וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כל יום אנחנו חיים בסיכון. שכחו אותנו": זעם על פיקוד העורף

עודכן לאחרונה: 19.5.2021 / 16:20

בזמן שרבים מאיתנו רגילים להתעדכן על כך מכלי התקשורת, אפליקציית פיקוד העורף או מהאזעקות העולות והירדות, אוכלוסיה אחת נשארת בצד - כבדי השמיעה. למעשה, עבורם, החיים בצל האזעקות הפכו לקשים במיוחד. בהעדר פיתרון מספק, חייהם בסכנה

תיעוד: אזעקה בחוף הים בתל אביב, הרוחצים נמלטים מהמים 
15.5.21. ברק פרץ ורויטרס, רויטרס
זעם על פיקוד העורף/רויטרס, ברק פרץ ורויטרס

מבצע "שומר החומות" כבר נכנס לשבוע השני, ומאז שהתחיל נורו לישראל אלפי רקטות ומאות אזעקות נשמעו ברחבי מדינת ישראל. בזמן שרבים מאיתנו רגילים להתעדכן על כך מכלי התקשורת, אפליקציית פיקוד העורף או מהאזעקות העולות והירדות, אוכלוסיה אחת נשארת בצד - כבדי השמיעה. למעשה, עבורם, החיים בצל האזעקות הפכו לקשים במיוחד. כבר שנים שישראל לא ראתה את עצמה במבצע שכזה, והכלים ששימשו את כבדי השמיעה בעבר, כבר לא עובדים טוב מספיק על מנת להגן עליהם כראוי. "בעבר חולקו לנו 6000 ביפרים", סיפרה לנו אתי שוורצברג, בת 44 מחיפה, יו"ר אגודת החרשים בישראל וכבדת שמיעה בעצמה. "הם באמת עזרו לנו, ללא תלות באינטרנט וחשמל, אלא רק בסוללות. אפילו במקלטים הייתה קליטה".

עם השנים, אותם ביפרים התבלו והפסיקו לעבוד עבור חלק בלתי מבוטל מהמשתמשים שקיבלו אותם. "חברת ביפר כבר לא מייצרת אותם יותר והתיקונים אף דורשים מאיתנו תשלום נוסף", אמרה שוורצברג. בימים האחרונים, פיקוד העורף הפציר בציבור להוריד את האפליקציה החדשה שלו, שהגיעה השבוע לראש טבלת האפליקציות הפופולריות בחנות הישראלית. האפליקציה אמורה לאפשר, בין היתר גם לכבדי שמיעה, להתעדכן באילו מקומות ישנן אזעקה בכל רגע נתון. חרף זאת, רבים מהם מתלוננים שוב ושוב על כך שאינם יכולים לשמוע את ההתראות שמגיעות מהיישום, ולעיתים כשהם אינם ליד הטלפון או שאינו פועל, הם אינם מצליחים להתעדכן בזמן על האזעקה.

"פנינו לפיקוד העורף, שכן יש להם אפליקציה שמתריעה על האזעקות. הבהרנו כי הרטט של הסמארפון יכול להיות חלש מדי והאפליקציה כמעט תמיד מתריעה פעם אחת בלבד ובאיחור של עשר שניות אחרי תחילת האזעקה במרחב. בנוסף, במרחבים המוגנים ובמקלטים האפליקציה לא עובדת משום שאין קליטה", שיתפה שוורצברג. "פיקוד העורף מסרו לנו שהם מנסים לחשוב ולפעול על מנת לייעל את האפליקציה וביקשו מאיתנו לחשוב על פתרונות זמניים. אנו הצענו לחזור לשימוש בביפרים מכיוון שכבר הוכיחו את יעילותם בעבר", הוסיפה.

בימים אלה, קהילת החרשים וכבדי השמיעה בכלל, ובפרט אנשים חרשים קשישים, קבוצה מוחלשת ומנותקת ממידע ומתקשורת עם בני המשפחה ומעגלי החברים, נמצאת במצב סיכון יומיומי. המידע המפורסם בתקשורת, כולל העדכונים וההנחיות, לרוב, אינו נגיש ונהיר לאנשים כבדי שמיעה. החרדה התמידית וחוסר הוודאות מביאים אותם למצבים מסכני חיים. הרוב המוחלט של כבדי השמיעה נאלצים לחכות מדי יום עד השעה 20:00 למהדורת החדשות המרכזית על מנת ללמוד על מה קורה במדינה. "פנינו לתאגיד כאן והם הסכימו לשדר כל יום משעה 7 בערב ועד 11 בלילה את החדשות עם תרגום לשפת הסימנים בערוץ היוטיוב שלהם. הקהילה שלנו צמאה למידע. לא מספיק שהיא לא שומעת, היא גם ממש מחוץ לעניינים, מפוחדת ואינה מבינה בדיוק מה קורה בכל רגע כמו אחרים".

הקימו קבוצה בווטסאפ למתן התראות

"אני בת להורים חרשים בעצמי", מספרת לנו שוורצברג. "אני רואה את התסכול של הוריי, שמבקשים ממני לתרגם להם דברים בכל פעם כשאנחנו בשיחת וידאו. אני יכולה אולי להסתמך על הכתוביות, למרות שהן לא תמיד ברורות כיוון שהן מופיעות אחרי דברי המראיין או הכתב", הוסיפה. "מצב החירום הלאומי, אילץ אותנו, את אגודת החירשים, למודי ניסיון מר מתקופת הקורונה, להגיע למצב שבו אנו נאלצים למלא את תפקיד המדינה, שנרדמה על המשמר ושכחה את הקהילה שלנו שוב", סיפרה.

"אנחנו המשכנו לספק מענה חברתי ונפשי לחברי המועדון ואף הקמנו מוקד חירום שנועד לענות על צרכי אנשים חרשים וכבדי שמיעה דוברי שפת סימנים". נכון לכתיבת שורות אלו, טרם נמצא פתרון מספק עבור הקהילה, ורבים מהם ממשיכים לחיות בחוסר ידיעה לגבי המתרחש ובסיכון שמא תחל אזעקה ולא יוכלו לשמוע אותה, וכדי לספק פיתרון, חלקי מאוד, פתחו קבוצת ווטסאפ המספקת התראות על אזעקות.

עוד בוואלה!

"אני ערבי, אבל ערבי ישראלי": יוסף חדאד מפריך את השקרים על ישראל ברשת

לכתבה המלאה
אפליקציית פיקוד העורף. צילום מסך, צילום מסך
בהעדר פיתרון מספק, החרשים וכבדי השמיעה נאלצים להסתפק בפתרונות מאולתרים/צילום מסך, צילום מסך

מדובר צה"ל נמסר: "יישומון פיקוד העורף החדש מיועד לכלל התושבים ובכללם כבדי השמיעה והחרשים. כשמופעלת התרעה במיקום המוגדר, עוצמת הרטט המלווה עם קבלת ההתרעה מוגברת מהרטט הרגיל, ובכך הם יודעים להיכנס למרחב המוגן. פיקוד העורף פועל כל העת על מנת לשכלל ולהתאים את מערכות ההתרעה לאוכלוסיה על כל גווניה, לרבות כבדי השמיעה והחירשים, ובשבועות הקרובים כבר מתוכננים פתרונות נוספים להקלת השימוש ביישומון. חשוב לציין כי היישומון הוא אמצעי התרעה משלים למגוון אמצעי התרעה - ערוצי טלוויזיה, הטלגרם הרשמי של פיקוד העורף ופורטל החירום הלאומי - בהם ניתן לקבל את ההתרעות וההנחיות מצילות החיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully