וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טלסקופ החלל ווב מספק הצצה חדשה לחורים שחורים

עודכן לאחרונה: 25.7.2022 / 14:49

ווב החל למפות את הייקום, ולספק את הסחורה שלשמה נבנה: השבוע הוא סיפק הצצה שלא הייתה אפשרית קודם למבנה של חור שחור עצום, הנמצא בליבה של גלקסיה שהיא חלק מ-"החמישיה של סטפן"

הדמיה: ג'יימס ווב בחלל. NASA,
טלסקופ החלל ג'יימס ווב/NASA

אך בשבוע שעבר, סיפרנו לכם כאן בהרחבה על טלסקופ החלל ג'יימס ווב. בין סדרת צילומי הדגמת התכלית הראשונים שלו, שנועדו לתת מושג על משימות התצפית השונות של טלסקופ החלל החדש, היו צילומים של "החמישיה של סטפן", קבוצת גלקסיות במבנה קרוב, שנתגלו לראשונה ממצפה הכוכבים במרסיי, על ידי האסטרונום אדוארד סטפן.

במסגרת התצפית הזו, טלסקופ ווב גם התחל לאמן את הספקטרומטר קרוב לאינפרה אדום שלו, הידוע בשם NIRSpec. וכיוון אותו לעבר החור השחור המצוי בלבה של הגלקסיה העליונה ביותר בחמישיית סטפן. הספקטרומטר, שהוא מכשיר השובר את האור לאורכי גל שונים, מאפשר למדענים לזהות הרכב כימי של גופים שמימיים לפי אורכי הגל שהם פולטים. מכשיר התצפית המשוכלל שעל גבי ווב, הצליח לחדור ולתת תמונה חדשה של החור השחור העצום שבלב הגלקסיה, על אף שהוא מוקף באבק קוסמי.

נאס"א חושפת תמונות ראשונות מהטלסקופ המתקדם בעולם 12 ביולי 2022. נאסא, אתר רשמי
"החמישיה של סטפן", קבוצת גלקסיות במבנה קרוב, כפי שצילם אותן ג'יימס ווב/אתר רשמי, נאסא

התוצאה, כפי שהסבירה סוכנות החלל האירופית בסדרה של ציוצים בטוויטר, היא שווב הצליח לצפות בחור השחור באורכי גל שלא היו אפשריים עד היום, וביניהם, אורך הגל התואם למימן בהרכבים שונים, ואטומי ברזל מיוננים המקיפים את החור השחור.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
הרכב הגז כפיש נצפה מסביב לחור השחור ב"חמישיית סטפן". ESA, NASA,
הרכב הגז כפיש נצפה מסביב לחור השחור ב"חמישיית סטפן"/ESA, NASA

שילוב של הצילומים באורכי הגל השונים וניתוחם, אפשר למדענים למפות את מבנה וזרימת הגז אל תוך החור השחור, כמו גם פליטות גז אדירות הנזרקות החוצה בסילונים של קרינה, הנגרמת בשל הדחיסות הגבוהה של החור השחור.

NIRSpec, הספקטרומטר קרוב לאינפרה אדום נבנה על ידי שורה של חברות אירופיות עבור סוכנות החלל האירופית, שהיא אחת משלוש השותפות לפרויקט טלסקופ החלל ווב, לצד נאס"א וסוכנות החלל הקנדית. אחרי למעלה מ-20 שנה של פיתוח, השקעה של 10 מיליארד דולר וחודשים של כוונונים, ווב סוף סוף התחיל לסייע לעשייה מדעית - ובינתיים, נראה שבהחלט מספק את הסחורה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully