וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נאס"א הצליחה להביא דגימה מאסטרואיד - אבל לא מצליחה לפתוח את המכסה

30.10.2023 / 0:03

אחרי שלוש שנים חזרה לארץ קפסולה עם חומר שנאסף מאסטרואיד, והמדענים אספו את הסלע והאבק שמצאו מחוץ למכל, אך עיקר הדגימות נותר תקוע בפנים - בגלל שני ברגים

איך נאס"א תלקןור את הדגימות מהאסטרואיד בנו?/NASA

כאשר אתה משגר חללית לעבר אסטרואיד, מצליח להנחית אותה על האסטרואיד הזה לתקופת זמן קצרה מאוד כדי לאסוף ממנו דגימה, ואז גם מחזיר את הדגימה הזו לכדור הארץ - יש הרבה מקון לטעויות, שיבושים ותקלות.

למרות הקושי של המשימה, נאס"א הצליחה בסוף חודש ספטמבר להחזיר בהצלחה לכדור הארץ דגימה של האסטרואיד Bennu במסגרת המשימה הנועזת "אוזיריס-רקס". מאז החלו מדענים לפתוח את הקפסולה עם הדגימה - תהליך ארוך, איטי ועדין, שהצוות הקדיש לו חודשים של חזרות.

למרבה הצער, כעת הם נתקלו בבעיה קלה - הם לא יכולים לפתוח את המנגנון שאסף את הדגימות כך שאין להם גישה לרבות מהן. מדובר במנגנון TAGSAM ‏(Touch-And-Go Sample Acquisition Mechanism) - זרוע רובוטית שבקצהּ שלה מחובר מכשיר דמוי צלחת, שעם המגע בקרקע האסטרואיד שיחרר גז חנקן שדחף את הרגולית שבקרקע לתוך מיכלי איסוף הדגימה שנמצאים ב"צלחת".

"בשבוע האחרון, הצוות במרכז החלל ג'ונסון של נאס"א ביוסטון שינה את גישתו לפתיחת ראש ה-TAGSAM, שמכיל את עיקר הסלעים והאבק שנאספו על ידי החללית ב-2020", אמרה נאס"א בעדכון שפורסם בסוף השבוע. "לאחר ניסיונות הסרה מרובים, הצוות גילה ששניים מתוך 35 המחברים על ראש ה-TAGSAM לא ניתנים להסרה עם הכלים הנוכחיים שאושרו לשימוש ב"תא הכפפות" של ה"אוזיריס-רקס".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
קפסולת חלל עם דגימות של אסטרואיד אחרי שנחתה ביוטה, 24 בספטמבר 2023. רויטרס
קפסולת חלל עם דגימות של אסטרואיד אחרי שנחתה ביוטה, 24 בספטמבר 2023/רויטרס

זה אולי נשמעת כמו בעיה קטנה וקלה לפתרון (נאס"א לא יכולה להשאיל ממישהו מפתח ברגים?) אבל הבעיה היא שכל הכלים שבהם משתמש הצוות חייבים להיות מסוגלים להיכנס לתוך "תא הכפפות", שמזרים חנקן כדי לשמור על הדגימות נקיות מזיהום על ידי אטמוספירת כדור הארץ.

באתר המדעי iflscience מסבירים שכעת הצוות צריך לגלות כיצד ניתן לגשת לדוגמאות באמצעות הכלים העומדים לרשותו, או למצוא כלים חדשים שיכולים להכנס לתא הכפפות בלי לפגוע בדוגמאות במהלך הפעולה.

תמונות סטריאוסקופיות של תצלומי תקריב של החומר שנדגם מהאסטרואיד Bennu והגיע לכדור הארץ ב-24 בספטמבר, 2023. NASA / Erika Blumenfeld, Joseph Abersold for the original images/Brian May, Claudia Manzoni for stereo processing of the images, אתר רשמי
תמונות סטריאוסקופיות של תצלומי תקריב של החומר שנדגם מהאסטרואיד Bennu והגיע לכדור הארץ ב-24 בספטמבר, 2023/אתר רשמי, NASA / Erika Blumenfeld, Joseph Abersold for the original images/Brian May, Claudia Manzoni for stereo processing of the images

הצוות הצליח לגשת עד כה ל-70.3 גרם של סלעים ואבק שהיו מחוץ ובתוך הקפסולה עם הדגימות, שזה יותר מהיעד הראשוני שלהם שעמד על 60 גרם. עם זאת, עדיין יש בתוך הקפסולה חומר שלא ניתן לגשת אליו, הנשמר בתוכה על ידי אותם מחברים שלא ניתן לפתוח.

נאס"א אומרת שהצוות שלה יפתח ויתרגל טכניקה חדשה להסרת המחברים בשבועות הקרובים, תוך עיבוד וחקירת הדגימות שכבר הצליחו להוציא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully