וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טלסקופ החלל ג'יימס ווב חוגג שנה עם תמונה מרהיבה

13.7.2023 / 22:50

"שינה את תפיסת האנושות על היקום": טלסקופ החלל ג'יימס ווב חוגג שנה לתמונת הבכורה, ובסוכנות החלל האמריקנית פרסמו צילום מדהים של המקום בו נוצרים כוכבים. ומה קרה מאז השיגור החגיגי? הנה סיכום של כל התגליות

ג'יימס ווב. AP
טלסקופ החלל ג'יימס ווב/AP

יום הולדת שמח לטלסקופ החלל ג'יימס ווב! לפני שנה בדיוק, ביולי 2022, פרסמה סוכנות החלל האמריקנית, נאס"א, בנוכחות נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, את תמונת הבכורה של הטלסקופ היקר ביותר אי-פעם. "בשנה אחת בלבד, טלסקופ החלל ג'יימס ווב שינה את תפיסת האנושות על היקום. כל תמונה חדשה היא תגלית חדשה, המעצימה מדענים ברחבי העולם ועונה על שאלות שפעם לא יכלו לחלום עליהן", אמר מנכ"ל נאס"א, ביל נלסון.

לכבוד המאורע החגיגי, סוכנות החלל האירופית (ESA) ונאס"א שחררו תמונה חדשה של ערפילית Rho Ophiuchi בת הכמיליון שנה שנמצאת במרחק של 390 שנות אור מאיתנו. התמונה חושפת אזור של ענן אבק סמיך וקוסמי שבו נוצרו כ-50 כוכבים חדשים הדומים לשמש שלנו או קטנים ממנה. החלקים האפלים הם אזורי אבק שבהם נוצרים קדם-כוכבים, והכתם המאונך האדום בחלק בצד ימין הוא פרצי מימן מולקולרי.

"הצילום של ווב מאפשר לנו לראות תקופה קצרה מאוד במחזור החיים של הכוכבים בבהירות חדשה. השמש שלנו חוותה שלב כזה, לפני זמן רב, ועכשיו יש לנו את הטכנולוגיה לראות את ההתחלה של סיפורו של כוכב אחר", אומר קלאוס פונטופידן, אסטרונום שהיה בצוות המחקר של הטלסקופ ג'יימס ווב.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

ג'יימס ווב (שנקרא על שם המנהל השני של נאס"א, שהוביל את עידן הטיסות לירח) הוא טלסקופ החלל החדש של האנושות, שמחליף את טלסקופ החלל האבל - אבל לא יורש אותו. האבל, שמצבו טוב, ימשיך לפעול גם הוא, על אף גילו המתקדם.

הוא שוגר בדצמבר 2021, וכבר נמצא בנקודת לגראנז' L2, נקודה יציבה כבידתית על ציר הארץ-שמש במרחק כ-1.5 מיליון ק"מ מאיתנו, שמאפשרת לו "לרחף" במקום תוך השקעה מינימלית של דלק. התכנון והפיתוח של ג'יימס ווב נמשכו יותר מ-25 שנה, בהשקעה של כ-10 מיליארד דולר.

בווידאו: נאס"א פרסמה תמונות ראשונות מטלסקופ החלל ג'יימס ווב/נאס"א

לווב יש יכולות שעולות על האבל, פשוט בגלל שהוא נבנה בטכנולוגיות חדשות יותר, עם אופטיקה משוכללת יותר ויכולת טובה יותר לצפות ביקום, כאשר הגדרת המשימה שלו היא רחבה: צפייה ברחבי היקום, מהשכנים הקרובים למערכת השמש שלנו, ועד הגלקסיות הרחוקות ביותר. וווב כאמור, כבר מספק את הסחורה. המראה הראשית של ווב מורכבת מ-18 מקטעים, באורך כולל של 6.5 מטרים, והוא מסוגל לקלוט פי ששה יותר אור מאשר האבל. הוא יודע לצלם באור הנראה ובאינפרא אדום, והוא כולל לא פחות מארבעה כלי מחקר.

הדמיה: ג'יימס ווב בחלל. NASA,
לווב יש יכולות שעולות על האבל, פשוט בגלל שהוא נבנה בטכנולוגיות חדשות יותר, עם אופטיקה משוכללת יותר ויכולת טובה יותר לצפות ביקום/NASA

ווב ימשיך כבר נכנס לעבודה וסיפק לאורך השנה האחרונה תמונות מרהיבות של היקום בחדות שלא נראתה קודם, בהן צבר גלקסיות במרחק עצום מאתינו, של ערפילית קרינה הגדולה והבהירה ביותר בשמיים, הנמצאת 7,600 שנות אור מאיתנו, של WASP-96b ענק גז המקיף כוכב במרחק של 1,150 שנות אור, ערפילית הטבעת הדרומית, וחמישיית סטפן - צבר גלקטי קומפקטי, המצוי 290 מיליון שנות אור מאיתנו, והתגלה לראשונה ב-1787.

הנה מיטב התמונות שצילם ג'יימס ווב במהלך השנה האחרונה:

נפטון כפי שצילם ג'יימס ווב. NASA, ESA, CSA, STScI,
כוכב נפטון והטבעות שלו כפי שצולם על ידי ג'יימס ווב/NASA, ESA, CSA, STScI
ערפילית קארינה, כפי שתועדה על ידי טלסקופ ג'יימס ווב. NASA,
ערפילית קארינה בתצלום באינפרה אדום. אחת מהתמונות הראשונות שצילם טלסקופ החלל ווב/NASA
התמונה שצילם ג'יימס ווב. ESA/Webb, NASA & CSA, L. Armus, A. Evans,
צביר דלפינוס, צמד גלקסיות שזכו לשם II ZW 96, ונמצאות בתהליך ארוך שנים של התנגשות/ESA/Webb, NASA & CSA, L. Armus, A. Evans
גלקסיה במרחק כ-500 מיליון שנות אור. נאס"א, טלסקופ ג'יימס ווב, אתר רשמי
תיעוד מרהיב של גלקסיית הגלגל, שזוהתה לראשונה ב-1941, כשברקע גלקסיות נוספות/אתר רשמי, נאס"א, טלסקופ ג'יימס ווב
תמונה מטלסקופ "ג'יימס ווב". נאס"א, אתר רשמי
התמונה העתיקה בהיסטוריה והתצלום הראשון של ג'יימס ווב - גלקסיות בנות 13.4 מיליארד שנה/אתר רשמי, נאס"א
כוכב צדק כפי שצילם אותו ג'יימס ווב. NASA, ESA,
קרוב ומפורט מאי פעם: כוכב צדק כפי שתועד על ידי ג'יימס ווב/NASA, ESA
כוכב WR124 שנמצא במרחק 15,000 שנות אור מכדור הארץ ונמצא על סף מוות. NASA,
כוכב WR124 שנמצא במרחק 15,000 שנות אור מכדור הארץ ונמצא על סף מוות/NASA
"עמודי הבריאה". NASA, ESA, CSA, STScI; Joseph DePasquale (STScI), Anton M. Koekemoer (STScI), Alyssa Pagan (STScI).,
"עמודי הבריאה" בערפילית הנשר, שם נוצרים כוכבים חדשים/NASA, ESA, CSA, STScI; Joseph DePasquale (STScI), Anton M. Koekemoer (STScI), Alyssa Pagan (STScI).
ערפילית הטבעת הדרומית. NASA,
ערפילית הטבעת הדרומית/NASA
"שעון חול" בוער סביב כוכב חדש  שנמצא במרחק של כ-430 שנות אור מכדור הארץ.. NASA,
"שעון חול" בוער סביב כוכב חדש שנמצא במרחק של כ-430 שנות אור מכדור הארץ./NASA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully