וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם באמת נמצאו באפריקה סלעים שמייצרים חשמל?

8.2.2023 / 23:52

סרטונים ויראליים מציגים לכאורה אבנים שמסוגלות לייצר ולספק חשמל, אך האם מדובר בדבר האמיתי?

האם אלה אבנים שמייצרות חשמל?/danielmarven

אז לא, אנחנו לא מדברים איתכם על אבני אש מ"הישרדות", אלא על הדבר האמיתי, לכאורה: אבנים שמסוגלות לייצר ולספק חשמל. סרטונים ויראליים שהופצו ברחבי טיקטוק, פייסבוק, טוויטר ואינסטגרם מציגים לכאורה אבנים שמייצרות חשמל. באחד הסרטונים נראה שחיכוך "האבן החשמלית" יוצר ניצוצות חשמליים ובשני נורה שנדלקת באמצעות חוטי חשמל המחוברים לאבן. הסרטונים נראים אמיתיים לגמרי, אך האם הם באמת כאלה?

האבנים נמצאו לפי הדיווחים ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו וזכו להרבה עניין, מאחר שאם הן אמיתיות - הן עשויות לשנות לחלוטין את צריכת החשמל שלנו. ברשתות החברתיות נרשמה התלהבות: "נראה אמיתי לגמרי וקצת מפחיד", כתב אחד ואחר הוסיף: "חייב להשיג אבן כזאת".

איך תסבירו את זה?

עם זאת, מומחים שדיברו עם ה-BBC מיהרו לצנן את הלהבות והסבירו שאין שום סיכוי שקיימת אבן שיכולה לייצר חשמל.

למינרלים בתוך אבנים אין את ההרכב המולקולרי הנדרש לאיחסון או שיחרור חשמל. הדבר הכי קרוב לזה שהן מסוגלות לעשות הוא להעביר חשמל הלאה - וזה כנראה מה שקורה כאן. בסרטון חיכוך האבנים, הפריים נחתך כך שלא ניתן יהיה לראות את קצה האבנים, מה שמעלה תיאוריה שחוטים מחוברים לאבן (שמומחים מאמינים שהיא מסוג פיריט - צורת המינרל של סולפיד הברזל) והאבן מוליכה את הזרם ביניהם.

הסרטון השני הוא קצת יותר מסתורי, אולם אם מסתכלים מקרוב על נורית ה-LED כשהיא אינה מחוברת לכאורה לאבן, ניתן לראות כמה פריימים שבהם האור דולק, מה שמעלה את הסבירות לכך שיש איזשהו זרם חשמלי שמגיע ממקור אחר ולא מהאבן. לחלופין, ייתכן שיש שם כבל המחזיק כמות קטנה של טעינה חשמלית המניעה את הסוללה כאשר החוטים המחוברים משלימים את המעגל.

עם זאת, מה שהמומחים כן מסכימים לגביו הוא שלא מדובר בוויברניום וגם לא בחומר פלא שאיכשהו מייצר חשמל מאפס. "אנחנו לא יודעים על שום מנגנון, עד כה, שבאמת תומך בתופעה כזו", אמר יאוגו לי, פרופסור לגיאופיזיקה בבית הספר למכרות בקולורדו ל-AP.

עוד על חשמל

למה אנחנו חוטפים זצים חשמליים מחפצים ואנשים כבר כמה ימים?

לכתבה המלאה

הסרטון השני שתעתע את הצופים:

למינרלים בסלעים אין את הכימיה הנדרשת כדי להיות מסוגלים לאחסן מטען חשמלי כמו סוללות. סוללות למעשה לא אוגרות אנרגיה חשמלית, אלא אנרגיה בצורה אחרת (לרוב כימית) המומרת לאחר מכן לאנרגיה חשמלית על ידי תגובות כימיות בין האנודה, הקתודה והאלקטרוליט שביניהם. ההבדל הוא שמינרלים לא ישחררו את האלקטרונים הדרושים לאחסון ולייצור חשמל.

כדי ש"סוללה טבעית" תתקיים, כפי שטוענים הסרטונים, המינרל יצטרך איכשהו להיות עם אנודה וקתודה שיכולים לקיים אינטראקציה. למרבה הצער, מה שמופיע בסרטונים זה ככל הנראה תעלול עריכתי או טריק קוסמים זול ולא אבנים חדשניות ומהפכניות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully