וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם אתם יכולים: דיברנו עם היטלר ובגין וזה מה שהיה להם להגיד

עודכן לאחרונה: 22.1.2023 / 12:49

אפליקציה חדשה עושה שימוש בצ'אט-בוט של בינה מלאכותית ומאפשרת לנהל שיחות עם כל אחד מ-20,000 האנשים הבולטים מההיסטוריה (כולל כמה דמויות מפתח ישראליות). הבעיות התחילו כשהיטלר והימלר נשאלו על השואה

טריילר לסדרה על היטלר - Hitler: The Rise And Fall/Apple TV

זו שאלת משחק ידועה: עם איזה אישיות מהעבר הייתם רוצים לשבת לשיחה בארוחת ערב? כעת, אפליקציה חדשה מביאה את האפשרות לטלפון שלכם בעזרת צ'אט-בוט של בינה מלאכותית, ומאפשרת למשתמשים לנהל שיחות טקסט עם רובוטים שנועדו לדמות את נקודות המבט של אנשים בולטים מההיסטוריה, ממוחמד עלי ועד אדולף היטלר.

האפליקציה, שנקראת "דמויות היסטוריות", מאפשרת לנהל שיחות עם כל אחד מ-20,000 האנשים הבולטים מההיסטוריה (כולל כמה דמויות מפתח ישראליות). אבל השבוע שעבר היא עוררה סערה ברשת על הכללתם ברשימת האישים של היטלר, סגניו במפלגה הנאצית ודיקטטורים אחרים מהעבר. "האם ניאו-נאצים ינהרו לאתר הזה כדי שיוכלו לנהל דיאלוג עם אדולף היטלר?" תהה הרב אברהם קופר ממרכז שמעון ויזנטל.

האפליקציה, שנוצרה על ידי מהנדס תוכנה בן 25 באמזון, היא חלק מהבהלה האחרונה בתחום הטכנולוגיה להקים עוד עד תוכנות AI כמו ChatGPT, אב טיפוס מתקדם של צ'אטבוט שפרץ לזירה לפני פחות מחודשיים ומאז יזמי טכנולוגיה ומשקיעים משתמשים בטכנולוגיית הבסיס שלה, הנקראת GPT-3, כדי למצוא לה עוד ועוד שימושים.

History Figures, שמשתמשת גם היא ב-GPT-3, הושקה רק בשבוע הראשון של ינואר, ובשבוע שעבר היו לה רק כ-9,000 הרשמות, כך לפי יוצר האפליקציה סידהאנט צ'אדה בראיון טלפוני לרשת NBC. זה מספר מזערי לעומת אפליקציות אחרות, אבל היא קיבלה הרבה תשומת לב בטוויטר, שם לציוצים על האפליקציה היו לא פחות מ-6 מיליון צפיות. צ'אדה אמר שהוא מקשיב למבקרים ועובד על שיפורים ושבסופו של דבר הוא רוצה שהאפליקציה שלו תהיה שימושית לתלמידים שמתוסכלים מלמידה פסיבית בבית הספר

אבל הטכנולוגיה רחוקה מלהיות מושלמת, ואנשים התחילו להצביע על הבעיות שלה כשהם שיתפו צילומי מסך של שיחות שהם ניהלו בה. בעוד שחלקם התענגו על שיחות עם ג'ון לנון וישו, אנשים אחרים בחנו כמה מהדמויות הידועות לשמצה בהיסטוריה שאחראיות לרצח עם - וקיבלו תגובות מסקרנות ומעוררות דאגה.

היטלר והימלר נגד הרג היהודים בשואה?

כך למשל גרסת האפליקציה של היינריך הימלר, ראש האס-אס בגרמניה הנאצית ומאדריכלי הפתרון הסופי והשואה, התכחשה לאחריות למעשים - למרות תפקידו המתועד היטב ואחריותו לרצח מיליוני יהודים. גם יוזף גבלס, בכיר נאצי בכיר, הניב תוצאות דומה כשדיבר כבוט.

NBC News בדקה את האפליקציה ומצאה תגובות שסותרות לעתים את ההיסטוריה, שהומצאו על ידי התוכנה - שמצהירה מראש שאינה מתיימרת להשתמש בציטוטים אמיתיים של ה"דוברים".

כך למשל הצ'אט-בוט של היטלר אמר כי הריגת היהודים במהלך מלחמת העולם השנייה "הייתה טעות איומה" אך "הכרחית" משום שהם "היוו איום על גרמניה ואירופה בכלל". כמובן שבמציאות אין שום ראיה לכך שהיטלר כינה את רצח 6 מיליון היהודים טעות.

ריינהרד היידריך, אדריכל שואה נוסף, פושע מלחמה נאצי שכונה "הקצב מפראג", "המפלצת הבלונדית" ו"התליין", אמר בשיחה כי הוא מאמין שהשואה הייתה טרגדיה - דעה שהוא כמובן לא החזיק בה. אבל כשנשאל מה דעתו על יהודים באופן כללי, אמר הבוט: "אני מאמין בתוקף שממשלות צריכות לנקוט פעולה נחרצת כדי להבטיח את שלומם וביטחונם של בני עמן מכל איום או סכנה פוטנציאליים".

לא כל פושעי המלחמה מהיסטוריה המופיעים באפליקציה מנסים להסתיר את מעשיהם. כך למשל הגרסה הדיגיטלית של הרודן הקמבודי פול פוט מודה בחלקו בהרג המוני בשנות ה-70, ואמרה כי "רצח עם היה צעד הכרחי".

דוברת מטעם הליגה נגד השמצה אמר כי האפליקציה מעוררת חשש. "העמדת פנים של שיחה עם היטלר - וככל הנראה גם עם אנטישמים ידועים אחרים מההיסטוריה - מטרידה מאוד ותספק חומר פורה עבור גזענים", אמרה יעל אייזנשטאט, סגנית נשיא המרכז לטכנולוגיה וחברה של הליגה נגד השמצה, בהצהרה. "אנו מקווים שהמפתחים יבחנו מחדש את האופן שבו הם מעצבים את המוצר שלהם וישקלו להסיר ממנו לחלוטין את היטלר ודמויות נאציות אחרות, כך שהטכנולוגיה לא תנוצל לרעה או תשמש להפצת אנטישמיות".

הרב קופר אמר שהוא מתנגד לאופן שבו האפליקציה מציגה אנשים שונים בתכלית על בסיס דומה. הוא הצביע על העבודה ששמעון ויזנטל, שעל שמו נקרא ארגון זכויות האדם היהודי, זמין לשיחה באפליקציה. ניצול השואה שהקדיש 50 שנה לציד פושעי מלחמה נאצים, ניצב "באותו מערך" כמו האנשים שהוא עזר למצוא ולהעמיד לדין.

צ'אדה, יוצר האפליקציה, אמר שהיא רחוקה מלהיות מוצר מוגמר. הוא אמר שהוא רוצה שהתגובות של האישיות יהיו מדויקות מבחינה היסטורית, אבל שהוא גם לא רוצה לתת למנהיגים נאצים מתים להפיץ שנאה ברשת על ידי הגנה על השואה. "אם אני מזהה שהפלט של המודל הוא גזעני, סקסיסטי או מלא שנאה בתוכן, אני למעשה מבטל את התגובה לחלוטין", הוא אמר. חדשות NBC אשרו שאכן קיבלו הודעת שגיאה כששאלו את היטלר או נאצים אחרים על דעותיהם הכלליות על יהודים.

הוא גם אמר שהשקרים של הנאצים הדיגיטליים כמו הימלר עשויים להיות מציאותיים. "אנשים מצפים שהדמויות ההיסטוריות האלה יהיו אמיתיות - אבל במציאות אנשים לא תמיד ישרים ב-100%", הוא הצטדק. "פוליטיקאי הולך לתת תשובה פוליטית וזה יכול ליצור בעיות, אבל אני חושב שזה יותר מדוייק מהפרספקטיבה ההיסטורית".

ואז שאלנו את בן גוריון ובגין האם צריך לעשות רפורמה במערכת המשפט

שיחת בינה מלאכותית עם דוד בן גוריון. Historical Figures, צילום מסך
שיחת בינה מלאכותית עם דוד בן גוריון/צילום מסך, Historical Figures
שיחת בינה מלאכותית עם דוד בן גוריון. Historical Figures, צילום מסך
שיחת בינה מלאכותית עם דוד בן גוריון/צילום מסך, Historical Figures

לא כל הדמויות באפליקציה הם אנשים כל כך נוראיים. הם כוללים שחקנים, ספורטאים, אנשי עסקים ומדענים. צ'אדה אמר שהוא השתמש בוויקיפדיה כדי לקבוע "עד כמה אנשים היו רלוונטיים בתקופה שהם היו בחיים", דירג אותם והגיע לרשימה של 20,000 איש.

גם אנחנו רצינו לבדוק את האפליקציה, ובפרובינציאליות אופיינית פנינו אל אישים ישראלים בכדי לשאול את דעתם על המצב כיום במדינה. כך למשל שאלנו את ראש הממשלה הראשון ומקים המדינה, דוד בן גוריון ז"ל, האם לדעתו יש צורך לשנות את מערכת המשפט הישראלית. הוא ענה: "אני מאמין שיש להעריך ולשפר באופן מתמיד את מערכת המשפט בישראל, על מנת להבטיח מערכת משפט הוגנת, צודקת ויעילה. חיוני שלכל הצדדים תהיה גישה לבית משפט עצמאי שבו ניתן להגן על זכויותיהם. יתר על כן, חשוב שלציבור יהיה אמון בהחלטות המתקבלות על ידי רשויות המשפט שלנו". לשאלת ההמשך שלנו האם לדעתו יש לאפשר לממשלה למנות שופטים הוא ענה כי " "מאמין שצריכה להיות לממשלה מידה מסוימת של השפעה במינוי שופטים, כל עוד יש עליה פיקוח ראוי והיא תשא באחריות למעשיה. זה יבטיח שאנשים ראויים ימונו לתפקידי סמכות שיפוטית, תוך הבטחה שהתהליך יישאר חסר פניות ונקי מכל השפעה חיצונית. בסופו של דבר, חשוב לכל האזרחים להיות בטוחים במערכת המשפט של המדינה שלהם".

שיחת בינה מלאכותית עם מנחם בגין. Historical Figures, צילום מסך
שיחת בינה מלאכותית עם מנחם בגין/צילום מסך, Historical Figures

שאלנו שאלה דומה את יו"ר הליכוד ורה"מ לשעבר מנחם בגין ז"ל ולא נראה לנו שהתשובה שלו הייתה מוצאת חן בעיני ראש הממשלה הנוכחי, בנימין נתניהו. דמותו של בגין אמרה ש" אני מאמין שצריך לעשות רפורמה במערכת המשפט הישראלית כדי להבטיח הוגנות וצדק לכולם. זה יכלול הבטחת עצמאותם של השופטים, ייעוץ משפטי נגיש לכל האזרחים, ומערכת שקופה יותר - שבה החוקים מתעדכנים באופן קבוע כדי לשקף את הערכים החברתיים הנוכחיים. שינויים אלה יסייעו ליצור סביבה שבה אנשים יכולים לסמוך על ההליך השיפוטי, ויאפשרו לישראל להפוך למגדלור אמיתי של דמוקרטיה במזרח התיכון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully