וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם דונלד טראמפ יציל את חברות ההיי-טק הישראליות?

26.4.2020 / 12:23

התפשטות נגיף הקורונה הובילה לכך שגם חברות ההיי-טק נפגעו, ומי שבעיקר נפגע, אלו חברות הסטארט-אפ הקטנות שהיו באמצע גיוסי כספים. כעת ממשלת ארה"ב הודיעה על תוכנית חדשה, במהלכה גם חברות ישראליות עם נציגות בארה"ב יוכלו לבקש מענקים

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

חברות הסטארט-אפ ספגו פגיעה אנושה, וחלק גדול מהן מצאו את עצמן בלי כסף. המימון שנסמך ברובו על השקעות בינלאומיות נעצר וגם הכסף שיגיע מרשות החדשנות - לא מספיק. אנו נמצאים בפני בעיה קשה מאוד", אומרת מירב קינן, מנהלת איגוד תעשיות החדשנות ועתירות הידע בהתאחדות התעשיינים.
אם למישהו היה נדמה כי ענף ההייטק הישראלי חסין מפני וירוס הקורונה, הרי שהמציאות מוכיחה אחרת לגמרי - לא מעט חברות סטארט-אפ נאלצו לבלום את מרוץ ההתפתחות שלהן: תחילה, קיצצו בהטבות ובשכר, אולם במרוצת הימים האחרונים מתרבים הדיווחים על צמצום מצבת כוח האדם ופיטורים בהיקפים משמעותיים. המגמה אינה פוסחת על תעשיית ההייטק האמריקאית, ועל פי דיווחים, במרוצת חודש מרץ נשלחו לבתיהם לא פחות מ-4,000 עובדים.

לאור החשש של הממשל האמריקאי מהתעצמות הפגיעה בענף, חוקק לאחרונה חוק ייעודי שנועד
לסייע לסקטור העסקי בארה"ב, ככלל, ולחברות ההייטק בפרט, להתמודד עם ההשלכות הכלכליות של משבר הקורונה, במסגרתו ינתנו מענקים של עד 10 מיליון דולר ובסך כולל של לא פחות של כ-300 מיליארד דולר, לחברות אמריקאיות. בין הזכאיות לקבל את ההטבה - מאות חברות סטארטאפ ישראליות שיש להן נציגות בארה"ב או חברת בת /אחות באמריקה.

לשכת המסחר ישראל - ארה"ב מעניקה סיוע לחברות ישראליות בנושא ובמרוצת הימים האחרונים התקבלו בלשכתה עשרות פניות של סטארטאפים ישראלים שמעוניינים לממש את זכאותם. על מנת לעשות סדר ולהבהיר מי מבין החברות עשויות לקבל את התמיכה, הכנו מדריך באמצעות עו"ד צבי קן תור, יו"ר ועדת האשרות בלשכת המסחר ישראל ארה"ב.

עוד בוואלה!

"נגיעה משלמות": בדקנו את הסנהייזר Momentum True Wireless 2

לכתבה המלאה

מי מבין החברות הישראליות זכאית לקבל את התמיכה?

"כל חברה ישראלית שיש לה נציגות בארה"ב, חברת בת או אחות בארה"ב, ובמיוחד חברות שמעסיקות עובדים בארה"ב, לרבות חברות שנסחרות בבורסה בארה"ב וכאלה שמשווקות מוצרים דרך חברות שיווק מקומיות, ומרבית חברות הסטארט-אפ בישראל. נוסף על כך, פועלות בישראל מאות חברות אמריקאיות כגון חברות בנות, סניפים, קרנות הון סיכון, ומרכזי מחקר ופיתוח אשר יכולים גם הם ליהנות מההטבות באמצעות היותן חלק מקבוצה עסקית אשר הבסיס שלה בארה"ב. בשורה התחתונה - מדובר על אלפי חברות ישראליות שעונות לקריטריון הזה, וזכאיות לקבל כסף מהממשל האמריקאי".

מה גובהו של הסכום המירבי שיכולה חברה לקבל?

מדובר על הלוואה שעשויה להפוך למענק בגובה של עד 10 מיליון דולר. תכנית A7 קובעת כי חברה שמעסיקה עד 500 עובדים בכל סניפיה גם יחד, יכולה ליטול הלוואה בסכום של עד פעמיים וחצי מעלות השכר שמשולם לעובדים. זאת עד לתקרה של 10 מיליון דולר. ההלוואה כוללת תקופת חסד של חצי שנה והיא נושאת ריבית נמוכה בשיעור של 1%.

מתי ואיך תהפוך ההלוואה למענק?

חברה שתוכיח כי הכסף שנתקבל שימש אותה לתשלום שכר לעובדיה עשויה לקבל 'מחילה' על ההלוואה ובכך ההלוואה תהפוך מענק. הסיבה לכך הוא הרצון למנוע קיצוץ שכר או פיטורי עובדים. נקבע כי בתוך שלושה חודשים מיום קבלת ההלוואה, יידרש מקבל ההלוואה להעביר לממשל בארה"ב אסמכתא שמעידה על השימוש שנעשה בהלוואה. אם יתברר כי 75% מהסכום נוצל לצורך משכורות תהפוך ההלוואה למענק כאשר שאר ה-25% יכולים לשמש לצורך ההוצאות הרגילות כמו משכנתא, הוצאות ריבית, שכירות, ביטוחים וכו'. אם ההלוואה תשמש את החברה לצורך פיתוח עסקי כמו רכישת חברה אחרת, היא תידרש להשיב את ההלוואה בהתאם לתנאיה.

האם יש תאריך תפוגה לחבילת החילוץ?

לא נקבע תאריך אחרון בו ניתן להגיש בקשה אולם מדובר בתקרת סיוע של 310 מיליארד דולרים שהוקצו לצורך תמיכה בעסקים הקטנים, שהולכים ואוזלים כל יום.

האם יבחנו מיהם בעלי המניות המחזיקים בחברה?

כן. הרשות לעסקים קטנים מיסדה הליך מסודר הקובע מיהו היחיד או הישות ששולטת בחברה המעסיקה את כל העובדים בכל החברות שבשרשרת. התקנות הותאמו למצב שבו בעלי מניות שמחזיקים מעל 50% מזכויות ההצבעה בחברה ואם לא ניתן לזהות רוב של מחזיקי מניות, כל חבר בהנהלה שיש לו זכות וטו או כל משקל שלילי אחר בחברה. אם שתי חברות קשורות ביניהן עליהן לחבר את מספר העובדים של שתיהן לצורך בקשת הלואת ה-PPP. אם היקף העובדים המצטבר עולה על 500 או חורג ממספר העובדים שקביל בעיני הרשות לעסקים קטנים (ה-SBA), החברה לא תוכל לבקש את ההלוואה.

האם חברה ישראלית שאינה מעסיקה עובדים אמריקאים יכולה לבקש את ההלוואות הללו?

כדי להיות זכאי להלוואת PPP על חברה להעסיק אזרחים אמריקאים שמקום מגוריהם העיקרי הוא ארה"ב והם עובדים בארה"ב. חברה ישראלית בעלת עובדים שאינם עובדים בארה"ב וכאלה שכן עובדים בארה"ב, רשאית לבקש תמיכה עבור עובדיה האמריקאים בלבד.

האם הכסף יגמר?

בהחלט. הסכום הראשון שהקצה הממשל האמריקאי בהיקף של 400 מיליארד דולר, נוצל במלואו אולם לאור היקף הביקוש לתמיכה, הוגדל הסכום ב-310 מיליארד דולר נוספים. בגדר כל הקודם זוכה.

ומה בנוגע לחברה ישראלית שמעסיקה יותר מחמש מאות עובדים?

גם חברות ישראליות שמעסיקות יותר מ־500 עובדים יכולות להגיש בקשה לסיוע במסגרת התוכנית האמריקאית, אך באמצעות סעיף אחר — דחיית תשלומי ביטוח לאומי (payroll tax) על ידי המעסיק. בארה"ב מדובר ב־6.2% מעלות השכר וסכום זה ישולם בשני תשלומים, בדצמבר 2021 ובדצמבר 2022. גם עסקים קטנים יכולים להגיש בקשה במסלול זה, אך אז לא יהיו זכאים למסלול ההלוואות/מענקים מ־SBA.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully