וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשבתם שטלגרם מאובטחת? כך עשויה המשטרה להגיע לסוחרי טלגראס

31.5.2019 / 9:25

פרטיהם של 3,000 עד 4,000 סוחרי טלגראס נמצאים בידי המשטרה, לרבות פרטיהם של 262 קטינים שסחרו בפלטפורמה. אם חשבתם שהפלטפורמה מאובטחת והפרטים הושמדו- תחשבו שוב. בכירי טלגראס שמרו את כל הפרטים ולא מן הנמנע, שהמשטרה תגיע גם אל הסוחרים

צילום: דוברות משטרה', עריכה: ניר חן

האם סוחרי הסמים צריכים לחשוש אחרי מעצר בכירי טלגראס? בחודש שעבר הגישה הפרקליטות כתבי אישום נגד 27 בכירים בטלגראס - ארגון שמכר סמים בהיקף עצום באמצעות אפליקציית המסרים המיידיים המוצפנת טלגרם. על פי כתבי האישום, הרשת כללה עשרות מנהלים שפעלו תחת עמוס סילבר, וחולקו לענפים בתחומי אחריות מוגדרים: כספים, גידול, אבטחה, סמים פסיכדליים, יחסי ציבור ועוד. מיוחסות להם בין היתר עבירות של מכירת סמים, תיווך בעסקאות סמים, חברות בארגון פשיעה, הלבנת הון בהיקפים גדולים ועוד. ממסמכים שמגיעים לידי מערכת וואלה! News, עולה כי עד המדינה נ', העביר את כל פרטי הסוחרים לידי המשטרה.

טלגראס משמשת עד היום כפלטפורמה עולמית לסחר בסמים, כשברשותה 24 אלף סוחרים בכל העולם ובין 3,000 ל-4,000 סוחרים בישראל. כדי לסחור בפלטפורמה, התבקשו הסוחרים לעבור הליך לאימות זהותם שכולל משלוח תעודת זהות, תמונה, אימות וידאו. ולסוחרים הובטח כי במידה ולא יתקבלו תלונות נגדם - בתוך חודשיים מיום ההצטרפות, הפרטים המזהים ימחקו. אך מהמסמכים עולה כי במערכת לא באמת מחקו את הפרטים, כך שהם היו נגישים וחשופים לעד המדינה שהעביר אותם אחר כך למשטרה, כחלק מההסכם שהוביל למעצרם של 27 חשודים בארגון טלגראס.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פרטיהם של 3,000 עד 4,000 סוחרים נמצאים בידי המשטרה./מערכת וואלה!, צילום מסך

"אני מניח שהם יחקרו רק איפה שהם חושבים שאפשר להשתמש במידע כראייה", אמר לוואלה!NEWS גורם משטרתי בכיר לשעבר. "זה שבן אדם אומר שהוא רוצה להיות סוחר סמים, זה לא מספיק. אני מניח שאם מישהו החזיק ביד סמים, אז יכול להיות שאת אותם אנשים יחקרו יותר. צריך להוכיח שהוא סחר בסמים, להביא ראיות על העבירה ועוד", הוסיף. "ככל הנראה שרק איפה שיש להם מספיק ראיות או יכולת להמשיך חקירה כדי להביא את הראיות, שם יתמקדו, ככה לפחות אני הייתי עושה", אמר. חשוב להבהיר, המידע שנאסף על ידי המשטרה נמצא במערכות המודיעין, כך שאם הסוחרים יבצעו עבירת תנועה או כל עבירה שאינה פלילית, הם אינם אמורים להופיע במערכות. "יש כל הזמן מידע שזורם, מכל מיני כיוונים, מאינספור אנשים שיש להם אינטרסים. לא כל מידע הופך לחקירה וזה לא יכול להוסיף משקל על חקירה אחרת", אמר הגורם.

עוד באותו נושא

"לקחו לנו את הטלפונים והתחילו לחפש בבית": מה קרה ברגע מעצר פרשיית טלגראס?

לכתבה המלאה

מי ששמרו על זהותם, אלו דווקא הסוחרים "הכבדים", כאלו שגם מקורבים או חברים בארגוני פשיעה. הסוחרים האלו השתמשו ב"קופים", כלומר חיילים זוטרים בארגון הפשיעה שיבצעו את תהליך האימות, בשעה שהם שומרים על זהותם האמיתית. "הסוחרים הגדולים באמת, לא עברו הליך אימות ולא שלחו את הצילום תעודת הזהות ויתר הדברים", אמר לוואלה!NEWS סוחר פעיל בטלגראס. "הם הציבו בחזית 'קוף', גורם שהזדהה עבורם. הם עבדו וסחרו אך היוזר לרבות האימות, נפתח על שם אותו קוף". עוד תופעה שהייתה נפוצה בפלטפורמה הינה מכירת פרופילים של סוחרים, מכירת הפרופילים של סוחרי הסמים הגיעה לעד עשרות אלפי שקלים.

אתר טלגראס. צילום מסך, צילום מסך
גם אתר טלגראס היה על כוונת המשטרה והוסר זמן קצר אחרי חשיפת הפרשה./צילום מסך, צילום מסך

ממסמכים נוספים שהגיעו לידי וואלה!NEWS, עולה כי ברשימות הסוחרים נמצאו פרטיהם של 262 קטינים שסחרו בטלגראס. אותם קטינים עלולים להגיע לטיפול משטרתי, "מתוך כוונה של צמצום מעגל הפשיעה", אמר לנו הגורם. "עם הנוער תהיה התייחסות גדולה יותר, על מנת לתת מענה טיפולי, כדי לצמצם את מאגר הפשיעה ולבצע שיקום".

"מדובר על מידע שכולל פרטים של למעלה מ-3,000 סוחרי קנאביס. לא סוחרי קוקאין ולא סוחרים בהרואין. נכון תעשה המדינה אם תתעדף את הקצאת משאביה לטובת מלחמה בסיכון האמיתי שנשקף לחברה ולא תמשיך לתעל משאבים עצומים במלחמה חסרת תוחלת בסוחרי פרחים", אמר ניר יסלוביץ, עורך דין ומומחה לדין פלילי ועבירות סייבר ומייצג את אחד הנאשמים בפרשה. "עד כה הושקעו בחקירת פרשת טלגראס למעלה מ-7 מיליון שקל. אם כוללים את עלויות ניהול המשפט - יוצא כי מקופת המדינה יגרע סכום שחוצה בקלילות את רף ה-10 מיליון שקלים", הוסיף.

מי שסחר בטלגראס לא יוכל לסחור יותר בסמים. המשטרה עשויה לבצע הצלבות ואם תמצא תשתית ראייתית, הם עלולים גם להעצר, או שתוכל המשטרה להפעיל כנגדם לחץ ולהשתמש במידע לצרכיהם. מי שככל הנראה נמצא על כוונת המשטרה או ימצא, אלו הסוחרים שכבר היה עליהם מידע מודיעיני קודם, סוחרי סמים פסיכדליים והסוחרים הקטינים. ממש בימים אלו נמצאת טלגראס בהליך של "חזרה לעבודה" וגיוס סוחרים חדשים שנדרשים לעבור הילוך אימות שדומה להליך אותו נדרשו 3,000 עד 4,000 הסוחרים שפרטיהם נמצאים במערכת.

קניתי סמים בטלגראס, האם אני בסכנה שיעצרו אותי?

לא. אפשר לנשום לרווחה, אם קניתם סמים כמו מריחואנה בטלגראס, אתם לא בסכנת מעצר או תדרשו להגיע לתשאול במשטרה. אלו שרכשו סמים פסיכדליים כמו פטריות, קוק, אקסטזי ועוד, עלולים למצוא עצמם בתשאול, במידה והמשטרה תגיע אל הסוחרים ששמרו את פרטי אימות הרוכשים. "גם אם הגיעו פרטים של משתמשים לידי המשטרה, הסבירות שהיא תעשה בהם שימוש- קלושה", אמר עו"ד יסלוביץ. "מיד לאחר המעבר לשלב הגלוי של החקירה הבהירה המשטרה כי אין היא מחפשת את הצרכנים. גם אם יש לה פרטים של מעשני קנאביס שרכשו פרחים מסוחרים בטלגראס, אין בכך די בכדי לשמש ראייה", הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully