וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אור שפיץ שאלה את העוקבים "מה מסתובב, כדור הארץ או השמיים?", ויש לנו תשובה

עודכן לאחרונה: 6.2.2023 / 12:19

אתמול הקונדיטורית אור שפיץ שאלה בעקבות התערבות מה מסתובב: כדור הארץ או השמיים? ובכן, התשובה היא ששניהם נעים, והנה ההסבר המלא בשביל אור ואחרים

אור שפיץ שואלת את העוקבים "מה מסתובב, כדור הארץ או השמיים?"/צילום מסך, מתוך עמוד האינסטגרם של אור שפיץ

אתמול בשבת העלתה הקונדיטורית ואושיית הרשת אור שפיץ לאינסטגרם שאלה בעקבות התערבות עם חבר: מה מסתובב? כדור הארץ או העננים? הכדור עצמו או השמיים? אז יש לנו תשובה מוסמכת. התשובה הקצרה היא: שניהם "מסתובבים". והתשובה הארוכה יותר, ואנחנו משערים שלזה התכוונה שפיץ - את מה אנחנו רואים שנע? רק את העננים. אמנם כדור הארץ סב על צירו, אבל את זה אנחנו לא יכולים לראות. התנועה שאנחנו יכולים לראות בעין היא רק של עננים.

נתחיל עם ההסבר לגבי כדור הארץ. כדור הארץ כמובן, מסתובב על צירו, ולמעשה נע במהירות די גדולה, אבל אנחנו לא יכולים לחוש את זה מאותה הסיבה שאנחנו לא יכולים לחוש את המהירות שבה נוסעת רכבת כשאנחנו נוסעים בתוכה. והסיבה היא מה שנקרא "נקודת היחס" - אם אנחנו נמצאים בנקודה קבועה על עצם שנע במהירות, אנחנו נעים ביחד איתו, ולכן לא נוכל לחוש או לראות את תנועתו שלו. אותו דבר לכדור הארץ: כיון שאנחנו נמצאים ברגיל על נקודה פחות או יותר קבועה על גבי קליפת הכדור הכחול-ירוק שלנו שמסתובב סביב עצמו בחלל, ואנחנו נעים ביחד איתו, לא נוכל לראות אותו נע, למרות שהוא נע במהירות גבוהה של בערך 1,600 קמ"ש (באזור קו המשווה) סביב צירו.

כדור הארץ מהחלל - כפי שצולם ע"י נאס"א. 24K-Production, ShutterStock
כן, הוא מסתובב. התנועה שאנחנו יכולים לראות בעין היא רק של עננים./ShutterStock, 24K-Production

ועכשיו לחלק השני - תנועת העננים. על אף שלתנועת כדור הארץ יש השפעה מסויימת על תנועת העננים בשל מיקומם הגבוה יחסית באטמוספירה, היא לא השפעה ישירה - אלא השפעה על רוחות וזרמי אוויר. כשאתם שוכבים על הגב ביום בהיר ומסתכלים למעלה במשך כמה דקות, התנועה שאתם רואים של העננים היא בגלל רוחות.

כדי להסביר את תנועת העננים, צריך קודם להיזכר מה הם עננים? עננים הם גושים של אדים, טיפות מים זעירות שהתעבו לכדי תערובת של מים וגבישי קרח, שהם אלה שמרכיבים מה שאנחנו מכנים עננים. יש סוגים שונים של עננים, והמעובים יותר מביניהם לא ינועו בקלות עם הרוח, אבל את הדקיקים יותר, רוחות בהחלט יכולות לדחוף ולשבור. התנועה שנראה של עננים היא לרוב אופקית, אבל יש גם עננים שנעים אנכית, וזה הודות להתאבכות - אבל זה כבר סיפור אחר, אור. מקווים שזכית בהתערבות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully