וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לקחו לנו את הטלפונים והתחילו לחפש בבית": מה קרה ברגע מעצר פרשיית טלגראס?

בתום חקירה סמויה שארכה חצי שנה, עצרה משטרת ישראל 42 חשודים בהפעלת טלגראס, פלטפורמת הסחר בסמים. בין העצורים, מי שחשוד כמקים וראש הפלטפורמה שנעצר באוקראינה. שבוע אחרי המעצר, אנחנו מקבלים עדות ראשונה לרגעי המעצר בישראל וארצות הברית

צילום: דוברות משטרה', עריכה: ניר חן

פרשת טלגראס ממשיכה להדהד בכותרות מאז שפרצה בשבוע שעבר. לאחר מבצע משטרתי שערך כשנה וחצי, נעצרו 42 שחשודים בניהול פלטפורמת הסחר בסמים טלגראס, פלטפורמה להפצה וסחר בסמים. על פי החשדות שחשפה המשטרה, כ-10,000 סוחרים בעולם ובישראל סיפקו סמים למיליוני צרכנים באמצעות האפליקציה. בשבועות האחרונים פעלו שוטרי משטרת ישראל בסיוע גופי ביטחון אוקראינים, גרמניים ואמריקניים על מנת לתפוס את מפעילי הארגון. על פי הודעת המשטרה, העצורים חשודים ב"מעורבות בעבירות ניהול ומימון ארגון פשיעה, מסחר ואספקה של סמים מסוכנים במסגרת ארגון פשיעה, תיווך בעסקי סמים מסוכנים במסגרת ארגון פשיעה, שיבוש מהלכי משפט במסגרת ארגון פשיעה, קשירת קשר לפשע במסגרת ארגון פשיעה, ביצוע עבירות מס וכן עבירות נוספות".

שבוע אחרי חשיפת הפרשה של משטרת ישראל, אנחנו חושפים לראשונה את רגעי המעצר של 42 החשודים בהפעלת פלטפורמת הסחר בסמים טלגראס. מדובר במעצר מתוזמן שבמהלכו הגיעו חוקרי משטרת ישראל ביחד עם חוקרי סייבר אל ביתם של החשודים. במקביל, נלקחה לחקירה בת זוגו של עמוס סילבר המתגוררת בניו יורק ובאותה הנשימה נעצר גם הוא בזמן שביקר באוקראינה. מדובר במעצר מתוזמן שנראה כי חיכו במשטרת ישראל זמן רב עד שיבשילו כל התנאים. כעת לראשונה, למה שאירע ברגעי המעצר. "ארבע בבוקר היו דפיקות חזקות בדלת, צעקו משטרה ונכנסו לדירה מלא שוטרים עם כלב. סיטואציה מאוד מפחידה, גם כשלא עשית דבר", כך סיפרו לוואלה! TECH גורמים שנכחו באירוע.

"הוציאו אותנו מהחדר שינה, לקחו לנו טלפונים והתחילו חיפוש מקיף בבית. שאלו שאלות, מה אנחנו עושים כאן והתחילו חיפוש. התקשורת הייתה אגרסיבית מאוד אבל ללא אלימות פיזית. הושיבו אותנו בצד, לקחו את הטלפונים ואסרו עלינו לדבר. היינו בשוק. בעיקר פחדנו שיפגעו בנו. אבל זה פשוט כי הסיטואציה מאוד כוחנית. בכל זאת, להיות מוקפים ב-20 גברים עם אקדחים שבאים לעצור אותך זה חוסר אונים. השוטרים היו על אזרחי, כלב התרוצץ בבית ומצאו קצת קססה, קצת מזומן. לא שום דבר שאין בכל בית שני בישראל".

תפיסת ראשי טלגראס. יח"צ,
ראשי הארגון "טלגראס" על פי המשטרה/יח"צ

גורמים הבקיאים באירוע מספרים לנו כי אל רגעי המעצר התלוו גם חוקרי סייבר, דבר שנחשב ליחסית חריג בנוף המעצרים. בדרך כלל שמתבצע מעצר, המשטרה מחרימה את המחשבים ומעבדת את הנתונים במטה המשטרה. אלא שלמעצר זה, התלוו חוקרי סייבר שנכנסו אל המחשבים ברגע המעצר עצמו. עוד נראה כי מתכנתי טלגראס בנו תוכנית התאששות מאסון, אלא שכעת קיימת אנדרלמוסיה בתוך הקבוצה ורבים חוששים אחד מהשני.

במקביל למעצר החשודים בישראל, נעצר באוקראינה עמוס דב סילבר, החשוד כמנהל ומקים הפלטפורמה. על פי החשד, בזמן שהתגורר בארצות הברית, ניהל סילבר את כל אופרציית טלגראס. סילבר נעצר בשבוע שעבר באוקראינה, במקביל למעצר 42 חשודים נוספים, שם הוא נחקר והרשויות צפויות להסגירו לישראל במהלך הימים הקרובים. סילבר וחברתו התגוררו יחד בניו יורק בזמן שלטענת המשטרה, ניהל את אימפריית טלגראס. במקביל למעצרו של סילבר, הובאה לחקירה בת זוגו של סילבר שכעת חושפת פרטים חדשים. בשיחה עם וואלה! NEWS, סיפרה בת זוגו על שיתוף הפעולה שבין כוחות הביטחון הישראליים לכוחות הביטחון האמריקניים עם טענות חריפות במיוחד: "אני מאמינה שמשטרת ישראל שיקרה בבקשות לצווים ואני מאמינה שגם זייפה ראיות".

עוד באותו נושא

פרשת ״טלגראס״: המשטרה הסירה את האתר והשתלטה על אחד מהבוטים בטלגרם

לכתבה המלאה

אמש (שני) הופץ מכתבו של עמוס סילבר שהעביר באמצעות עורכי דינו מחקירתו באוקראינה. "מדינת ישראל ומשטרת ישראל היקרים, ככל הנראה שאתם סבורים שבאמצעות מעצר שהתבצע באופן לא חוקי באוקראינה האנטישמית, אתם יכולים לשבור את רוחי ואולי גם להרוס את נשמתי", כתב והוסיף: "טרם סיום, אני קורא לכל חבריי ולכל תומכי, הנסתרים, והגלויים, לנהל איתי את המאבק הצודק מאין כמוהו". עורכי דינו של סילבר הורשו להיפגש עמו רק שישה ימים אחרי מעצרו וטוענים כי כליאתו ומעצרו נעשו תוך הפרה בוטה של זכויות אדם בסיסיות. במקביל, גם בת זוגו סיפרה לנו כי לא הצליחה ליצור עמו קשר ובימים הראשונים נראה כי סילבר נעלם לגמרי.

המכתב של עמוס דה סילבר. צילום מסך, צילום מסך
״הרעיון של הטלגראס נועד לאפשר לכל מי שזקוק לקנאביס כתרופה או לצרכי פנאי, להשיג זאת מבלי להזדקק למפגשים עם עבריינים״./צילום מסך, צילום מסך
"כש-50 שוטרים פרצו לי לבית, הם היו בהלם שהביאו אותם אלינו הביתה כדי למצוא צנצנת קנאביס"

במקביל למעצרים בישראל, בשעה עשר בערב שעון ניו יורק, בשיא גל המעצרים שהתרחש ביום שלישי שעבר בישראל, כ-50 שוטרים הסתערו על דירת בת זוגו של עמוס המתגוררת בניו יורק. תחילה הגיעו לדירתם הישנה, שם מסרו להם הדיירים כי היא אינה גרה שם יותר. "כש-50 שוטרים פרצו לי לבית, הם היו בהלם שהביאו אותם אלינו הביתה כדי למצוא צנצנת קנאביס. הם בעצמם לא הבינו מה קורה כי תידרכו את האמריקאים שהם עשויים למצוא מאות אלפי דולרים וכמויות עצומות של סמים", הוסיפה. "כל מה שקרה פה פשוט רקוב מן השורש ואני מקווה שהאמת והצדק יצאו לאור".

חברתו של עמוס המשיכה לספר כי הצווים כלל לא היו מכוונים לכתובת שלה "הצו שלהם גם לא היה לכתובת הנכונה. הצו היה לדירה הקודמת שגרנו בה. הם פרצו ומצאו את האנשים שגרים שם ושאלו איפה אנחנו גרים, והם אמרו להם שעברנו קומה בבניין ורק אז פרצו לנו לדירה". "שלחו לביתי חוקרים לרבות קצינים ישראלים מלהב 433. על זה הם מבזבזים את כספי הציבור? טיסות ובתי מלון? והכל בשביל צנצנת קנאביס שהם החרימו לי".

עמוס דב סילבר. אמיל סלמן, הארץ
יוסגר לישראל בתום חקירתו באוקראינה. עמוס דב סילבר/הארץ, אמיל סלמן
"עצרו אותי ועיכבו אותי בחקירה 7 שעות. לא ידעתי שעמוס נעצר. ביקשתי שיתקשרו אליו על מנת שימצא לי עורך דין"

איך הרגשת?

"אני כבר בפוסט טראומה מהמשטרה בארץ , עברתי מסכת התעללות שנמשכת עד היום, כבר שנה שלמה. שנה שעברה נעצרתי לכמה ימים בישראל וגם הורידו אותי מהמטוס כשבאתי לבקר את המשפחה בחגים. כמובן כשהשוטרים הגיעו באותו ערב, איתם הגיע התקף חרדה. הייתי במקלחת בכלל כששמעתי דפיקות ויצאתי עם מגבת לראות מי דופק ככה בעשר בלילה".

כל זה קרה כשעמוס באוקראינה?

"במהלך החקירה, הקצין הישראלי אמר לי 'עצרנו את חבר שלך באוקראינה'. לא האמנתי לו. לקחו לי בינתיים את הדרכון ואני לא יודעת מה יהיה איתי. אמרתי להם שהתפקיד שלי הוא לנקות את הבית, להכין אוכל ולעשות שיעורים עם הילד. אמרתי להם כל מה שאני יודעת. שאלו שאלות על כל מיני שמות של יוזרים, אבל לא הכרתי אף אחד. בימים האחרונים לא ישנתי ובכיתי. עכשיו, אחרי שדברים מתחילים לזוז, כן, אני אופטימית. עצרו אותי ועיכבו אותי בחקירה 7 שעות. נחקרתי בעברית על ידי קצין ישראלי מלהב 433. לא ידעתי שעמוס נעצר ביקשתי שיתקשרו אליו על מנת שימצא לי עורך דין".

ממשטרת ישראל מסרו בתגובה: "נשוא פנייתך לא נעצרה אלא עוכבה במסגרת חקירה שעניינה מעצר חשודים בחברות בארגון פשיעה השייכים לדרג הניהול הבכיר באפליקציה הנותנת פלטפורמה למכירת סמים מסוכנים. מעבר לאמור אין בכוונתנו לפרט".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תשלום בביטקווין או בסמים. הזמנות סמים בטלגראס/מערכת וואלה!, צילום מסך

בטלגראס נערכו ליום שאחרי

קבוצת הטלגראס משמשת כפלטפורמה למכירת סמים מסוכנים באפליקציית העברת המסרים טלגרם. ברשת חברים עשרות מנהלים במדרגי בכירות שונים, אלפי סוחרים ועשרות אלפי משתמשים. החשד הוא כי במסגרת פעילות הארגון בישראל נמכרו סמים בשווי מאות מיליוני שקלים ובמשקל כולל של עשרות טונות. על פי הראיות עלו חשדות לעבירות של ניהול ומימון ארגון פשיעה, סחר בסמים, הלבנת הון, עבירות מס וכן עבירות נוספות. בשבוע שעבר גורם בטלגראס סיפר לוואלה! NEWS כי בטלגראס התכוננו ליום שאחרי: "במערכת הזו עובדים גורמים שהיו בכירים בחברות הייטק. הכניסו לה מתודות ניהוליות של חברה עסקית לכל עניין ודבר. במובן הזה, אתה יכול להיות בטוח שיש פרוטוקולים לכל תרחיש".

מחירי הגראס באינטרנט בממוצע בשנה האחרונה. וואלה TECH, מערכת וואלה! NEWS
"עסק שגלגל מיליונים". מחירי הגראס באינטרנט בממוצע בשנה האחרונה/מערכת וואלה! NEWS, וואלה TECH

על פי הנתונים שנמסרו בסוף השנה שעברה, לטלגראס יש יותר מ-4,000 סוחרי קנאביס וכיום מנויים 200 אלף משתמשים בערוץ המרכזי. בטלגראס מסרו כי במהלך השנה האחרונה, בוצעו כחצי מיליון עסקאות מכירה של קנאביס, במסגרתם נמכרו למעלה מ-4 טון, כלומר ממוצע של 1,369 עסקאות ביום. היקף המסחר בקבוצת הטלגראס הסתכם בלמעלה מ-282 מיליון שקלים לשנה, או במילים אחרות: היקף העסקאות היומי עמד על 700 אלף שקלים בממוצע.

בשעות הקרובות תתקיים פגישה מכרעת של מטה למימון הגנה משפטית לעצורים עם עורך הדין ניר יסלוביץ בר כוחו של סילבר. בפגישה ינסו לגבש תוכנית פעולה לצורך גיוס כסף מספק לטובת מימון הגנה לעמוס, כמו גם ליתר העצורים. מהמטה נמסר שרבים מהם השתכרו בשכר נמוך ופעלו מתוך אידיאולוגיה גרידא ונאלצים לשלם מחיר כבד עבור התגייסותם לטובת קהל המעשנים.

לדברי פלג פסטיג, מנהל אתר קאנה שעוסק בסיקור תחום הקנאביס: "מאז שהבוט של טלגראס ירד, מנהלי קבוצות אחרות לממכר קנאביס מספרים על קפיצה דרמטית במחזור העסקאות. אין וואקום ומיליון המעשנים בישראל ממשיכים לצרוך מאות קילוגרם מידי יום. המחשבה של המשטרה כאילו התפיסה תקטין את תחושת הביטחון של הצרכנים - התבררה כמוטעית לחלוטין. כמו כן, בימים האחרונים נרשמת עליה בלתי מבוטלת במספר הפונים לחנויות שעוסקות בממכר ציוד לגידול ביתי. ללקוחות נמאס להתאמץ בשביל להשיג קנאביס ובטח לשלם עבור גרם 80 שקלים ויותר. בהשקעה חד פעמית של 2,000 שקל (כ-200 גרם) מעשן יכול לסגור את הפינה של העישון ולחסוך סכומים ניכרים ולהבטיח כי הוא יעשן קנאביס באיכות גבוהה ביותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully