וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אומת היי-טק נגד הקורונה: הפיתוחים שנלחמים בנגיף

משבר הקורונה הציב בפני העולם אתגרים לא קלים שאת חלקם עדיין יקח זמן רב לפתור. חברות הייטק ישראליות החליטו לקחת את המושכות ולהוכיח מהי חשיבה אפקטיבית מחוץ לקופסא

סטרליין/יח״צ

בשנה האחרונה נאלצנו להסתגל למציאות חדשה, למצוא פתרונות יצירתיים לשגרה בה חיינו ובמקרים רבים אפילו להיפרד לפרק זמן לא ידוע מהרגלים בסיסיים. מציאות זו גרמה ללא מעט נזקים בלתי הפיכים וביניהם פגיעה בכלכלה, שכן חללים סגורים נחשבים למדבקים ומסוכנים, מה שמהווה מכשול לעבוד מהמשרד, לנסוע בתחבורה הציבורית ואף להתפלל בבית הכנסת. כמו כן מדובר בפגיעה נפשית של אנשים הסובלים מהשהייה הארוכה בבית, תחושת אי הוודאות והחשש מהידבקות. דווקא מהמקום הזה, קמו חברות הייטק וביומד ישראליות במטרה להביא שלל פתרונות טכנולוגיים אשר יעזרו לזרז את החזרה לשגרה, שלה אנו כה מייחלים.

Steriline: טיהור חללים סגורים מחיידקים

כך למשל, חברת Steriline השיקה לפני כחודשיים מערכת חדשנית שמטרתה לטהר חללים סגורים מחיידקים ובפרט מנגיף הקורונה על ידי שימוש בטכנולוגיית UV, כבר הספיקה בחודשיים האחרונים להתקין את המערכת שלהם בחללים שונים (סניפי נאטורפיל, קופות חולים, בתי כנסת ועוד). המערכת שמותקנת מעל לסוללות הקירור ופתחי האוורור במזגנים מרכזיים ומפוצלים, מצמצמת את סיכויי ההדבקה בחללים סגורים וציבוריים. מערכת ה"אולטרה 5" שפיתחו סטריליין משמידה באופן רציף נגיפים, חיידקים ומזיקים נוספים ומונעת מהם להתפזר בחלל. קרינת UVC נמצאת על פני הספקטרום האלקטרומגנטי ואורך הגל שלה נע בין 200-280 ננומטר. הקרינה העוצמתית מחסלת מיקרואורגניזמים שונים בהם וירוסים, חיידקים ועובשים, וביניהם נגיף הקורונה.

יוסף שלתיאל, המדען הראשי של Steriline מספר כי "כאשר אנו שוהים בחלל סגור אנו שואפים, בין היתר, אוויר שנפלט מריאותיהם של שאר הנוכחים. סיכון ההדבקה בקורונה גבוה משמעותית בחללים סגורים ולא מאווררים". עוד הוסיף שלתיאל "מערכת אולטרה 5 מטהרת את האוויר שאנו נושמים באופן רציף ובכך מסייעת להקטין את הסיכון להדבקה ולשמור על בריאות הנוכחים, על אחת כמה וכמה בימי החורף, המאלץ איתנו להתכנס בחללים סגורים".

Binah.ai: בדיקת מדדים רפואיים באמצעות מצלמה בלבד

חברת Binah.ai פיתחה טכנולוגיה (בינה מלאכותית ועיבוד אותות) לבדיקת מדדים רפואיים באמצעות מצלמה בלבד, ללא מגע פיזי. הבדיקה נעשית באמצעות אפליקציה שפיתחה החברה ומספקת מדדי דופק, זרימת דם, חמצן בדם, קצב נשימות, HRV, ורמת לחץ מנטאלי.

הזיהוי מתבצע באמצעות כל מכשיר חכם (פלאפון,טאבלט) בזמן אמת, ברמת דיוק רפואית. הטכנולוגיה מאחורי הפתרון מבוססת על יכולת דלית rPPG מעור הפנים של האדם, ע"י ניתוח החזר התאורה מעור הפנים אל עדשת המצלמה. איכות התמונה ושינויי תאורה אינם משפיעים על איכות המדדים.
במהלך משבר הקורונה, הוטמעה הטכנולוגיה של Binah.ai בבית חולים במונטריאול בקנדה. השימוש באפליקציה מאפשר מעקב אחר מטופלים שנמצאים בבתיהם וגורם לכך שאחיות בחדרי המיון תכנסנה לחדרי מטופלים בתדירות נמוכה יותר, במטרה לצמצם את הקשר של הצוותים הרפואיים עם חולים נגועים ולצמצם משמעותית את סיכוייהם להידבק ולהפיץ את הנגיף בעצמם. בנוסף, נחסך שימוש רב באספקה של כפפות, מסכות וציוד מגן אישי אחר שנלבש על ידי הצוות הרפואי.

עוד בוואלה!

חברת Bird מציבה קסדות שיתופיות על גבי הכלים

לכתבה המלאה
רופא לבוש בציוד מיגון במחלקת קורונה בבית חולים בפריס. 28 באוקטובר 2020. אי-פי, AP
״בדיקת מדדים רפואיים באמצעות מצלמה בלבד״/AP, אי-פי

שיטה נוספת שפותחה במעבדות המכון הלאומי לביוטכנולוגיה בנגב NIBN, שהוכחה כיעילה וזולה יותר פי שמונה משיטות אחרות, מאפשרת לבדוק כ- 400 איש ב-48 בדיקות בלבד. השיטה מבוססת על איגום מספר דגימות לבדיקה אחת, כאשר כל דגימה נכנסת במקביל למספר מאגדים שעליהם מבוצעת הבדיקה. אלגוריתם מתמטי יודע לזהות באופן חד משמעי את הדגימה הנגועה, לשחזר את הדגימה האישית מתוך תוצאות הדגימות המעורבבות ולחסוך את הצורך בטיפול פרטני עבור כל דגימה. על ידי שיטה זו לדוגמה, הצליחו החוקרים לבדוק 400 אנשים שונים בכ-50 בדיקות בלבד ו-1115 עובדי שירותי בריאות עם 144 בדיקות בלבד. עד כה נבדקו בעזרת השיטה יותר מ - 5000 דגימות.

Kando: זיהוי מוקדי התפרצות הקורונה באמצעות ניטור הנגיף במערכות ביוב

עוד חברה בולטת בתחום היא חברת Kando הפועלת למען זיהוי מוקדי התפרצות הקורונה באמצעות ניטור הנגיף במערכות ביוב עירוניות ברחבי ישראל ופועלת בשיתוף פעולה עם משרד הבריאות. הפרויקט מספק למשרד הבריאות ולרשויות המקומיות יכולת איתור מוקדם של מוקדי התפרצות נגיף הקורונה, ומאפשר טיפול מהיר וממוקד במוקדי התפרצויות תוך מניעת הגבלות וסגרים כלליים על האוכלוסייה שפוגעים בכלכלה ובאורח החיים.

מערכות החיישנים של Kando הותקנה והופעלה כבר בערים כמו נתניה, רמת השרון, פרדסיה, בנימינה, נס ציונה, ירושלים, אלעד, טירה ורמת ישי. התהליך מתבצע על ידי מערך דגום שפכים בשיתוף תאגידי המים באמצעות התקנת מערכות חיישנים של חברת Kando אשר מבצעות דגימות מבוקרות באזורים שונים לאורך קווי השפכים. כדי לבסס את מטרות הפרויקט, תיבחן השתנות נוכחות הנגיף במי ביוב לאורך זמן. הצלבת נתונים אלה עם מידע לגבי כמות החולים באזורים המוזכרים תאפשר פיתוח מודל כמותי למעקב אחר הנגיף שיעניק הערכה לגבי מידת ההתפרצות של המחלה ויהווה חיישן נוסף לאיתור מוקדי התפרצות.

קנדו. יח״צ,
״זיהוי מוקדי התפרצות הקורונה באמצעות ניטור הנגיף במערכות ביוב״/יח״צ

קלין ביט: הגנה ירוקה וארוכת טווח מזיהומים ביולוגים

חברת קלין ביט מייצגת בישראל בבלעדיות את טכנולוגיית המיגון Aegis מבית MICROBAN האמריקאית, אשר מבטיחה הגנה ירוקה וארוכת טווח מזיהומים ביולוגים- בהם גם וירוס הקורונה. איגיס - Aegis הינה שכבת הגנה אנטי בקטריאלית, בטוחה לשימוש, ללא ריח או שינוי בתחושת המגע של המשטח שנצמדת למשטחים, מצפה אותם ומספקת הגנה מפני חיידקים, בהם גם COVID-19, עובשים ופטריות למשך 365 יום.

החומר Aegis יוצר מעין "מרבד חרבות" מיקרוסקופי על המשטח ומושך אליו כל סוג של חיידק, פוגע במעטפת שלו, הורס אותו באופן מכני ולא מזיק לנוגעים בו. בין החברות שכבר עושות שימוש בטכנולוגיית המיגון של Aegis: רכבות תחתיות, חברת התעופה הקנדית Sunwing, חברות תחבורה בניו-יורק, ניו-ג'רזי, טורונטו ועוד, מלונות שנגרילה וסטארווד, מתקני האימון של המיאמי היט, חדרי כושר רבים בעולם ועוד.

חברת קלין ביט פרצה לתודעה עם פרוץ מגפה הקורונה בחודש מרץ, כאשר פעלה לחיטוי מחלקת הקורונה הראשונה שהוקמה בבית חולים שיבא תל-השומר. גם כיום מספקת החברה שירותי חיטוי ירוקים לכלל בתי החולים, מד"א, מרפאות פרטיות, מעבדות קורונה וחברות פארמה, משרדים, מלונות ועוד.

קלין ביט. ניר הופמן,
הגנה ירוקה וארוכת טווח/ניר הופמן
  • עוד באותו נושא:
  • קורונה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully