וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צפו: כך נראה הצונאמי שהכחיד את הדינוזארים

עודכן לאחרונה: 7.2.2023 / 12:00

פגיעת האסטרואיד לפני 66 מיליון שנים הותירה מכתש ברוחב של 117 ק"מ - והביאה להכחדה של הדינוזארים מפני כדור הארץ. כך זה נראה

הדמיה: הצונאמי שהכה בכדור הארץ לפני כ-66 מיליון שנה/NOAA

לפני כ-66 מיליון שנה, אסטרואיד ברוחב 6 קילומטרים התרסק לתוך כדור הארץ ליד מה שהוא היום חצי האי יוקטן של מקסיקו, ומחק חלק גדול מהחיים על פני כדור הארץ. הפגיעה הותירה מכתש ברוחב של 177 ק"מ ועומק של 19 ק"מ ויצרה צונאמי קטסטרופלי אדיר.

מדענים מעריכים שהגלים הגיעו לגובה בלתי נתפס של 2.5 קילומטרים שהתרסקו בשטחי היבשה באזור חוף המפרץ ושהאסון נחשב לגדול פי 30,000 מכל אירוע מתועד אחר. כעת, מדעני מנהל האוקיינוסים והאטמוספירה של ארצות הברית (NOAA) יצרו הדמיה שמציגה את התפשטות הצונאמי בכוכב הלכת כפי שהיה נראה לפני כ-66 מיליון שנה (היבשות הצבועות בשחור), לצד איך שהוא נראה כיום (קווי המתאר הלבנים). נזכיר כי היבשות משנות את מיקומן בקצב של סנטימטרים אחדים בשנה.

הגלים הקטלניים ביותר היכו בסמוך לאזור הפגיעה סביב מפרץ מקסיקו הפרהיסטורי וחצי האי המקסיקני, אך הגלים העצומים הגיעו כמעט לכל קווי החוף של האוקיינוס. ב-NOAA מניחים כי האסטרואיד הכחיד כמעט את כל הדינוזאורים הלא-מעופפים ו-75% משאר מיני הצחים, והחיות על פני כדור הארץ.

"ככה הדינוזאורים מתו"/BBC

פגיעות גדולות של אסטרואידים מהסוג הזה מתרחשות בהפרש של מיליוני שנים, בממוצע. אבל כדי למנוע מהמין האנושי להגיע לגורל דומה מתישהו, נאס"א חוקרת דרכים להסיט או להשמיד כל אסטרואיד גדול שמאיים על כדור הארץ.

בחודש ספטמבר האחרון, החללית הזעירה DART של סוכנות החלל האמריקנית שנועדה לבחון אפשרות של הסטת אסטרואידים ממסלולם על ידי פגיעה בהם, הצליחה להתרסק על המטרה שלה: הירחון דימורפוס.

  • עוד באותו נושא:
  • דינוזאור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully