בכל פעם שמזיזים את הקורקינט. האזעקה החזקה מצליחה להגיע גם לקומות הבניינים הגבוהות ולהפריע למנוחתם של התושבים. לא רק שהאזעקה מרגיזה, אלא גם תגובת Lime

מערכת וואלה!

"זה העיר אותי באמצע הלילה. אני שומעת את זה בכל שעה אחרת של היום. זה מבהיל ומאוד חזק, פשוט מטרד!". תכירו את המכה החדשה שנחתה על תושבי תל אביב והסביבה: הקורקינטים השיתופיים. כבר לא מדובר רק על חסימת מדרכות, אלא על צליל האזעקה הבוקע מהקורקינט של חברת Lime. אין ספק, הקורקינטים השיתופיים עשו מהפכה תחבורתית אבל עם המהפכה, עכשיו מגיעים הנזקים הבלתי נסבלים. למרות התלונות הרבות, חברת Lime הבהירה בתגובתה לפניית וואלה! TECH שלא תבטל את האזעקות המרעישות. מעיריית תל אביב נמסר שהם מגבשים בימים אלו תקנות - אך לפי הפרסומים הן לא נוגעות לזיהום רעש. ובממשלה? מסיטים את האחריות ממשרד למשרד וכצפוי: אף אחד לא לוקח אחריות והתושבים סובלים.

"זה משהו נייד ולקח לי המון זמן להבין מאיפה הרעש מגיע. אנשים לא מבינים שזו בעצם האזעקה של הקורקינט של Lime. שמעתי את זה במשך חודשים, כתבתי פוסטים בפייסבוק ואנשים צחקו עליי. אבל בסוף גיליתי את המקור: הקורקינטים", אמרה לנו הדר שהתלוננה על הרעש הבלתי פוסק. "אני בדרך כלל לא שומע רעש אבל לאחרונה התחלתי לשמוע את הצפירות האלו, זה מטריד מאוד", סיפר אור שגר בתל אביב. הרעש מגיע מהקורקינטים של Lime, עליהם מותקן צופר שאמור למנוע גניבות אך הפך למטרד סביבתי חמור. גם עמית מגבעתיים סיפר כי היה במקלחת בדירתו שבקומה השנייה כשלפתע שמע את הרעש המטריד של הקורקינט. "זה נשמע בדיוק כמו הנעימה של 'פסיכו' של היצ'קוק. הרגשתי שאני בתוך סרט אימה".

כידון קורקינט Lime. מייקי לוי, מערכת וואלה!
כשמשחקי הכס פגשו את האזעקה של Lime./מערכת וואלה!, מייקי לוי

ב-Lime טענו בפנינו שהם לא היחידים שמתקינים אזעקות על הקורקינטים וכי חברות נוספות נוהגות כך. אולם הבדיקות שלנו, שנערכו על קורקינטים של Wind ו-Bird העלו כי בניגוד ל-Lime, עליהם אין אזעקה אלא צפצפה חלשה שבוקע ממנה רעש מאוד חלש, כך שהוא לא מצליח להפריע לתושבים וגם לא לעוברי אורח שנמצאים כמה מטרים מהקורקינט. אך גם אוזלת היד של הרשויות נגד המפגע הסביבתי מעלה תהיות ובעיקר כעס רב ומוצדק כלפי המשטרה והעיריות שמגלגלות אחריות ממשרד למשרד.

עוד באותו נושא

גוגל נוקטת צעדים נגד וואווי: עשויה למנוע גישה לשירותי גוגל

לכתבה המלאה

החל מ-2011 נאסר להתקין אזעקות בכלי רכב ומשנת 2017 נאסר השימוש באזעקות קיימות, כך שכל מי שיש ברשותו רכב עם אזעקה לא מנותקת, עובר למעשה על החוק. פנינו למשרד התחבורה על מנת לקבל הבהרה האם קורקינטים נכללים תחת החוק והרגולטור מסר לנו בצורה חד משמעית: "החוק האוסר על התקנת אזעקות בכלי רכב תקף גם לגבי קורקינטים חשמליים. האחראיים לאכיפת החוק הינם משטרת ישראל והמשרד להגנת הסביבה".

תגובת משרד התחבורה מאשרת כי מדובר בעבירה גלויה על החוק. אולם, התגובות של משטרת ישראל והמשרד לאיכות הסביבה השאירו אותנו המומים. ממחוז מרכז של משטרת ישראל נמסר לנו: "ככל שמתקבלות פניות למוקד 100 בנושא רעש חריגות הן מטופלות בהתאם לחוק. במקביל מומלץ לפנות גם למשרד לאיכות הסביבה או לרשות המקומית שהינה בעלת הסמכות למתן רישיונות לכלים אלה". גם כאן, למרות שמדובר על עבירה ברורה על החוק, במשטרת ישראל בחרו להפנות דווקא לרשות המקומית או המשרד לאיכות הסביבה. אחרי תגובת משטרת ישראל, פנינו למשרד להגנת הסביבה ושם נמסר לנו כי לא התקבלו תלונות בנושא ואם קיים רעש, יש לפנות למשטרת ישראל לטיפול במפגע.

קורקינט חשמלי ליים Lime. ליים, אתר רשמי
הקורקינט של חברת ליים/אתר רשמי, ליים

כלומר, כל רשות מגלגלת אחריות אחת כלפי השניה. משרד התחבורה למשטרה, המשטרה למשרד לאיכות הסביבה ואיכות הסביבה כלפי המשטרה. אף על פי שמדובר בעבירה ברורה על החוק, נראה שבמשרדי הממשלה בוחרים לגלגל אחריות במקום לאכוף ולמנוע מטרד שגורם לאי נוחות ברחבי הערים השונות. גם העיריות לא התייחסו באופן ישיר לרעש, אלא רק ציינו כי בימים אלו מסדירים את התחום, שבינתיים הופך למטרד בלתי נסבל.

"אין ספק וגם מידיעה אישית כי מדובר במטרד. העובדה כי אין עניננו ברכב פרטי או דירה ממנה מגיע הרעש לא רק שאינה מפחיתה מעוצמת המפגע וההתערבות הנדרשת אלא אף מעצימה אותו. לכאורה נדרשת התערבות כל הגורמים הרלוונטיים, הן בסוגית הרישוי ,הרשיון להפעלה, הן בתקנות והן באכיפה", אומר ע"וד אסף ורשה, המתמחה בנזיקין וביטוח ויו"ר משותף של ועדת תביעות שיבוב ורכוש בלשכת עורכי הדין. "דומה כי לא הוסבר הצורך באזעקה, האפשרות בנקיטת פתרון חלופי וממילא איזון אינטרסים מול החריגה לכאורה מן החוק. אין להשאיר האזרח הבודד עם הצורך להתמודד לבדו מול הסוגיה אלא יש לפתור אותה ברמה מערכתית".

יניב גודר, מנכ"ל ליים בישראל Lime קורקינט חשמלי. אלעד מלכה,
יניב גודר, מנכ"ל ליים בישראל/אלעד מלכה

אז מה האזרח הקטן יכול לעשות כלפי המטרד הזה? ובכן, ככלי תקשורת רציני אנחנו לא יכולים להמליץ לכם לקחת את החוק לידיים, אבל אחרי שקראנו את התגובות של הרשויות במלואן, אנחנו מודים, המחשבה הזאת עברה לנו בראש. אנחנו כן יכולים לקרוא לחרם צרכנים, במיוחד כשהחברה מצפצפת על הלקוחות והיצע הקורקינטים בשוק הוא כל כך גדול.

התגובות במלואן:

מ-Lime נמסר: "חברת LIME בישראל מקפידה להתחשב בכלל המשתמשים במרחב ומציעה את הפיתרון הנוח ביותר להתניידות בגוש דן. הקורקינטים משמיעים סאונד משתי סיבות: 1. על מנת לאפשר למשתמשים לאתר את הקורקינט. 2. על מנת למנוע פגיעה בכלים, הזזתם או נסיון רכיבה על ידי מי שאינם המשתמשים, דבר שעשוי להוות סיכון בטיחותי או מטרד לסביבה. בכדי למנוע את אי הנעימות, החברה דאגה לכך שעוצמת הסאונד הבוקע מהקורקינט הינו בגדר העוצמה המותרת להשמעה. חברת LIME תמשיך להציע תחבורה זולה, חכמה וירוקה ולהוות אוזן קשבת למשתמשים שלה".

ממשרד התחבורה נמסר: "החוק האוסר על התקנת אזעקות בכלי רכב תקף גם לגבי קורקינטים חשמליים. האחראיים לאכיפת החוק הינם משטרת ישראל והמשרד להגנת הסביבה".

מהמשטרה נמסר בתגובה: "ככל שמתקבלות פניות למוקד 100 בנושא רעש חריגות הן מטופלות בהתאם לחוק. במקביל מומלץ לפנות גם למשרד לאיכות הסביבה או לרשות המקומית שהינה בעלת הסמכות למתן רישיונות לכלים אלה".

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "במשרד להגנת הסביבה לא התקבלו תלונות בנושא זה. ככלל, אם קיים מטרד רעש כזה, יש לפנות למשטרת ישראל לטיפול במפגע. כדי לסייע באכיפת מטרדי רעש מסוג זה, המשרד להגנת הסביבה תיקן בתקנות למניעת מפגעים (מניעת רעש) איסור מוחלט על התקנה והפעלה של אזעקה קולית ברכב. בתוך תקנות אלו ניתן להכיר בקורקינטים כרכב (על-פי פקודת התעבורה), ולכן התקנה והאיסור חלים עליהם.

הרחבה: בתקנות למניעת מפגעים (מניעת רעש), התשנ"ג- 1992 תקנה 10 תיקון משנת 2011: לא יתקין ולא יפעיל אדם, בין בעצמו ובין על ידי אחר, מערכת אזעקה קולית הגורמת לרעש ברכב שבבעלותו או שהוא אחראי לו; לעניין זה, "הפעלה" - לרבות דריכת מערכת האזעקה בעת נעילת הרכב או בדרך אחרת".

מעיריית תל אביב נמסר בתובה: "סוגיית מטרדי הרעש מקורקינטים אינה מוכרת ובמוקד העירוני התקבלה פניה אחת בלבד. בכל מקרה, הדבר ייבחן במסגרת עבודת מטה ובחינה המתקיימת בימים אלו בנושא כלי התחבורה השיתופיים".

מעיריית גבעתיים נמסר בתגובה: "תופעת הקורקינטים החשמליים במרחב הציבורי וההפרעות הנגרמות לציבור עקב השימוש בהם היא תופעה מורכבת. בימים אלו אנו עורכים תהליך נרחב מול החברות המבקשות להפעיל את השירות בגבעתיים להסדרת הנושא, שיחייב את המשתמשים להתנהגות אחראית הכוללת, בין היתר, החניית הקורקינטים במקומות ייעודיים ומניעת הפעלת אזעקות הגורמות הפרעה לציבור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully