וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאות גלקסיות, כולל שלנו, נגררות לעבר משהו אפל ועצום אי שם בחלל

25.1.2024 / 0:16

הכירו את "המושך הגדול", חומר אפל שמושך את גלקסיית שביל החלב אליו - והחוקרים ממש לא בטוחים מה יקרה אם וכאשר נגיע אליו

למה אנחנו נמשכים בחלל אל עבר "המושך הגדול"?/@cosmoknowledge

אמרו לכם פעם שאתם נגררים? אז יש עכשיו הוכחה מדעית שאתם כאלה. אסטרונומים שמו לב ש-400 גלקסיות, כולל שביל החלב שלנו, נגררות לאותו כיוון. הבעיה היא שאנחנו לא יכולים לראות מה בדיוק מושך אותנו אליו וזה קצת מלחיץ מדענים מסביב לעולם - ודי בצדק.

בשנת 1929, האסטרונום אדווין האבל אבחן שגלקסיות רחוקות נראות אדומות יותר מאלו הסמוכות אלינו. יתרה מכך, ככל שהן רחוקות יותר, כך הן נוטות להיראות אדומות יותר. תצפית זו, המכונה הסחה לאדום, אפשרה לנו למדוד את המרחקים לגלקסיות רחוקות מדי מכדי לקבוע אותם באמצעים אחרים. כמו כן, התגלה אז כי היקום מתפשט, כאשר כל מרכיביו מתרחקים זה מזה - אלא אם הם קרובים מספיק כדי שכוח הכבידה יחזיק אותם יחד.

ידע זה, כפי שסייע לנו ללמוד על צורת היקום והתפשטותו, הוביל בסופו של דבר לגילוי מעט מטריד. כשהמשיכו למפות את היקום הנצפה, אסטרונומים שהסתכלו על 400 גלקסיות אליפטיות שמו לב שהן נעות לעבר משהו שאיננו יכולים לראות, מאחר שהוא ב"אזור ההימנעות", אזור החלל המוסתר על ידי המישור הגלקטי של הגלקסיה שלנו והאבק הקוסמי שבתוכו.

מה שזה לא יהיה, כדי להזיז מספר גדול של גלקסיות צריך הרבה מסה. אנחנו לא יכולים לראות את זה - אבל אנחנו נגררים לעבר משהו ענק ואפל אי שם המכונה "המושך הגדול".

מה אנחנו יודעים על "המושך הגדול"?

"המושך הגדול" הוא אנומליה כבידתית בחלל הבין גלקטי בתחומו של צביר-על הידרה-קנטאורי, אשר כוללת עשרות אלפי גלקסיות, באזור שהיקפו מאות מיליוני שנות אור. אנומליה כבידתית בסדר גודל כזה מצביעה על נוכחותו של חומר אפל, כזה שאינו ניתן לצפייה ישירה, אך ניתן להסיק על קיומו מניתוח השפעת המסה שלו על תנועת הגלקסיות וצבירי הגלקסיות הקשורים אליהן. מיקומו של המושך הגדול נקבע בשנת 1986 והוא נמצא במרחק של כ-153 עד 258 מיליון שנות אור משביל החלב, בכיוונן של קבוצות הכוכבים הידרה וקנטאור.

על אף שגרירתנו לדבר אפל כלשהו אי שם בחלל עשוייה להלחיץ, מספר חוקרים מנסים להרגיע שלא מדובר בסוף העולם. מהתבוננות בגלקסיות אחרות בשמיים גילינו שגלקסיות מתקבצות זו לזו ויוצרות "צבירי-על", כאשר 90 אחוזים מהגלקסיות שוכנות בתוכם. בהסתכלות על זרימת הגלקסיות, צוות חוקרים בשנת 2014 מצא ששביל החלב, שהוא כבר חלק מצביר-העל בתולה, נמצא ככל הנראה בתוך מבנה גדול עוד יותר המכיל כ-100,000 גלקסיות, קבוצת צבירי העל לניאקיאה.

עוד בחלל:
מומחים מתכננים "לכבות את השמש" בניסיון להציל את כדור הארץ משינויי האקלים

גשושית החלל וויאג'ר 1 שולחת מסרים מסתוריים שמדאיגים את נאס"א

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

לעוד סיפורים ביזאריים ומעניינים מהעולם - בואו לערוץ הווטסאפ שלנו >>>


"זרימות מקומיות בתוך האזור מתכנסות לעבר אשכולות נורמה וקנטאורוס בקירוב מוערך למיקומו של מה שמכונה 'המושך הגדול'", כתבו החוקרים במאמרם, "לאזור מגיע שם. בשפת הוואי 'lani' פירושו 'גן עדן' ו'akea' פירושו 'מרווח, בלתי ניתן למדידה'. אנו מעריכים שאנחנו חיים בצביר הגלקסיות לניאקיאה".

הם הוסיפו: "המושך הגדול הוא המקום שאליו הגלקסיות המקומיות שלנו מובלות, נקודת הכבידה המרכזית של האזור המקומי שלנו ביקום. לרוע מזלה של כל גלקסיה בודדת שמקווה לפגוש 'רווקים' אחרים באזור שלהן, התפשטות היקום תקרע את כולנו בסופו של דבר מהשפעת הצביר, כמו גורלם של צבירי העל האחרים שם בחוץ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully