וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי אתה מארק צוקרברג? | 20 שנה לפייסבוק, פרויקט מיוחד

עודכן לאחרונה: 9.2.2024 / 10:52

לכולנו יש אותו בתור חבר בפייסבוק (או כך לפחות היה הנוהג), אבל המנכ"ל, המייסד ויושב הראש של פייסבוק הוא איש מופנם ובעל אחיזת ברזל בחברה שהקים. על האיש שמאחורי האימפריה החברתית. חלק שלישי ואחרון בפרויקט המיוחד של 20 שנה לפייסבוק

מארק צוקרברג. GettyImages
מארק צוקרברג/GettyImages

באחת התמונות המפורסמות שלו, מארק צוקרברג צולם במשרדי פייסבוק, כשיש לו עמדת עבודה פשוטה כמו לעובד זוטר במקום משרד מפואר ורחב ידיים, כראוי למנכ"ל של הרשת החברתית הגדולה בעולם. אבל פרט אחד בלט לעין בתמונה: מצלמת הרשת בנייד של צוקרברג, הייתה מכוסה בסרט דביק. האירוניה: האיש שעשה מאות מיליארדי דולרים מלרסק את הפרטיות של כולנו, מפחד שמישהו יצלם אותו דרך מצלמת הרשת במחשב. הניגוד הזה אולי מסכם הכי טוב את האישיות של מארק צוקרברג: אני עושה לאחרים דברים שאני לא עושה בעצמי.

צוקרברג לא מרבה להתראיין, וגם כששינה את שם החברה שלו מפייסבוק למטא, באופן ביזארי בחר להעניק ראיון ראשון ליוטיוברית אלמונית יחסית במקום להתייצב ולדבר על השינוי באתרי הטכנולוגיה והחדשות הגדולים, מה שמוסיף לו סוג של מסתורין ולאורך השנים הדביק לו שורה של שמועות, מהיותו על הספקטרום האוטיסטי ועד שהוא מתכנן לרוץ לנשיאות ארצות הברית. אבל הנה כמה פרטים על האיש.

צוקי קונה הכל: הרכישות הגדולות של פייסבוק | הפרק ה-2 בסדרה
פרקים בהיסטוריה: פייסבוק חוגגת 20 שנה | הפרק ה-1 בסדרה

לוגו מטא החדש בכניסה למטה פייסבוק. רויטרס
הלוגו של מטא בכניסה למטה הרשמי בקליפורניה/רויטרס

"צוק-נט"

בואו נתחיל עם העובדה הפשוטה הזו: מארק צוקרברג הוא ילד שמנת.

בניגוד לכמה דמויות עסקיות בולטות שהגיעו מרקע צנוע או קשה, אי אפשר לומר את זה על מארק צוקרברג. צוקרברג, יליד 14 במאי 1984, נולד בווייט פליינס, ניו יורק, לאבא רופא שיניים בשם אדוארד שהחזיק קליניקה קטנה צמודה לבית, ואמא פסיכותרפיסטית בשם קרן. למארק יש שלושה אחים ואחיות: ראנדי, דונה ואריאל.

מארק גילה מגיל צעיר עניין בתכנות, וכתב עוד בנערותו כמה תוכנות ומשחקי מחשב בשפת בייסיק, ביניהן תוכנת התקשורת "צוק-נט" שאביו השתמש בה בקליניקה שלו ככלי תקשורת עם המזכירה שיכלה להודיע לו על הגעת לקוח לטיפול מבלי לצעוק... צוק-נט שימשה את בני משפחת צוקרברג לתקשורת פנימית בתוך הבית.

תיכון הוא למד בבית ספר פרטי ופנימיה מעורבת, אקדמיית פיליפ אקסטר, שתכליתה היא טיפוח מצויינות אקדמית והכנה לקולג'ים היוקרתיים, ומשם ב-2002, צוקרברג אכן התקבל לאוניברסיטת הרווארד היוקרתית שבמסצ'וסטס ללימודי מדעי המחשב. צוקרברג נשר מלימודיו כעבור שנתיים, אחרי שהקים עם חבריו למעונות את פייסבוק (קראו גם את החלק הראשון) והחליט להקדיש את כל זמנו לפיתוח החברה שהקים, משהו שקרה גם לכמה ענקי טכנולוגיה לפניו, הבולט שבהם - סטיב ג'ובס שגם הוא מעולם לא סיים לימודים אקדמיים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

המתנצל הסדרתי

צוקרברג הוא מנהל ריכוזי. תעיד על כך רשימת התארים שלו: הוא מייסד, המנהל הכללי ויושב הראש של החברה שלו. כשפייסבוק הגעה לסחרור בגלל הסקנדל של קיימברידג' אנליטיקה, חלק מבעלי המניות הגדולים של פייסבוק (ביניהם המבקר הכללי של מדינת ניו יורק, שקרן הפנסיה של עובדיה היא בין מחזיקות המניות הגדולות בפייסבוק) קראו לו לוותר על אחד התפקידים (מנכ"ל או יושב ראש חבר המנהלים), אך צוקרברג סירב. החלק המעניין הוא שאפילו בעלי המניות לא יכלו להכריח אותו, שכן מבנה המניות של פייסבוק מותיר את השליטה בחברה בידיו של צוקרברג ובידיה של קבוצה קטנה של נאמניו, ביניהם למשל, הייתה שריל סנברג, סמנכ"לית התפעול של פייסבוק, ומי שנחשבת האישה החזקה ומספר שתיים בפייסבוק.

שריל סנדברג ומארק צוקרברג. GettyImages
צוקרברג ושריל סנברג, סמנכ"לית התפעול של פייסבוק, ומי שנחשבת האישה החזקה ומספר שתיים בפייסבוק/GettyImages

אחרי שפרץ הסקנדל של קיימברידג' אנליטיקה ב-2018, שבו התגלה שלמטה הבחירות של טראמפ, באמצעות חברת צד שלישי בריטית הקשורה אליו הייתה גישה למידע הפרטי של 87 מיליון משתמשי פייסבוק בארצות הברית, צוקרברג לקה בשיתוק (מטאפורי), ולקח לו כמה ימים להתייצב מול התקשורת ולתת הסברים בראיונות, הסברים שלא היו לו.

ב-25 במרץ פייסבוק קנתה מודעות של עמוד שלם בשבעה עיתונים בריטיים ושלושה עיתונים בארצות הברית, ופרסמה בהם מכתב התנצלות מצוקרברג. הוא הבטיח כי החברה תחקור לעומק את כל היישומים שלה ותערוך את השינויים הנדרשים להגן טוב יותר על המידע האישי של משתמשי פייסבוק ושאר הפלטפורמות שבבעלותה (גם אינסטגרם ווואטסאפ). "אני מצטער שלא עשינו יותר בזמנו, אני מבטיח להשתדל יותר", כתב מייסד הרשת החברתית הגדולה בעולם. זו לא תהיה ההתנצלות האחרונה שלו.

מארק צוקרברג. רויטרס
"אני מצטער שלא עשינו יותר בזמנו, אני מבטיח להשתדל יותר", כתב מייסד הרשת החברתית הגדולה בעולם/רויטרס

עוד העיד אז צוקרברג בפני הקונגרס בעיצומה של הסערה, והצליח לחמוק מהשאלות הצולבות של נבחרי העם האמריקני, אבל במחיר של להביך את עצמו במידה מסוימת, כשנאלץ לומר לסנאטורים ולחברי קונגרס - "אני אצטרך לברר ולחזור אליך בעניין הזה" (דבר שפייסבוק מעולם לא עשתה) וכשאמר ש-"לפייסבוק יש מתחרים", פשוט היה פרץ של צחוק באולם הדיונים של הוועדה - כי לפייסבוק, שהיא מפלצת ענקית, אין בפועל שום מתחרים, וגם יושבי האולם ידעו את זה.

ממש בשבוע שעבר, נאלץ שוב מארק צוקרברג להתנצל, פומבית, וגם באולם דיונים של הקונגרס האמריקאי. במסגרת שימוע שנערך לכל ראשי הרשתות החברתיות הגדולות, פייסבוק, טיקטוק, טוויטר ואחרות על הנזקים שנגרמים לילדים בפלטפורמות שלהם, מניצול, דרך בריונות ועד פגיעה עצמית. ברגע מביך במיוחד, שאל אותו אחד הסנאטורים אם הוא לא רוצה להתנצל בפני ההורים של הילדים שנפגעו שנכחו באולם. לצוקרברג לא הייתה ברירה. הוא קם, פנה להורים ואמר: "אני מצטער על מה שעברתם. אף אחד לא צריך לעבור את החוויות שאתם ומשפחותיכם סבלתם", אמר מייסד פייסבוק.

מארק צוקרברג בשימוע בסנאט. רויטרס
בשבוע שעבר, נאלץ שוב מארק צוקרברג להתנצל, פומבית, וגם באולם דיונים של הקונגרס האמריקאי/רויטרס

צוקרברג צבר תחת חגורתו לא מעט התנצלויות על מעשים ואמירות מטופשים שאמר בעבר. מלבד אלה שכבר הזכרנו, אחד הבולטים שבהם הייתה התרברבות שלו בהודעת טקסט בגיל 19, על 4,000 הנרשמים הראשונים של פייסבוק, שאותם כינה "מטומטמים" על כמויות המידע הפרטי שאסף מהם בזכות האמון שנתנו בו. כשהמגזין "סיליקון ואלי אינסיידר" (לימים ביזנס אינסיידר), פרסם את ההודעה ב-2010, צוקרברג נאלץ להתנצל ואמר שהוא "לגמרי מתחרט" על האמירות הללו.

על האמירה הוא אולי מתחרט, אבל לא על הפרקטיקה שהפכה אותו לאחד מעשרת האנשים העשירים בעולם, ואחד המיליארדרים הצעירים ביותר אי פעם.

מארק צוקרברג עונה על שאלות של חברי הקונגרס בחקירה נגד פייסבוק/צילום: רויטרס

שבועת הנתינה

אבל צוקרברג גם עושה כמה דברים טובים עם הכסף הרב שלו. הוא ואשתו פרסילה צ'אן (התחתנו אגב יום אחרי ההנפקה הראשונית של פייסבוק), מעורבים עמוק בשורה של פרויקטים פילנתרופיים שנושאים את שמם, וצוקרברג הוא בין החותמים הצעירים יותר על "שבועת הנתינה" שבה הוא מתחייב לתרום לפחות 50 אחוז מהונו לצדקה במהלך חייו. חותמים אחרים על ההתחייבות הזו הם ביל גייטס, וורן באפט, וג'ורג' לוקאס. צוקרברג קרא לבעלי הון צעירים אחרים ללכת בעקבותיו. הוא ואשתו גם התחייבו במכתב פתוח לבתם (לזוג יש שתי בנות - מקס ואוגוסט), לתרום 99 אחוז ממניות פייסבוק שבבעלותם לצדקה.

בין התרומות המעניינות שלהם ניתן למנות מאה מיליון דולר להצלת מערכת בתי הספר הציבוריים בניוארק, ניו ג'רסי, יוזמת CZI שמורכבת מראשי התיבות של שמות המשפחה שלהם, התחייבה לתרום שלושה מיליארד דולר למחקר מדעי בעשור הקרוב כדי לרפא ולמנוע את כל המחלות בימי חייהם. בראש היוזמה הועמד קורי ברגמן, ניורולוג מאוניברסיטת רוקפלר.

עוד הקימו בני הזוג את ה-"ביוהאב" הנושא את שמם, מרכז מחקר עצמאי בסן פרנסיסקו שמאגד מהנדסים, מדעני מחשב, ביולוגים, כימאים ואחרים בקהילה מדעית אחת, תחת קורת הגג של אוניברסיטאות סטנפורד וקליפורניה. המרכז יקבל כמימון ראשוני 600 מיליון דולר במשך עשור.

צוקרברג ואשתו פרסילה צ'אן

קינוח: בשר שצדתי בעצמי וקרב מיליארדרים

ואי אפשר לכתוב כתבה על מארק צוקרברג בלי להזכיר את התחביבים יוצאי הדופן שלו, חוץ מהרס הפרטיות של כולנו במשרה מלאה. ב-2018, אחרי שנודע השימוש הכבד שעשו הרוסים וגורמים זרים אחרים בפייסבוק כדי להטות את תוצאות הבחירות של 2016, צוקרברג הכריז על "אתגר אישי" לפתח שיטות להגן על משתמשי פייסבוק מניצול לרעה בידי מדינות לאום. אתגרים אישיים אחרים שלו כללו דברים כמו לאכול רק בשר שצד והרג בעצמו וללמוד מנדרינית. צוקרברג הוא גם גולש גלים ידוע והתחביב האחרון שלו שעלה לכותרות הוא לחימה משולבת, באופן די יוצא דופן:

צוקרברג מתאמן בערך מאז הקורונה בג'יאוג'יטסו ולחימה משולבת (MMA) בצורה די רצינית, ואפילו התחרה וזכה במדליות כסף וזהב בטורניר או שניים. מי שבאופן מוזר הזמין אותו "ללכת מכות" הוא אילון מאסק, בציוץ בטוויטר, כמובן. צוקרברג נענה לאתגר במהירות, כאשר הרעיון באמת היה להכניס את שני אלה לזירה באירוע גדול, ולמכור זכויות צפיה שיתרמו לצדקה.

אילון מאסק ומארק צוקרברג. ShutterStock, GettyImages
כאשר הרעיון באמת היה להכניס את שני אלה לזירה באירוע גדול, ולמכור זכויות צפיה שיתרמו לצדקה./GettyImages, ShutterStock

אבל אחרי כמה החלפות של עקיצות מקוונות שנמשכו כמה חודשים, נראה שמי שקיבל רגליים קרות היה דווקא היוזם, מאסק. צוקרברג, שדווקא לוקח את אומנויות הלחימה שלו ברצינות אמר שמאסק "לא רציני". זה לא מנע ממנו אגב, להקים זירת היאבקות משולבת תקנית בחצר שלו לצורך האימונים לקרב המיליאדרים, זאת למגינת לבה של אשתו, שזעמה על הרס הדשא שטיפחה במשך שלוש שנים.
לא נורא, הוא יקנה לה אחד חדש. עם הון שנאמד ב-45 מיליארד דולר, הוא יכול להרשות לעצמו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully