וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוכשים מוצרים מיבואן מקביל? אלו הסכנות שאתם חייבים להכיר

27.8.2019 / 10:22

רוכשים מוצרי חשמל מיבואן מקביל? כדאי שתכירו את האותיות הקטנות, הסכנות שעומדות בפתח. מצד אחד מדובר בתחרות, אך מצד שני זו עשוייה להיות סכנת חיים. בתגובה, היבואנים זועמים על הקלות שבה ניתן להכניס מוצרי חשמל ביבוא מקביל וללא פיקוח

דייסון V11. מייקי לוי, מערכת וואלה!
היתרונות של יבוא מקביל ברורים. כולנו צרכנים וזה הופך את השוק לתחרותי, זו אלטרנטיבה./מערכת וואלה!, מייקי לוי

בשנים האחרונות בוצעו רפורמות רבות בתחום היבוא, בדגש על מוצרי הטכנולוגיה הצרכניים. עוד הוסרו המכסים על הסמארטפונים, מה שהוזיל את המחירים בצורה משמעותית. מדובר בבשורה צרכנית: תושבי ישראל נהנים מהמחירים הנמוכים ביותר מאי פעם בכל מה שקשור לתחום הסמארטפונים, שואבי האבק והאביזרים הנלווים. אך עם הסרת המכסים והקלת היבוא, בתחומים רבים, ובעיקר כמו שואבי האבק, חלה עלייה רצינית ביבוא המקביל. בסמארטפונים לעומת זאת, חלה ירידה משמעותית, אם כי ישנה עלייה ביבוא מקביל ולרוב מזויף של מטענים וכבלים. יבואנים רשמיים רבים "סובלים" מהיבוא המקביל, ולא בגלל המחירים הנמוכים, אלא בעיקר מהעדר תמיכה ואחריות.

"היתרונות של יבוא מקביל ברורים. כולנו צרכנים וזה הופך את השוק לתחרותי, זו אלטרנטיבה", אומר ליאור ראובן, סמנכ"ל שיווק ומכירות, ב.נ.ז.כ סחר. "יחד עם זאת, הצרכן חייב לדעת מה הוא רוכש: כשהצרכן רוכש יבוא מקביל למשל בענפים מסוימים, אז מצויין לו יבוא מקביל. בענף שלנו, ענף החשמל, לא באמת אוכפים את היבוא המקביל. אין שקיפות לעומת זאת, יש הטייה צרכנית. חנויות רבות באתרי השוואות מבצעים 'שדרוג' בין יבוא מקביל ליבואן מורשה. עם זאת, הצרכן עדיין יקבל בהרבה פעמים יבוא מקביל. המדינה מצד אחד אומרת שאפשר לייבא, אך מצד שני היא לא בודקת האם ליבואן יש תחנות שירות, איך הוא יספק חלקי חילוף ולכמה זמן יהיו לו. אף אחד לא אוכף את זה", הבהיר.

גם בעולם הסמארטפונים "סובלים" מהיבוא המקביל

תחום נוסף שסבל בשנים האחרונות מיבוא מקביל הוא עולם הסמארטפונים, אך הודות להסר המכס בגובה של 15 אחוזים, הרכישה בחו"ל הפכה ללא כדאית. "ב-2013 היבוא המקביל היווה 84 אחוזים. השוק היה פרוץ לגמרי", אמר משה פרי, מנכ"ל חברת סאני, יבואנית סמסונג. "המטען בערכה של היבואן המקביל היה מזויף, כך גם הכבל", הוסיף. "אלו תופעות שקיימות עדיין והיו פופולריות בעבר. בזמן שטיפחנו את רשת החנויות, הסברנו לצרכן שאפשר למצוא את הכל במקום אחד: שירות, אחריות, תחזוקה שמתבצעת על ידי סמסונג ישראל, וסביבת האביזרים. ראינו מהר מאוד שהמגמה מתחילה להפך", אמר פרי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
הגלקסי נוט 10 פלוס של סמסונג. סמסונג,
"הסכנה הגדולה ביותר בתחום הסמארטפונים, אלו דווקא האביזרים שנמכרים ביבוא מקביל"./סמסונג

"אך הסכנה הגדולה ביותר בתחום הסמארטפונים, אלו דווקא האביזרים שנמכרים ביבוא מקביל", הוסיף פרי. "רק בחודשים האחרונים נכנסו לישראל יותר מחצי מיליון מטענים מזויפים, לרבות סוללות מזויפות. זו תקלה וסכנת חיים. האכיפה לא מספיק מחמירה ואין בדיקה. כל אחד יכול לרשום סמסונג למרות שמדובר במוצר מזויף והסכנה ברורה. הסוללות מגיעות בנפחים גדולים, וזה הופך אותן למסוכנת. הצרכן צריך לדעת ולהבין מי נותן האחריות, האם יש מכשיר חלופי ואולי חוסכים 150 עד 200 שקלים בקנייה ונראה שזו עסקה טובה, אך אחר כך מבינים שאין עם מי לדבר, מעבר לסכנת חיים שנשקפת לצרכן", סיכם.

גם חברת אידיגיטל, היבואנית המורשית של אפל מדווחת על אינספור מקרים שבהם צרכנים הגיעו לממש אחריות, כשבידם מכשיר מיבוא מקביל. "כל הקיום של היבוא המקביל מונע רק מהמחיר והחנויות מציעות אייפונים זולים כי לרוב מדובר בדגמים מאסיה או דגמים משונמכים", אמרה איילת צרפתי - רוזן, מנכ"לית אידיגיטל. "היה לנו מקרה של צרכן שהגיע עם תקלה במצלמה, ובסוף הסתבר שהוא קנה סמארטפון ביבוא מקביל שהגיע מדרום קוריאה, והוא בכלל לא תומך בפיצ'ר של צילום הפרוטרט", אמרה צרפתי - רוזן.

תכונת זום נגישות אייפון. אפל, אתר רשמי
"בסוף התברר כי האייפון של הצרכן כלל לא תומך בפיצ'ר"./אתר רשמי, אפל

"יותר גרוע אלו המכשירים המחודשים, הצרכן קונה, זה נראה לו כמו חדש אבל בסוף מדובר באייפון מחודש שהיה בשימוש, אוקטב ונמכר מחדש בישראל. צרכנים רבים מגיעים אלינו ואז הם מגלים שבכלל אין להם אחריות, כי האייפון הופעל כבר לפני שנה", הוסיפה והדגישה כי כשקונים מיבואן מקביל שהוא חוקי לגמרי, לרוב הוא לא מספק נקודות שירות, וכשנתקלים בבעיה אין אל מי ללכת. במקרה של אפל, אף אחד מלבד המעבדה של אידיגיטל ומעבדת DCS לא יוכלו לספק חלפים רשמיים, כך שגם הצרכן לא יהנה מחלקים מקוריים במידת הצורך.

ובסוף הצרכן סובל

"אנחנו כל שבוע מקבלים עשרות טלפונים של אנשים שמתקשרים אלינו 'באתי לרשום את האחריות באתר' ואני לא מצליח. דוגמה נוספת הייתה כשדייסון הנחתה אותנו לבצע recall (החזרת מוצר) למוצרים מסדרה מסוימת. פנינו לכל הלקוחות שרכשו והחליפו לכולם את המכשירים במכשירים חדשים, מהסיבה שהמכשיר יכול לגרום לקצר ושריפה בבית. ביבואן מקביל אין בכלל את הדרך לעשות את זה, ויש יבואנים שמסירים את המספרים הסידוריים ואמצעי הזיהוי של המכשיר על מנת שהצרכן והמעבדות לא ידעו מאיזה מדינות הם הגיעו", אמר ראובן. "אנחנו בתור יבואן מורשה מחויבים להחזיק חלפי חילוף במשך 14 שנים. יש לנו במלאי את כל החלקים למוצרים שנמכרו עד 14 שנים אחורה. ליבואן מקביל ככל הנראה לא יהיו את כל החלקים במלאי, וצריך שתהיה אכיפה", הוסיף.

בשורה התחתונה מבקשים היבואנים להבהיר לצרכנים, כי היבוא המקביל מהווה תחרות בריאה בשוק, ובעשייה נכונה, רק הצרכן מרוויח. עם זאת, יש לא מעט חסרונות ליבוא מקביל שבאים לידי ביטוי בעיקר באחריות ובשירות. אז אולי הצרכן יחסוך כמה מאות שקלים, אך בסוף הוא לא יהנה מהשירות כשהוא יצטרך אותו. כשהפערים נמוכים ועומדים על מאות שקלים בודדים, לרוב כדאי לרכוש מיבואן רשמי בלבד, אך ברגע שהפערים עולים על 50 אחוזים כמו בסמארטפונים, שם כבר כדאי לשקול את העניין של רכישת סמארטפון ביבואן מקביל. עם זאת, צריך גם לקחת בחשבון את האחריות והחלפים, שלרוב לא יהיו מקוריים. עוד ברכישת אביזרים נלווים, אל תתפשרו ורכשו רק מהיבואן הרשמי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully