וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מומחים מתכננים "לכבות את השמש" בניסיון להציל את כדור הארץ משינויי האקלים

21.12.2023 / 0:03

על אף תופעות הלוואי והסכנות המלוות לכך, מדענים מתכננים לפזר חלקיקים בשמיים ולעמעם את אור השמש כדי לקרר במעט את כדור הארץ ולהציל את האנושות. זו התכנית המלאה שלהם

ככה נראית שנה על פני השמש/NASA

רצון לא מספיק פה. במבחן התוצאה נראה שאנחנו לא מצליחים לעמוד ביעדי האקלים שלנו. ב-2022 נראה שהגענו לעלייה גלובלית של 1.26 מעלות צלזיוס ועוד כעשור מעכשיו נגיע כבר ל-1.5 מעלות. מחקרים אפילו מצביעים על כך שמדיניות האקלים הנוכחית תוביל להתחממות של יותר מ-2.5 מעלות צלזיוס עד סוף המאה הזו. מה כבר מעלה או שתיים תעשה לנו? מתברר שנזק רב. התחממות בסדר גודל כזה תהרוס קהילות ומערכות אקולוגיות פגיעות ברחבי העולם. אולי הגיע הזמן שנשקול פתרון יצירתי שיעצור את ההתחממות הגלובלית? למעשה יש כבר פתרון כזה, הוא קיים כבר המון המון שנים, אבל זאת פעם ראשונה ששוקלים בחיוב ללכת עליו - על אף הסכנות האפשריות שנרחיב עליהן בהמשך.

הפתרון שהציעו מומחים הוא לכבות את השמש. כלומר, לעמעם את האור והחום שלה. הם מעריכים שעמעום הכדור הענק פולט החום עשוי להיות נשק יעיל במאבק בשינויי האקלים. לאחר התפרצויות געשיות חזקות, כמו טמבורה שבאינדונזיה ב-1815 ופינטובו שבפיליפינים ב-1991, הטמפרטורות העולמיות ירדו למספר שנים. התפרצויות גדולות יוצרות שכבה מעורפלת של חלקיקים מיקרוסקופיים באטמוספרה העליונה הנותרת לה שם מספר שנים ומעמעמת את השמש באופן זמני. הרעיון הוא להעתיק את האפקט הזה כדי להילחם בשינויי האקלים.

מרצה למדעי כדור הארץ, פיטר אירווין, מ-UCL בלונדון, מאשר שהתפרצויות געשיות חזקות אכן גורמות לטמפרטורות הגלובליות לצנוח במשך מספר שנים על ידי יצירת שכבה מעורפלת של חלקיקים מיקרוסקופיים באטמוספרה העליונה המעמעמת באופן זמני את השמש. הוא הוסיף שאם האנושות תוכל לשחזר באופן מלאכותי את ההשפעות של התפרצות געשית כזאת, כולם יוכלו להירגע קצת מאימת ההתחממות הגלובלית, כשמחקרים מראים שמספיק להנמיך את עוצמת השמש בכ-1% בלבד כדי לקרר את כדור הארץ במעלה אחת, שזה די מה שאנחנו זקוקים לו עכשיו. פיטר אמר: "נוכל להעתיק את האפקט הזה כדי להילחם בשינויי האקלים. אם מדינות לא יתחילו לקחת את הרעיון הזה ברצינות, אנו עלולים להחמיץ הזדמנות חשובה להפחית את הסיכונים של שינויי האקלים".

זה אולי נשמע לא סביר, אבל כל הערכה הנדסית עד היום הגיעה למסקנה שזה יהיה אפשרי וזול יחסית לעשות שימוש בצי של מטוסים כדי לשחרר חלקיקים מחזירי אור לאטמוספירה העליונה. חסימת מעט אור שמש תשמור גם על החלקים הקפואים של העולם - קפואים, כשידוע כי עליית הטמפרטורות גורמת ליריעות הקרח של אנטארקטיקה וגרינלנד להימס בקצב מואץ, מה שמעלה את גובה פני המים בעולם.

התחממות גלובלית. Giphy
יש פתרון להתחממות הגלובלית אבל האם היא כדאית?/Giphy

פיטר לא לבד. ממשלת ארה"ב השיקה תכנית מחקר בת חמש שנים שמיועדת לחקור דרכים לשנות את כמות אור השמש שמגיעה לכדור הארץ - תהליך המכונה הנדסה סולרית או החזרת אור השמש. היא שוקלת לרסס אירוסולים לסטרטוספירה - בגובה של כ-30 קילומטרים - מצי מטוסים כדי ליצור ערפל עדין שיתלה באוויר וישקף חלק מקרינת השמש בחזרה לחלל.

כריס סאקה, מייסד קרן ההשקעות בטכנולוגיה אקלימית Lowercarbon Capital, אמר: "להשתקפות אור השמש יש פוטנציאל לשמור על חייהם של מיליארדי אנשים. הסיכויים הם 100% שמדינה כלשהי כבר רודפת אחר מימוש פעולה זאת, במיוחד בעקבות עדות של מיליוני אזרחים שמתים ממזג אוויר קיצוני. התקווה היחידה שלנו היא שעל ידי ביצוע המחקר כעת - ובפומבי - העולם יוכל להבין את היתרונות והשיטות הטובות ביותר לכל פרויקט עתידי שכזה".

עוד בנושא:
מחשב על גילה: "זה התאריך שהאנושות כולה תושמד בו ויבשת על חדשה תיווצר"

נאס"א: חודש יולי היה החם ביותר על כדור הארץ אי-פעם

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

ככה זה עובד:

הרעיון של השתקפות אור השמש הועלה לראשונה בדו"ח משנת 1965 לנשיא ארה"ב לינדון ג'ונסון, כשהרעיון היה לפזר חלקיקים באטמוספירה בעלות של 80 פאונד למייל-רבוע. שינוי של 1% ברפלקטיביות של כדור הארץ יעלה 400 מיליון ליש"ט בשנה, מה ש"לא נראה מוגזם", נכתב אז בדו"ח, "בהתחשב בחשיבות הכלכלית והאנושית יוצאת הדופן של שינוי האקלים". כעת מומחים אומרים שזה יעלה 8 מיליארד ליש"ט בשנה להפעיל תוכנית שמקררת את כדור הארץ במעלה אחת - אבל הם טוענים שזה עדיין זול בהשוואה ליוזמות אחרות המוצעות להפחתת שינויי האקלים.

אדוארד א. פארסון, פרופסור למשפט סביבתי ב-UCLA, אמר ששימוש בדו תחמוצת הגופרית יחקה את ההשפעה של שריפת דלקים מאובנים שיוצרים חלקיקים כדי לבודד את כדור הארץ מחום השמש. "זיהום הגופרית שיוצא מארסות עשן כרגע מסווה בין שליש למחצית מאותות החימום מגזי החממה שבני האדם כבר פלטו לאטמוספירה", אמר פארסון.

גל חום. ראובן קסטרו, רויטרס
אנו רואים גם חום קיצוני שמתקרב לגבולות המוחלטים של גוף האדם/רויטרס, ראובן קסטרו

ההתחממות הגלובלית גורמת למינים רבים ברחבי העולם להימצא בתנועה, כשהם ממשיכים לנוע לאזורים בעלי טמפרטורות מוכרות להם יותר - כלומר לכיוון הקוטב, אך רבים לא יעמדו בקצב האקלים המשתנה ולאחרים לא יהיה לאן ללכת, כך שיותר ויותר מינים צפויים להיכחד. אנו רואים גם חום קיצוני שמתקרב לגבולות המוחלטים של גוף האדם - מה שמסכן חיים ומגביל את העבודה האפשרית מחוץ לבית או משרד ממוזג.

כאשר כדור הארץ מתחמם, אוויר חם יותר שואב יותר לחות מהאדמה בזמנים יבשים - ומשליך יותר החוצה כשיורדים גשמים. זה הופך את האזורים היבשים ליבשים יותר ואת האזורים הרטובים לרטובים יותר, מה שמגביר הן את הבצורת והן את השיטפונות ברחבי העולם. עמעום השמש עשוי בהחלט לקזז את האפקט הזה.

בבית הלבן מאשרים:

זה אפשרי - אבל האם זה כדאי?

האפשרות הזולה ביותר - ריסוס דו תחמוצת הגופרית לאטמוספירה - עלולה להיות בעלת השפעות מזיקות על הסביבה ועל בריאות האדם, לפגוע בשכבת האוזון, לייצר משקעים חומצתיים ולגרום לעלייה במחלות דרכי הנשימה.

מדענים שחוששים שהאנושות תעקוף את יעדי הפליטה שלה אומרים שהמחקר חשוב כדי להבין איך הכי טוב לאזן את הסיכונים האלה מול עלייה שעלולה להיות קטסטרופלית בטמפרטורת כדור הארץ.

חשוב לזכור כי למרות שעמעום השמש יכול לסייע בקירור כדור הארץ, זה לא יפתור את שורש הבעיה: הצטברות של CO₂ וגזי חממה אחרים באטמוספירה. CO₂ לא רק מחמם את כדור הארץ, הוא גם מחמצן את האוקיינוס, מה שמקשה על האלמוגים ויצורים אחרים ליצור את השריון שלהם. עמעום השמש לא ישנה זאת.

העמעום, כפי שכבר ציינו, יביא לכמה תופעות לוואי. שכבת החלקיקים המעורפלת הזו תהפוך את השמיים לבנים יותר - ואם נעתיק התפרצויות געשיות על ידי שחרור חלקיקים לאטמוספירה העליונה, אז גם נוסיף לבעיית הגשם החומצי. חלקיקים אלה עלולים להשפיע גם על שכבת האוזון, אשר מגינה עלינו מפני קרני UV מזיקות. מחקרים מראים שהוספת חלקיקי סולפט נוספים לאטמוספירה העליונה תעכב את ההתאוששות האיטית של החור באוזון.

שלט המזהיר מפני חום קיצוני בעמק המוות, קליפורניה, ארה"ב, 16 ביולי 2023. רויטרס
חשוב לזכור כי למרות שעמעום השמש יכול לסייע בקירור כדור הארץ, זה לא יפתור את שורש הבעיה/רויטרס

חסימת השמש עשויה להילחם בשינויי האקלים - אך להרוג את היבולים שלנו. מחקר חדש של מדענים מאוניברסיטת רוטגרס שפורסם בכתב העת Nature Food מצא שהתערבות אקלימית עלולה להשפיע לרעה על גידול היבול וייצור מזון באזורים גדולים בעולם. לא רק שהתהליך עלול לגרום למחסור במזון, אלא שהוא גם עלול להחמיר מאוד את היחסים בין המדינות. הפחתת טמפרטורה זו תשפיע על החקלאות בדרכים שונות במקומות שונים, כך שמדינות שונות יעדיפו רמות מגוונות של התערבות אקלימית או אף אחת. המחברים ציינו שבסופו של דבר יש צורך במחקר רב יותר על התערבות אקלים וכי המחקר שלהם "נגזר ממודל אקלים יחיד והדמיית מודל יבול".

תופעות הלוואי הללו מהוות דאגה. אבל הם מחווירים בהשוואה להשפעות שינויי האקלים. מחקר שנערך לאחרונה מצא שהתועלת של הפחתת החום הקיצוני לבריאות האדם יכולה לעלות על ההשפעות הבריאותיות של תופעות הלוואי הללו ביותר מ-50 ל-1.

מאחר שאנחנו רחוקים מלדעת בוודאות האם עמעום השמש הוא הפתרון הנכון ביותר וכן יודעין לומר שהוא לא יטפל בשורש הבעיה, עלינו להמשיך לצמצם את הפליטות המזיקות עד כמה שניתן. בסופו של דבר, דרך הפעולה הטובה ביותר היא להפחית באופן דרמטי את כמות גזי החממה הנפלטים לאטמוספירה מדי שנה. אם נצמצם את פליטת הפחמן הדו חמצני שלנו לאטמוספירה, תיעצר התחממות כדור הארץ והשלכותיה - ופחות נתפתה להשתמש בתכנית התערבות אקלימית בעלת תופעות לוואי אפשריות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully