כזה עוד לא ראיתם: ווב צילם לראשונה חגורת אסטרואידים רחוקה

עודכן לאחרונה: 10.5.2023 / 15:37

סביב הכוכב הצעיר "פומלהאוט" השוכן 25 שנות אור מאיתנו, יש מערכת מורכבת של טבעות אסטרואידים, אותן תיעד לראשונה טלסקופ החלל ווב

גורת אסטרואידים, הראשונה שתועדה מחוץ למערכת השמש שלנו. NASA, ESA, CSA, A. Gáspár (University of Arizona). Image processing: A. Pagan (STScI),
גורת אסטרואידים, הראשונה שתועדה מחוץ למערכת השמש שלנו/NASA, ESA, CSA, A. Gáspár (University of Arizona). Image processing: A. Pagan (STScI)

טלסקופ החלל החדש ג'יימס ווב, מתגלה כאחת ההשקעות הטובות של האנושות, וממשיך לצלם את מסתרי היקום באופן חסר תקדים. הפעם הוא "מפציץ" עם תמונה של חגורת אסטרואידים, הראשונה שתועדה מחוץ למערכת השמש שלנו. אסטרונומים השתמשו במערך העדשות והצילום הרובסטי של טלסקופ החלל כדי לחקור מערכת טבעתית אפופת אבק, המקיפה את "פומלהאוט", כוכב צעיר ולוהט (תרתי משמע), השוכן כ-25 שנות אור מאיתנו.

מערכת הטבעות של של "פומלהאוט" מורכבת משלוש טבעות השלובות זו בזו, המשתרעות על פני 23 מיליארד קילומטר(!). הטבעות התגלו כיותר מורכבות מאשר למשל חגורת קיפר, חגורת האסטרואידים השוכנת מעבר לנפטון, או חגורת האסטרואידים העיקרית של מערכת השמש שלנו, שנמצאת בין מאדים לצדק.

וואלה! תתחברו/וואלה

הטבעת החיצונית של "פומלהאוט" התגלתה יחסית לא מזמן, ב-1983, בעזרת לוויין צילום אינפרא אדום של נאס"א. הטבעות הפנימיות יותר מתגלות לראשונה, והשערת המדענים היא שמדובר בנשורת מהתנגשויות קודמות בין גופים גדולים יותר כמו אסטרואידים ושביטים, ואלה שונים מטבעות של כוכבים בהיווצרות - שהן פליטות חומר שמותז לחלל בתהליך ההיווצרות של הכוכב.

הייחוד של פומלהאוט הוא בחומרים הדומים לאלה המצויים במערכת השמש שלנו. ההיווצרות שלו עוזרת למדענים ליצור "תרשים" על איך נבנית מערכת פלנטרית. המדענים מאמינים שהטבעות נוצרות על ידי כוח כבידה של כוכבים שטרם נראים, וייתכן שעוד יתגלו בשוליים של הכוכב הנחקר.