וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך בינה מלאכותית יכולה להעריך את הסיכוי של אדם לחלות בסרטן ריאות

עודכן לאחרונה: 26.2.2023 / 9:54

חוקרים מהרווארד ו-MIT חברו יחד כדי ליצור בינה מלאכותית שיכולה להעריך את הסיכויים של כל אדם - גם אם לא עישן כלל - לחלות בסרטן הריאות ברמת דיוק גבוהה יותר מזו כל בדיקה שקיימת. בדרך זו, מאמינים החוקרים, ניתן יהיה לטפל מהר יותר במחלה ולחסוך בדיקות מיותרות

הדמיה של ריאות של חולה סרטן ריאות. ShutterStock
הדמיה של ריאות של חולה סרטן ריאות/ShutterStock

בתחילת החודש הציגה גוגל את מערכת הצ'אט בוט שלה - Bard כתשובה ל-ChatGPT הפופולרי. תחום הבינה המלאכותית הולך ומתפתח בשנים האחרונות וכעת הוא מגיע גם לעולם האבחון של המחלה שגורמת להכי הרבה תמותה בישראל. בימים האחרונים חוקרים באוניברסיטאות היוקרתיות בעולם בדקו האם בעזרת תוכנות בינה מלאכותית ניתן להעריך מה הסיכוי של אדם לחלות בסרטן הריאה?

קבוצת מומחים מבית הספר לרפואה של הרווארד ומאוניברסיטת MIT, מציגים מערכת בינה מלאכותית שיכולה לקבוע את הסיכוי של כל אדם לחלות בסרטן ריאה ובכך אפילו להציל חיים. במחקר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Oncology, הציגו המומחים את "סיביל" (Sybil), מערכת בינה מלאכותית שיכולה להעריך מהו הסיכוי של אדם מסוים לחלות בסרטן הריאות בשש השנים הבאות, גם אם אותו אדם לא נכלל בקבוצות הסיכון המוכרות.

ממסקנות המחקר עולה כי המערכת הצליחה עד כה לנבא תחלואה בסרטן הריאה בשנה הקרובה בדיוק של בין 86 ל-92 אחוזים. המערכת בחנה את ההסתברות של אדם לחלות בסרטן ריאה גם בשש השנים הבאות ומצאה שסיביל העריך את הסיכון לסרטן בדיוק של בין 75 עד 81 אחוזים. החוקרים קובעים שמדובר בנתון גבוה באופן משמעותי מזה שמספקות שיטות האבחון הקיימות, מה שעשוי בעתיד לסייע לרופאות ולרופאים רבים ברחבי העולם להציע מעטפת טיפול נכונה, מדויקת ומהירה יותר למטופלים.

בווידאו: פרופ' אמיר און על סרטן ריאה/עריכה: דינה מחפוץ

כידוע, עישון הוא הרגל שמזיק מאוד לבריאות ומעלה במידה דרמטית את הסיכון לסרטן הריאות. עם זאת, גם אנשים שאינם מעשנים באופן קבוע ומשתדלים לנהל אורח חיים בריא, אינם חסינים בפני המחלה. למעשה, הנתונים המוכרים כיום מראים כי השכיחות של הסרטן הריאות בקרב לא מעשנים עומדת על כ-20% והשיעורים הולכים וגדלים.

בדיקת LDCT (Low-Dose Computed Tomography) היא בדיקת CT במינון קרינה נמוך, שמאפשרת לאתר נוכחות של גידול סרטני בריאה בשלב מוקדם. כיום, הבדיקה מומלצת בישראל בעיקר לאנשים בסיכון מוגבר לתחלואה - גברים ונשים מגיל 50-75 אשר מעשנים כיום או עישנו בעבר לפחות 20 שנות קופסה (קופסה אחת ביום במשך 20 שנה או 2 קופסות במשך עשר שנים).

מחקרים מצאו שבדיקת CT נמוך עוצמה מסייעת לאתר סרטן ריאה בשלב מוקדם ולהפחית את התמותה מהמחלה בשיעור של עד 24 אחוזים ולכן גם הוחלט להכליל את הבדיקה במסגרת פיילוט של משרד הבריאות בישראל. אולם לא כל האוכלוסייה עומדת בקריטריונים לביצוע הבדיקה ומכיוון שהתסמינים של סרטן ריאה מופיעים לרוב רק בשלבים מתקדמים, סיכוי ההחלמה עלולים להיות נמוכים יותר במידה ויחלו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

תקווה חדשה, אך הדרך עוד ארוכה

"סיביל", מערכת הבינה המלאכותית שהוצגה במחקר, מאפשרת לא רק חיזוי מדויק יותר של הסיכון לסרטן הריאה, אלא גם עשויה לחסוך בדיקות והליכים נוספים שעלולים להיות פולשניים, מסוכנים ויקרים יותר. אבחון כזה, מקווים המומחים, יחסוך גם זמן יקר בתהליך הזה, אשר יכול כאמור להיות גורם שמשפיע במידה דרמטית על סיכויי ההחלמה.

פרופ' רג'ינה ברזילי, מדענית ישראלית-אמריקנית שהשתתפה במחקר, סיפרה: "אני נרגשת שהמאמצים הרבים שהשקענו יתורגמו לשיפור פוטנציאלי של חיי המטופלים, שללא האבחון היו יכולים להתגלות רק בשלב מתקדם בו המחלה קשה ומורכבת הרבה יותר". אולם על אף האופטימיות, החוקרים גם סייגו את הדברים והזכירו שמדובר במחקר רטרוספקטיבי (שבוחן נתוני עבר) וכי נדרשים גם מחקרים פרוספקטיביים (על נתונים שייאספו בעתיד) כדי לאמת את שיעורי ההצלחה של המערכת. בנוסף, חשוב לציין כי המחקר נשען ברובו על נתונים מטאיוואן ומארצות הברית.

גם בישראל הממצאים מעוררים אופטימיות ותקווה בקרב העוסקים בתחום. "סרטן הריאות זו לא מחלה רק של מעשנים וחשוב שכולנו נהיה מודעים אליה ולסכנות שלה", מסבירה ד"ר שני שילה, מנכ"לית ומייסדת העמותה הישראלית לסרטן הריאה. בשנה האחרונה שכלה ד"ר שילה את בעלה שחלה בסרטן ריאה למרות שמעולם לא עישן. "אבחון מוקדם הוא אחד הכלים המשמעותיים ביותר שעוזרים להציל חיים ולדייק את הטיפול במחלה. אותי אישית משמח מאוד לראות מדענים מובילים שנרתמים ביחד כדי לפתח מערכות מתקדמות שיאפשרו ליותר רופאים וחולים להילחם בסרטן ולנצח", סיכמה ד"ר שילה.

  • עוד באותו נושא:
  • סרטן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully