וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם פייסבוק תאלץ להיפרד בקרוב מאינסטגרם ווטסאפ?

רגב גור

1.2.2021 / 11:30

אנחנו לא יכולים לדמיין את חיינו בלי ווטסאפ, פייסבוק ואינסטגרם. אך את כל שלושת הפלטפורמות האלו, מחזיקה חברה אחרת ששומרת על ריכוזיות, לפחות לדברי בכירי ממשל בארה"ב. האם בקרוב פייסבוק תאלץ להיפרד מהחברות הללו?

בווידאו: אפל, גוגל, אמזון ופייסבוק נחקרו בקונגרס האמריקני על פגיעה בתחרות/צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

השנה היא שנת 2012. למרות תחזיות, סוף העולם מתעכב והאנושות ממשיכה להתקיים. אך דבר גדול אחר אכן קורה: פייסבוק רוכשת את אינסטגרם, רשת חברתית חיוורת בהשוואה לאימפריית צוקרברג המקורית ששינתה את חיינו. ויזואלית יותר, מהירה יותר, שטחית יותר. בצעד נועז שרבים מתחו עליו ביקורת, פייסבוק רוכשת במיליארד דולר את מי שתהיה אחותה הקטנה והחדשנית. רכישת אינסטגרם ע"י פייסבוק הגדילה את שוויה פי למעלה מ-100 ולכן היא לא הייתה רק עסקה מוצלחת, אלא אחת מהמוצלחות בהיסטוריה. בחזרה ל-2021, תחושה רווחת של סוף העולם אמנם, אך גם הפעם נדמה שהאנושות עוד לא מסכמת את עצמה. ואם הייתה מסכמת? ככל הנראה הייתה עושה זאת בסטורי, עם Share לסטורי בפייסבוק.

מייסד פייסבוק, מארק צוקרברג, 23 אוקטובר 2019. רויטרס
ייאלץ להיפרד בקרוב מאינסטגרם?/רויטרס

ריחוק חברתי בעידן של דיגיטל ורשתות החברתיות העצים את השימוש הרחב שהתמכרנו אליו עוד בימים בהם יכולנו להתקהל.החלוקה בין האחיות לבית צוקרבקג היא שהבוגרת מספקת לנו את הצורך להשתייך לקבוצה, לקהילה, לחברים וירטואליים שיש לנו תחביבים, דעות או יעדי חופשה לקיץ במשותף איתם. האחות הצעירה והמגניבה ענתה מאז ומעולם על צרכים מידיים יותר ובין היתר, הפכה לפלטפורמה למכירות וקידום עסקים, אם באמצעות התכנים הממומנים או דרך המשפיענים- דבר אחד בטוח:
קניונים ומאמץ- אאוט, קהילות שופינג ולינקים לחנויות מכל התחומים בארץ ובעולם בכף היד- אין.

האבולוציה שאנחנו מכירים היא שהמותאם, ולא בהכרח החזק, שורד. בעולם האיקומרס נדמה שמשמעות האבולוציה היא שהגמיש והמוכן ביותר לשינויים, שורד. פייסבוק ואינסטגרם, במתכונת הקיימת הן הפופולריות והאטרקטיביות ביותר במגרש הרשתות החברתיות, ולכן מעטות החברות שיכולות "להרשות לעצמן" לרכוש את מעצמת העל אינסטגרם, על שלל פיצ'ריה ועובדיה. לכולנו עולים לראש שמות כמו אמאזון, אפל, גוגל ואינטל- אימפריות בעלות היכולת הכלכלית שאינו מחזיקות ברשתות החברתיות אך מכירות בעוצמתן. סביר שאלה יתעניינו ברכישת אינסטגרם בגרסת 2020, כפלטפורמת החלומות לקידום עסקים ומכירות, ולאיסוף דאטה על קהלי יעד רלוונטיים לפרסום.

עוד בוואלה!

"איך הם לא מפחדים למות?": הרשת מזועזעת מההלוויה ההמונית

לכתבה המלאה
פייסבוק אילוסטרציה. shutterstock, ShutterStock
"פרידה בין פייסבוק לאינסטגרם אינה מציאותית"/ShutterStock, shutterstock

וולמארט, שהכרנו כמותג ענק אך מיושן, עם נוכחות בכל רחבי ארה"ב, שינתה את פניה ועברה תהליך אנטי-אייג'ינג יוצא דופן; באמצעות אקו הישראלית, החברה השכילה לספק ללקוחותיה גם את המוצר היחיד שצרכנים בתקופת הקורונה איבדו ביחס למסעות השופינג האהובים: החוויה. חוויית הקנייה. סיפור השותפות בין וולמארט לאקו, מלמד עד כמה חיבור בין מותגי העל המצליחים לבין אחות צעירה ומגניבה, יכול להביא לבריאה מחודשת והצלחה אדירה של אותן אימפריות.

אינסטגרם קיבלה לא רק גב כלכלי ותמיכה מוראלית שאפשרו לה להמשיך לפעול בלי חשש מהפסד. פייסבוק חיברה את אינסטגרם למאגר הידע, למפרסמים ולמערך התאמת הפרסומות שלה, וסייעה לה לספק פרסומות בכמות ובאיכות שספק אם הייתה מגיעה אליהם לבדה.
ואחרי שאמרנו את זה, אם מאגרי מידע ונתונים הם הכוח המניע אז אולי חברת תוכנה מהסוג הזה, כמו אורקל, תתעניין ברכישת גן העדן עם האייקון הסגלגל?

פרידה בין פייסבוק לאינסטגרם אינה מציאותית. בפייסבוק, היא לא תפגע. זו תישאר מומחית תוכן בתחומה- ניהול קהילות בינ"ל בהיקף שאי אפשר להתחרות בו. החבר'ה מהצבא, מהטיול, ההמלצות מישראלים מקומיים שחיים בעיר רחוקה בצד השני של העולם זמינים עבורנו בלחיצת כפתור והקהילות הללו הן מקור עוצמתה של פייסבוק. מנגד, פרידה כזו עלולה להפוך את אינסטגרם למקום שזו מהותו; עסקים, שופינג וציור של חיי משפיענים בפילטר אבו-דאבי. למעשה, להשיב אותו למקום שהיה ב-2012, טרם הרכישה: ויזואלי יותר, מהיר יותר, שטחי יותר. רק עם הרבה יותר בעלי אינטרסים והרבה פחות סבלנות מהקהל בדגם 2020.

הכותב משמש כמנכ"ל ובעלים של "נרטיב" - חברה לפיתוח עסקי ושיווק גלובליים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully