וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם מה שהצית את ההסלמה ברחובות זו בכלל הרשת החברתית?

עודכן לאחרונה: 15.5.2021 / 19:10

מהומות ענק, לינצ'ים ואלימות קשה - אלו הן רק חלק מהמילים בהן השתמשו על מנת לתאר את הימים האחרונים בישראל והפרשנים באולפנים עדיין מנסים להבין להסביר - מה הצית את הכל? אולי צילומי המסך מטלגרם והסרטונים בטיקטוק יצליחו להסביר

ידברו עוד הרבה על מה באמת הצית את המערכה האחרונה בין חמאס והערבים לישראל. דבר אחד בטוח - הצעירים הם כוח חדש בשטח שהמשטרה לא בנתה עליו. כוח שגרם לעולם לשכוח לרגע מהסכמי אברהם ולהיזכר שבישראל עדיין קיים סכסוך לא קטן, ובטח לא פשוט. בשבועיים האחרונים ראינו אותם זורקים כיסאות, מיידים אבנים, זורים אלימות וזו כמובן רק טיפה בים. עם זאת, חשוב להדגיש שאלו לא רק הקריאות הגוברות מחמאס ומרצועת עזה שהעירו את הקהילה הצעירה בגדה, ומהצד היהודי אלו לא היו רק קבוצות הטלגרם והארגונים הקיצוניים, אלא גם הרשתות החברתיות. בעיקר הרשתות החברתיות.

חשבו על זה - מה קורה כשיום ירושלים מתכנס יחד עם לילת אל-קאדר, וכל זה בזמן שחמאס מנסה להשיג שליטה בגדה ולא מצליח לקיים בחירות וישראל שרויה בפלונטר פוליטי כל כך גדול שהיא לא מפסיקה לקיים בחירות. המילה "נפיץ" כתובה יותר פעמים על המשפט הזה מאשר על הלוח בכיתה של בארט סימפסון. לא צריך הרבה כדי להבעיר את השטח. זאת הסיבה שכשטיקטוק נכנסה לסיפור, המערכה השתנתה לגמרי מהתסריט שכבר שלמדנו להכיר, וגובה הלהבות בה התגבר משמעותית.

הצתת דגל ישראל. צילום מסך, צילום מסך
״ידברו עוד הרבה על מה באמת הצית את המערכה האחרונה בין חמאס והערבים לישראל״/צילום מסך, צילום מסך

העוקבים ברשת החברתית לבטח כבר שמו לב להתעוררות הצעירים בפלטפורמה. בין אם זה העלאת סרטון של שריפת דגלי ישראל, או במקרה אחר, אלימות פיזית נגד חרדים ויהודים ברחבי ירושלים וההתנחלויות וההפך. הסרטונים בטיקטוק מציגים, אולי לראשונה בהיסטוריה, התססה מסוג אחר. השליטה על ההתססה הזו מעוגנת בחוקי הפלטפורמה, אולם כשמדובר במסות האלו, קשה מאוד להשיג את השליטה הזאת בזמן. למעשה, בשונה לחלוטין מתקיפות חמאס, בהן יש גורמים מתווכים להפסקות אש, בפעילויות של אותם צעירים - אין כאלה. ואם יש כאלה, זה ככל הנראה בן 18 עם סמארטפון. הם שואבים השראה מהמוני הסרטונים שמפורסמים ברשתות החברתיות ובטיקטוק על מנת לעודד אלימות ברחובות נגד תושבי ישראל.

וכמובן, למען הסר ספק, אותה האלימות מגיעה גם מהצד השני של המטבע. בסרטונים אפשר לראות מהומות נגד יהודים ולינצ'ים בערים ערביות ומעורבות ברחבי הארץ. הסרטון שהופץ בטיקטוק בו ערבי סוטר לחרדי ברכבת הקלה בירושלים היה בכותרות בסך הכל לפני שלושה שבועות. בסרטונים אחרים אפשר לראות יהודים שתוקפים ערבים, מראה שמפורר את דו הקיום ששרר בחלק מהערים הללו רגע קודם לכן. מדובר במעגל שמזין את עצמו, כשטיקטוק במרכז, מספקת את הבמה למיעוט הקיצוני בשני הצדדים.

התהליך כמעט תמיד זהה - ערבים או יהודים מצלמים פעולת אלימות, פיזית או מילולית, כנגד הצד השני. עורכים את הסרטון, אם בכלל, ומעלים אותו לרשת החברתית בתקווה שאחרים יחקו אותם. לא צריך הרבה בשביל שאותם סרטונים יהפכו לפופולריים במיוחד בפלטפורמה, שכן הפיד של טיקטוק מאפשר לאנשים לראות סרטונים שפורסמו גם על ידי אנשים שהם אינם עוקבים אחריהם. מה גם שרבים נוטים להגיב, לחיוב או לרעה, על חלק מהסרטונים, דבר שרק עשוי להקפיץ אותם גבוה יותר באלגוריתם. זה ברור מהמצב כרגע בשטח שאותם סרטונים רק שפכו שמן למדורה, מה שבסופו של דבר שיחק ישירות לידיים של חמאס.

עוד בוואלה!

זה לא היה צפוי: זו המתחרה החדשה של אונליפאנס

לכתבה המלאה

את התוצאה, בצער רב, אנחנו כבר רואים בימים האחרונים. הארגון העזתי הגיע גם לשערי ירושלים. נציגיו הגיעו מכל עבר הגדה והיישובים הערביים. נכון לעת כתיבת המאמר, חמאס ירה לעבר ישראל אלפי רקטות. כמה מתוכן נורו לירושלים וזכו לקריאות אהדה גדולות בקרב הצעירים שהמתינו שם. ברחובות ישראל התפרעויות ענק, שנראה שהמשטרה מתקשה להכיל. ערביי ישראל ויהודים במחאות ענק אלימות אחד נגד השני - מראה שמזכיר יותר (וקשה מאוד לומר זאת) מלחמת אזרחים מאשר הפגנות שקטות.

איומים לנקום בערבים. אתר רשמי, מערכת וואלה!
״את התוצאה, בצער רב, אנחנו כבר רואים בימים האחרונים״/מערכת וואלה!, אתר רשמי

הסרטונים עשו את עבודתם. המהומות שהובטחו יצאו לפועל והתמונות ממסגד אל אקצה, לוד, רמלה, עכו, בת ים ועוד ממשיכות הלאה מישראל לעולם כולו. הטיקטוקים הללו הם חלק קטן בטרנד נרחב יותר של סרטונים נגד אזרחי ישראל, יהודים וערבים, שהעירו צעירים ובני נוער רבים לצאת לרחובות ולפעול באלימות. בשבילם הסרטונים מספקים רוח גבית שמבהירה - הם לא היחידים, ויחד הם כוח שיכול לפעול מול ההרתעה והאיומים של הצד השני בכך שיקחו את החוק לידיים. המשטרה, בחלק ניכר מהסרטונים הללו, כמעט ולא נראית.

המסקנה פשוטה למדי ואפשר ללמוד ממנה המון על המערכות שעוד ככל הנראה עתידות להגיע. התהודה של הסרטונים וההסתה מהרשתות החברתיות, כשטיקטוק במרכזן, עלולה להיות גדולה וחמורה יותר עם הצטרפותם של עוד אנשים למעגל הטרנדים שבוער שם. בפיד כבר אפשר לראות סרטונים מלוד, רמלה, עכו וערים אחרות שבעבר היו סמל, וכעת סובלות מהתפרעויות של מיעוטים. קבוצות בפייסבוק, עמודים באינסטגרם, פרופילים אישיים בטיקטוק והאשטגים בטוויטר, לכולם ללא ספק אינספור יתרונות בלחבר אותנו אחד לשני. כעת, שני הצדדים משתמשים בהם כדי לעודד את ההסלמה ברחובות ישראל ולהסית לאלימות קשה.

בעולם אינטרנטי מתוקן, צוותים מיוחדים היו מוקמים בדיוק במצבי חירום כאלה על מנת לסנן את התכנים באופן מיידי ולחסום את המשתמשים. צריך לעשות הבדלה טובה יותר בין סרטוני הבעת דעה, לבין סרטוני הסתה וקריאה לאלימות - לא רק באמצעות אכיפת החוקים השונים בפלטפורמות, אלא גם בחידודם בזהירות רבה.

בעולם מתוקן, גם מחוץ לכותלי האינטרנט, כבר היינו מוצאים דרך להסתדר, לעצור את ההסלמה ולשאוף לשלום ושיוויון הדדי. מדי פעם עוד אפשר למצוא סרטונים עם נקודת אור קטנה. כזו שמפיחה תקווה שנוכל בקרוב לחזור לחיות ביחד בשקט. סרטונים בהם נראים צעירים ערבים מחזקים את כוחות הביטחון הישראלים ומעודדים רגיעה ושלום בין שני הצדדים. לבינתיים, כל עוד המערכה הזו ממשיכה ברחובות הארץ ומיעוטים קיצוניים ממשיכים לפגוע ביהודים ובערבים, נראה שבטיקטוק תוכלו לעקוב אחרי הכל בזמן אמת.

  • עוד באותו נושא:
  • טיקטוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully