וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצצה לעתיד: כיצד תיראה אינסטגרם ב-2023?

6.12.2022 / 9:32

ניתחנו את השינויים הרבים שהיו בפלטפורמה בשנה האחרונה, בניסיון להסיק מהו הכיוון אליו מנווטת הרשת החברתית המשפיעה ביותר על חיינו

צוקרברג מציג את הפיתוחים החדשים של מטא/Meta

יש שני דברים טובים שאפשר לומר על 2022. הראשון הוא שזו השנה שבה מרבית העולם שם את הקורונה מאחוריו. השני הוא שהיא סוף סוף נגמרת, שהרי גם השנה הזאת הייתה לא פשוטה בעליל, עם מלחמה באוקראינה, מתיחות בטייוואן, אינפלציה גואה, ירידות קשות בבורסה, פרשיות קריפטו מושחתות ועוד.

ג'ניפר לופז ובן אפלק בפרמיירה של הסרט "Marry me" בלוס אנג'לס, 8 בפברואר, 2022. Mario Anzuoni, רויטרס
העיקר שחזרתם. ג'יי לו ובן אפלק/רויטרס, Mario Anzuoni

עם זאת, אם נשים רגע את הציניות בצד, כמובן שהיו השנה גם תופעות חיוביות: האנושות חוזרת לירח, טכנולוגיית 5G תופסת תאוצה, נעשתה התקדמות בכמה היבטים של משבר האקלים ובן אפלק וג'ניפר לופז חזרו. אנחנו יודעים שהמציאות היא תמיד מורכבת, ותמיד אפשר לבחור את הפרטים כאשר אנחנו מספרים את הסיפור. ואפרופו סטורי (שזה סיפור באנגלית. ראיתם מה עשינו פה?) גם באינסטגרם, הרשת החברתית המשפיעה ביותר, קרו לא מעט דברים השנה וכעת הגיע הזמן לסכם אותם, ולנסות לראות מה אפשר לקחת מהם גם לשנה הבאה בפלטפורמה.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

אינסטגרם תחפש שוב את הקול שלה

השנה האחרונה באינטרנט בכלל ובאינסטגרם בפרט, התאפיינה בכך שטיקטוק הפכה להיות האור שלפני המחנה. כולם וכולן לקחו מהרשת הסינית מאפיינים שונים, בניסיון להתחקות אחר ההצלחה שלה. הצמיחה הגדולה של טיקטוק רק חידדה את התפיסה שרשתות חברתיות הן הרבה פחות חברתיות מבעבר. אם תרצו, רשתות הסושיאל מדיה שמות כעת את הדגש הוא המדיה ולא על הסושיאל: טיקטוק זו בתכלס פלטפורמה בידורית סטייל נטפליקס; אנחנו לא צורכים תוכן שחברים שלנו יצרו, אלא בעיקר תוכן שנועד להגיע לתפוצה רחבה, גם אם לא תמיד יוצר התוכן מצליח בכך. אינסטגרם בתורה גם היא מיישמת את התפיסה הזאת, כאשר הגדילה באופן ניכר את החשיפה שהיא נותנת לרילס, והפכה אותם במידה מסוימת למוקד של הפלטפורמה שלה, וכן הגדילה את החשיפה לתכנים מאת יוצרים שאנחנו לא עוקבים אחריהם ישירות.

בעוד טיקטוק היא כנראה ההגמונית בקרב דור ה-Z, על פניו אינסטגרם עדיין שולטת ברוב שכבות הגיל. עם זאת, היא כבר מזמן לא מחדשת שום דבר: לכל היותר, לוקחת מאפיינים שהצליחו במקומות אחרים, ומטמיעה אצלה. האם האסטרטגיה הזאת של "לגנוב כל מה שטוב" (ולא רק מטיקטוק אגב) יכולה להמשיך לנצח?

אינסטגרם. ShutterStock
היו קשובים לביקורות/ShutterStock

אולם יש לומר שאינסטגרם קשובה לביקורת. בחודש יולי רצה ברשת מחאה בהובלת הקרדשיאנס עם ההאשטג makeinstagramistagramagain#. תוך עשיית שימוש במעין משחק מילים על סיסמת הבחירות הידועה של טראמפ, המחאה הקטנה הזאת נועדה להבהיר שאינסטגרם כל כך השתנתה מימיה הראשונים, עד כדי כך שהפכה למקום משעמם על-אמת. בתגובה לתלונות הגולשים, אינסטגרם הודיעה שהיא תפחית את כמות התוכן המומלץ על ידי בינה מלאכותית, וכן הסירה מודעות פרסומיות מהפיד (אם כי לא מפיד הסטוריז).

אולם בשנה הקרובה, אפשר לצפות שאינסטגרם תמשיך לחפש דרכים מקוריות יותר עבור המשתמשים להביע את עצמם: שימוש ב-NFTs (כפי שכבר נרמז על ידי צוקרברג), ואולי אף כלים שיאפשרו יצירות במציאות רבודה ויצירות תלת מימדיות, על ידי שימוש בפלטפורמת Meta Spark של מטא.

פחות שימוש בכלים חיצוניים

מי מאיתנו שמשקיע בניהול סושיאל, יודע שאחד הדברים הכי מעצבנים באינסטגרם הוא שאין אפשרות לתזמן פוסטים, וכדי לעשות זאת, היה צורך לפנות לכל מיני כלים חיצוניים שנועדו לכך. אולם ממש בקרוב זה יקרה: אינסטגרם תאפשר לנו לתזמן פוסטים ללא שימוש בכלים חיצוניים, ותקשיבו לנו כשאנחנו אומרים לכם, שזה חתיכת דבר. כרגע הפיצ'ר עדיין נסיוני ולא פתוח לכולם, אבל בקרוב הוא יהיה רווח בכל הפלטפורמה.

גם בתחום של יצירת רילס, באינסטגרם הוסיפו עוד ועוד כלים בידיהם של יוצרים כגון עריכה, מיזוג, חיתוך, הוספת מוזיקה, שימוש בתבניות, אפקטים, מדבקות וכדומה, כך שלא צריך להיעזר בעזרים חיצוניים לצורך יצירת רילס. אינסטגרם השקיעה מאמץ ניכר כדי להפוך יצירת רילס לפעולה אינטואיטבית, כך שאנחנו לא צריכים לצאת מהפלטפורמה (ואינסטגרם לא מסתכנת בכך שאנחנו נברח לה).

פרסום כתוכן (לא מצאנו תרגום טוב יותר ל-Advertainment)

פייסבוק (מטא) משקיעה רבות בפיתוח תחום האיקומרס בפלטפורמות שלה (פייסבוק מרקט למשל), ובאינסטגרם זה בא לידי ביטוי באינטסגרם שופס (Instagram Shops). אינסטגרם שופס מאפשר לעסקים באינסטגרם לקטלג מוצרים כך שגולשים יכולים לעלעל בהם ולבצע רכישות ישירות דרך אינסטגרם. כעת ניתן גם להציג מודעות למוצרים בתוך אזור הקניות, ובכך נוספו עוד כלים בפני מפרסמים ומשווקים בפלטפורמה. אינסטגרם הופכת לזירת מכירות, ועסקים גדולים כקטנים חייבים להיות שם.

אדם מוסרי, מנכ"ל אינסטגרם. GettyImages
יותר כלים למפרסמים. מנכ"ל אינסטגרם אדם מוסרי/GettyImages

אולם מה שצפוי להיכנס יותר חזק בשנה הבאה או בסמוך לכך, הוא לקחת את הפרסומות באינסטגרם לשלב הבא, ולהפוך אותן לאינטראקטיביות יותר ומפעילות יותר. הפרסומות עצמן חייבות להיות מעניינות יותר, ואין ספק שכך או אחרת, אינסטגרם ייתנו יותר ויותר כלים בידיהם של מפרסמים כדי לעשות זאת.

האתר של טל נברו
האתר העסקי של טל נברו

הרשתות האחרות: זו שעולה, זו שיורדת, וזו שלא סגורה על עצמה

כפי שציינו לעיל, טיקטוק היא לא עוד רשת חברתית, אלא כוח המאיים לבלוע את האינטרנט כולו: יוטיוב, אינסטגרם, אמזון ואפילו גוגל לקחו כולם מאפיינים מטיקטוק, אבל נכון לעכשיו, טיקטוק היא זאת שקובעת את הטון, כאשר בני נוער רבים מעדיפים לעשות אפילו את החיפושים שלהם בטיק טוק ולא בגוגל. לנו פשוט חבל שהתחרות בין הרשתות השונות היא לא על מי תיתן לנו את המוצר הטוב ביותר, אלא על מי תהפוך למכונת שאיבת מידע יעילה יותר מהגולשים שלה.

אולם בעוד טיקטוק היא זו שעולה, פייסבוק לגמרי יורדת. חברת מטא איבדה השנה 65% מן השווי שלה, וזאת למרות שיש לה את אינסטגרם, כך שהפגיעה האמיתית היא כנראה בפלטפורמת האם. זו הייתה השנה הראשונה בהיסטוריה שלה שמספר המשתמשים של פייסבוק בירידה. נראה שמארק צוקרברג הלך All In על המטאוורס, ובינתיים הוא נמצא שם די לבדו (כן, אפילו שהוא הוסיף "רגליים").

ואיפה אין בכלל טעם לנסות להעריך מה יעלה בגורל הפלטפורמה? בטוויטר כמובן, שאחרי פיאסקו הוי הכחול, הפיטורים הנרחבים, נטישת המפרסמים, והחזרת קנייה ווסט בימים שבהם אפילו טראמפ לא רוצה שום קשר אליו, מאסק התפזר לכל כך הרבה כיוונים אפשריים, וקשה לדעת מה יהיה בסוף. האם טוויטר אכן תהיה האפליקציה של הכל? האם תשלב תשלומים באפליקציה? האם הפלטפורמה תאמץ את דוג'קוין בתור המטבע שלה? הניחושים שלכם טובים כמו אלו של מאסק, כי לא ברור אם מישהו באמת מנווט את הספינה הזאת.

  • עוד באותו נושא:
  • אינסטגרם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully