וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ישראל הרגה את הילדה הפלסטינית": השקרים של חמאס נחשפים

עודכן לאחרונה: 16.5.2021 / 14:28

חמאס מתקיף את ישראל עם טילים שהגיעו עד לתל אביב ומעבר. אבל הוא "מפציץ" את ישראל גם ברשתות החברתיות, עם תמונות מזעזעות שנלקחו מפשעי המלחמה בסוריה, וכעת משויכות לישראל. כעת השקרים נחשפים ברשת, אבל הנזק כבר נעשה

סיפורים רבים מתפרסמים בשבוע האחרון ברשתות החברתיות ותפוצת הפייק ניוז בשיאה כתוצאה מכך. בכלל, השבועיים האחרונים הראו נקודת מפנה משמעותית בלחימה, כשהרבה מהתודעה של הציבור הושפעה בעיקר מגל הטרנדים שהולכים וגוברים באינסטגרם, טוויטר, ווטסאפ ובמיוחד טיקטוק. פעם אחר פעם, יום אחרי יום, אנו מקבלים הודעות שרשרת, תמונות וסרטוני וידאו, המופצים ברחבי האינטרנט, בהם מוצג נרטיב שלילי ומטעה בנוגע למתרחש בישראל. הסרטונים הללו ממשיכים הלאה בפידים השונים גם למדינות אחרות בעולם, לאותם אנשים שצועדים במחאות לטובת מדינת ישראל ונגדה, ולמעשה משנים לחלוטין את פני השטח. הפופולריות שלהם - חסרת תקדים במונחי הפייק ניוז שהיו אזי ב-2014, בצוק איתן.

עם זאת, בשונה מסרטוני ההפגנות האלימות, העימותים עם כוחות הביטחון והלינצ'ים של הימים האחרונים, תוך בקשה לצאת לרחובות, מתפתחת לה כעת מגמה חדשה, הפעם מול הדיווחים שיוצאים מרצועת עזה. לאורך כל מבצע "שומר החומות", חמאס משתדל לשמור בסוד על המתרחש בתוך הרצועה ומונע מאזרחיו לשתף תמונות ומידע, אפילו עם כלי התקשורת הבינלאומיים. אלא שכעת, נראה שיש גל ענק ומתפתח של חשבונות טוויטר המפרסמים פייק ניוז אודות השלכות תקיפות צה"ל ברצועה, וזוכים לאלפי שיתופים ולייקים.

לדוגמה, בפוסט שפורסם אתמול בשעות הבוקר על ידי חשבון בשם "אחמד ריזאוון", נראתה תמונה של ילדה עם הכיתוב "'ישראל' הרגה את הילדה הפלסטינית היפהפיה הזו. שמה רחף. #שחררואתפלסטין". אלא שמבדיקה מעמיקה יותר, אותה ילדה בכלל ממוסקבה ונכון לכרגע, על פי חשבון האינסטגרם של אמה, היא עדיין בחיים. התמונה שפורסמה על ידי אחמד, הועלתה לראשונה על ידי אמה לחשבון האינסטגרם האישי שלה בסוף שנת 2018 תחת הכיתוב "אהבה". את הסיפור זיהה דף בשם "המוסד", דף סטירי המונה 160 אלף עוקבים בטוויטר, שמנסה בעצמו, לחשוף את הפייק-ניוז על ישראל.

פייק ניוז חמאס 1. צילום מסך, צילום מסך
"'ישראל' הרגה את הילדה הפלסטינית היפהפיה הזו? הילדה בכלל בחיים/צילום מסך, צילום מסך

במקרה אחר, חשבון בשם "איסלם קה סיפחי" פרסם תמונה מחרידה בה שורה ארוכה של גופותיהן של ילדים. התמונה, שמאוד לא קלה לצפייה, פורסמה שוב תחת כיתוב דומה עם השאלה "אבל מה עם הילדים האלה שנרצחו על ידי טרוריסטים ישראלים". אלא שגם כאן, מבדיקה מעמיקה אפילו פחות, התמונה לקוחה בכלל מתקיפות המורדים בסוריה בשנת 2013, בה חוליה טבחה באחד הכפרים. הכתבות המדווחות על כך, כמובן, לא מאזכרות את כוחות צה"ל או את מדינת ישראל.

עוד בוואלה!

זה לא היה צפוי: זו המתחרה החדשה של אונליפאנס

לכתבה המלאה
פייק ניוז חמאס. צילום מסך, צילום מסך
״אבל מה עם הילדים האלה שנרצחו על ידי טרוריסטים ישראלים״? אז מסתבר שהתמונה מפשעי המלחמה בסוריה/צילום מסך, צילום מסך

דוגמה נוספת וקשה לא פחות היא מחשבונו של אדם בשם "עלי", בו פרסם סרטון קשה לצפייה של אישה נרצחת על ידי כוחות מליציה, בזמן שרבבות אזרחים צופים במעשה מהצד בעודם קשורים. אותו תיעוד הועלה תחת הכיתוב "אתם לגמרי יכולים לראות את השנאה והטרור של הישראלים כאן #טרורישראלי". אלא ששוב, מצפייה של כמה שניות, ניתן לראות שאין כלל קשר בין החיילים בסרטון לחיילי צה"ל ושוב מדובר בפייק ניוז מתוחכם. אחת הגולשות הגיבה על הסרטון, שזכה כבר לאלפי שיתופים ולייקים, "הם באמת הרגו אותה? זה כבר יותר מדי". גולשת ישראלית העירה מנגד "שימי לב שאלה לא מדי הצבא הישראלי". אחרת כתבה בתגובה "אני לא בטוחה אם לצחוק או לבכות. אלה לא אנשי ישראל או הצבא שלנו כפי שאתם יכולים להבין. כמו תמיד, פייק ניוז. תתביישו לכם שאתם מפיצים שקרים כדי לסכל שלום".

מדובר בקומץ קטן של דוגמאות בגל הפייק ניוז שתקף את הרשת בימים האחרונים, ואפשר להניח שמספר הפוסטים השקריים גדול יותר משנוכל להעריך. אותם פרסומים, לצד קריאות של רבים לצאת לרחובות ולקחת את החוק לידיים, סייעו רבות בהצתת ההסלמה בתחומי הארץ. בטיקטוק, למשל, רבים העלו סרטונים של שריפת דגלי ישראל, או במקרה אחר, אלימות פיזית נגד חרדים ויהודים ברחבי ירושלים וההתנחלויות וההפך. אותם סרטונים רק ממחישים את הנזק שבהתססה החדשה הזו. התססה שהפכה למאוד קשה לשליטה על ידי מנהלי הרשתות החברתיות בשבועות האחרונים. אפשר לראות זאת בשטח - חלק לא מבוטל מאותם הפרסומים עדיין מסתובבים ברשת, על אף כמות השיתופים הגבוהה מאוד, והחשבונות מאחוריהם ממשיכים בהפצתם, כשלא נראה שטוויטר או רשתות חברתיות אחרות חסמו אותם מלעשות זאת.

חשוב לציין שזו אינה הפעם הראשונה בה חמאס או עמודים פלסטינים אחרים השתמשו ברשתות החברתיות על מנת להפיץ מידע כזב. אולי הדוגמה המוכרת והזכורה ביותר לכך שייכת לפרסום שעלה לפני כשנתיים בעמוד "מרכז המידע הפלסטיני" בפייסבוק, עמוד רשמי של אתר חדשות פלסטיני המזוהה עם חמאס, וזכה אז לאלפי לייקים ומאות שיתופים. בפוסט ששיתפו, הציגו רופאה צרפתייה ש"עושה את דרכה לעזה" על מנת לסייע בטיפול בפצועים. אולם האישה בתמונה הייתה בכלל השחקנית האמריקאית קתרין הייגל בדמותה ד"ר איזי סטיבנס מהדרמה המפורסמת "האנטומיה של גריי". העמוד מאז מחק את הפרסום והצהיר שמדובר ב"טעות איומה".

קתרין הייגל האנטומיה של גריי. צילום מסך, צילום מסך
זוכרים את ״הרופאה הצרפתייה״? היא בכלל שחקנית באנטומיה של גריי/צילום מסך, צילום מסך

במקרה נוסף מ-2018, חשבון טוויטר ממצרים פרסם כתגובה לחשבון של כלי התקשורת BBC תמונה של ילדה קטנה תחת הכיתוב "התינוקת הזו, בת שנתיים, נהרגה אתמול בשעות הלילה יחד עם אמה שהייתה בהריון אחרי שביתם בעזה הותקף על ידי הצבא הישראלי". וגם אז, בדיקה העלתה כי מדובר בילדה בשם אל, שתמונתה נלקחה באופן רנדומלי מהאינסטגרם של הוריה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully