וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירוע יוצא דופן: כל מה שאתם צריכים לדעת על שיגור החללית של SpaceX

31.5.2020 / 16:36

שיגור החללית הראשון מאדמת ארצות הברית מאז שנת 2011: חללית SpaceX שוגרה לחלל בהצלחה, כשבתוך קפסולת ה-Crew Dragon נמצאים שני אסטרונאוטים שעושים דרכם לתחנת החלל. אספנו את כל התשובות לשאלות הכי חשובות

צילום: CNN ו-רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

חברת SpaceX שיגרה אמש (שבת) שני אסטרונאוטים של נאס"א, דאג הארלי ובוב באנקן, לחלל - בפעם הראשונה שבה סוכנות החלל האמריקנית השתמשה בחברה פרטית כדי לשגר את אחד מצוותיה. זהו הניסיון השני לבצע את השיגור, אחרי שהניסיון המקורי של האסטרונאוטים לתחנת החלל הבינלאומית ביום רביעי נדחה, בשל תנאי מזג האוויר ששררו במרכז החלל קנדי שבפלורידה. הרקטה, מסוג פלקון 9, שוגרה ממרכז קנדי בשעה 15:22 (22:22 שעון ישראל) להמראה של 19 שעות. רגעים לפני ההמראה, אמר הארלי, "SpaceX אנחנו מוכנים לשיגור, בואו נדליק את הנר הזה", בפרפרזה לביטוי המפורסם שנאמר בעת השיגור במשימת מרקורי 3 ב-1961, על ידי האסטרואנאוט אלן שפרד - האמריקני הראשון בחלל. ענינו על השאלות המעניינות ביותר בכל מה שקשור לשיגור החללית.

מדוע מדובר באירוע כה יוצא דופן?

זהו השיגור המאוייש הראשון של חברת SpaceX כשעד כה היא שיגרה לווינים ומטענים לתחנת החלל, ואפילו את חללית "בראשית" שהתרסקה בניסיון נחיתה על הירח. בשנה שעברה, שוגרה החללית Crew Dragon, בפעם הראשונה עם בובה בתוכה. הניסוי נועד כדי לקבוע האם החללית מוכנה לשיגור אסטרונאוטים ועונה על כל הדרישות. אחרי מספר ניסונות מוצלחים, החללית קיבלה את כל האישורים ואמש (שבת) שוגרה עם שני אסטרונאוטים. למעשה, החללית מסוגלת לשאת עד שבעה אסטרונאוטים, אך בשלב זה שוגרו רק שניים. זהו השיגור המאוייש הראשון של SpaceX, והשיגור הראשון של אסטרונאוטים אמריקאים מחללית פרטית.

קפסולת crew dragon. נאס״א,
קפסולת ה-Crew Dragon/נאס״א

למה נאס"א צריכה חברה פרטית כדי לשגר חללית?

לראשונה בתולדות סוכנות החלל האמריקנית, שני אסטרונאוטים שוגרו מאדמת ארצות הברית באמצעות חללית של חברה פרטית, SpaceX. מאז 2011, ארצות הברית לא שיגרה אסטרונאוטים אמריקאים מאדמתה, והסתמכה בעיקר על תוכנית החלל הרוסית. הסיבה כמובן הינה כספית, כשבעשור האחרון תקציב החלל "הורעב", ונאס"א זכתה לתקציבים נמוכים במיוחד. בשעה שכל שיגור מוערך בחצי מיליארד דולר, לסוכנות החלל לא הייתה הפריבילגיה לשגר אסטרונאוטים מאדמתה, ולכן נעזרה בחברה פרטית. לצורך השוואה, עלות שיגור אסטרונאוט אחד באמצעות SpaceX, עולה 55 מיליון דולר, כלומר, השיגור עלה לסוכנות החלל כ-110 מיליון דולר.

מהי משימת Demo-2 לשמה נשלחו שני אסטרונאוטים?

רוברט באנקן, מפקד המבצעים המשותפים ואחראי על העגינה ודאגלס הארלי, מפקד החללית שאחראי על שלבי השיגור, הנחיתה והחילוץ, הם שני האסטרונואטים מטעם נאס"א ששוגרו אמש לחלל. שניהם טייסי ניסוי בהכשרתם, והמשימה נועדה לבדוק את תשתיות חברת SpaceX, והעברת שני אסטרונאוטים לתחנת החלל הבינלאומית למשימת נוספות בתוך תחנת החלל. משך המשימה טרם נקבע, והוא יקבע רק כשהאסטרונאוטים יעגנו בתחנת החלל. עם זאת, החללית תוכננה להישאר עד 110 ימים בחלל, והיא למעשה השלב האחרון לפני קבלת האישור של חללית Crew Dragon לביצוע משימות ארוכות וגדולות יותר.

מה כל כך מיוחד בחללית Crew Dragon לבין החלליות הקודמות?

לא רק שצמד האסטרונאוטים היה הראשון ששוגר באמצעות חללית פרטית, הוא גם הראשון ששולט על חללית באמצעות מסכי מגע. ומי שצפה בשיגור ובתמונות שהוצגו מתוך תא החללית, בוודאי תהה מה קרה לכל מאות, אם לא אלפי כפתורי השליטה. בניגוד לכפתורי השליטה הפיזיים והמכוונים האנולוגים בחלליות קודמות, ה-Crew Dragon מצויידת בשלושה מסכי מגע ולצידם מספר מצומצם של כפתורים. תהליך העגינה בתחנת החלל צפוי להיות אוטונומי לגמרי, ובמידה ותדרש מוערבות, הם יעשו זאת באמצעות מסכי המגע - ממש כמו משחק מחשב.

מהי החליפה אותם לבשו שני האסטרונאוטים?

עד כה, כמעט ובכל השיגורים לבשו האסטרונאוטים חליפות כתומות ומעט מגושמות. הפעם, נראה כי האסטרונאוטים שוגרו כשהם לובשים חליפות "רזות", שנראות כאילו נלקחו מסרט הוליוודי. זה לא מקרי, ואת העיצוב החדש לא תכננה נאס"א, אלא אילו מאסק וחוסה פרננדס, מעצב תלבושות נודע בהוליווד. גם הקסדה עברה התאמה אישית, והיא הודפסה בדיוק לפי מידות האסטרונאוטים, באמצעות מדפסת תלת מימד. העיצוב החדש נועד כדי להקל על נוחות האסטרונאוטים בזמן השיגור לתחנת החלל.

האסטרונאוטים בחללית SpaceX. צילום מסך,
החליפה המיוחדת, החדשה והנוחה/צילום מסך
  • עוד באותו נושא:
  • SPACEX
  • נאסא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully