וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הספר והמבוכה: כך נחשפה זהותו של מפקד יחידה 8200

עודכן לאחרונה: 7.4.2024 / 20:48

בסוף השבוע חשף עיתון הגארדיאן הבריטי את שמו של מפקד יחידה 8200 בחיל המודיעין, תת אלוף יוסי שריאל - בעיקר בגלל כמה טעויות מביכות שמפקד יחידת סייבר עילית לא אמור לעשות. ניב ליליאן עם ההסבר

יחידת 8200 , חיל המודיעין. דובר צה"ל, עיבוד תמונה
ה"גרדיאן" חשף את זהותו של מפקד 8200. ארכיון/עיבוד תמונה, דובר צה"ל

בסוף השבוע האחרון פרסם עיתון הגארדיאן הבריטי את זהותו של מפקד 8200 תת-אלוף יוסי שריאל, זהות שברגיל נשמרה בסוד. לא היה מדובר בדליפת מסמכים או פריצה נועזת. מי שבשלומיאליותו נידב מספיק פרטים כדי שיוכלו לאתר בקלות את שמו האמיתי - היה שריאל בעצמו, בספר שפרסם על בינה מלאכותית בשדה הקרב בשנת 2021. הנה הסבר כיצד נחשף שמו של מי שמחזיק באחד התפקידים הרגישים ביותר בצבא ההגנה לישראל ובמערך המודיעין הישראלי - כמפקד יחידת האיסוף המרכזית של ישראל.

הכל התחיל בתחקיר שפרסם יובל אברהם באתר "שיחה מקומית" על השימוש הנרחב בבינה מלאכותית לאיסוף מטרות במלחמה הנוכחית, כולל שתי מערכות שבפועל החליפו את מעריכי המודיעין האנושיים, בשמות "לוונדר" ו-"הבשורה". את הטמעת המערכות הללו הוביל שריאל ביחידתו, תוך יישום החזון שלו לשימוש בבינה מלאכותית בשדה הקרב. לצערנו, את התוצאות של הסתמכות היתר הזו על טכנולוגיה, כולנו הרגשנו ב-7 באוקטובר לאחרון והרגישו גם פלסטינים רבים ובלתי מעורבים שנהרגו "בזכותן".

במסגרת התחקיר של אברהם הוזכר גם ספר שעסק בנושא ונמכר באמזון בשם "צוות האדם והמכונה: איך ליצור את הסינרגיה בין בני אדם ובינה מלאכותית שתהפוך את עולמנו". על הספר, שכאמור פורסם ב-2021, חתום בראשי תיבות בריגידיר ג'נרל (הדרגה המערבית המקבילה לתת-אלוף) י.ש. , כלומר, שריאל השתמש בראשי התיבות האמיתיים של שמו...

ספרו של מפקד 8200 יוסי שריאל. צילום מסך, אתר רשמי
הספר שפרסם על בינה מלאכותית בשדה הקרב בשנת 2021/אתר רשמי, צילום מסך

אם לא די בזאת, בכריכה האחורית פיזר שריאל די והותר פרטים על זהותו הייחודית בחלק המוקדש לתיאור המחבר: "...תת אלוף י.ש. הוא אנליסט מומחה, מנהל טכנולוגי, מפקד יחידת מודיעין עילית וזוכה פרס ביטחון ישראל היוקרתי על פרויקט לוחמה בטרור המבוסס על בינה מלאכותית...". בנוסף, בפרק התודות בספרו מזכיר שריאל אישים ישראליים בתחום, לרבות שמו של אחד מקודמיו בתפקיד. בקיצור, כל שעל כתבי הגארדיאן היה לעשות הוא לחבר את הנקודות לקו, ושריאל פיזר יותר מדי נקודות - לכל בר דעת הייתה ברורה זהותו של המחבר. מכאן, הדרך לחשיפת שמו ולאימות הפרטים, הייתה קצרה.

לא ברור מה בער לקצין המחזיק באחד התפקידים הרגישים ביותר בישראל לכתוב ספר על תחום העיסוק הצבאי שלו ולפרסם אותו באמזון, בעודו עדיין בשירות פעיל. על פי הודעת דובר צה"ל, הספר נכתב באישור המערכת הצבאית ובידיעתה, לאחר תקופת לימודים שבה בילה שריאל בחו"ל, וחקר את הנושא הזה בדיוק.

מה שכן, לא ברור גם אם הספר הוגש לאישור הצנזורה והממונה על הביטחון במשרד הביטחון (מלמ"ב) וביקשנו על כך תשובות מהצבא (ראו תשובת דובר צה"ל בהמשך). יצוין שבעבר, המערכת הביטחונית הערימה קשיים על קצינים בכירים בדימוס שביקשו לפרסם ספרים ולכתוב את זיכרונותיהם, כאשר הסיפור המפורסם ביותר הוא סיפורו של אלוף משנה במילואים מייק אלדר שביקש לכתוב על שירותו הצבאי בחיל הים, ונאלץ לנהל קרב משפטי מול הצנזורה ומחלקת ביטחון מידע (לשעבר מחלקת ביטחון שדה) שרדפה אותו. והנה, שלושים שנה אחר כך, המערכת מאפשרת לקצין בכיר בשירות פעיל(!) לכתוב ספר על תחום עיסוקו בלי להניד עפעף.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
תת-אלוף י׳ נכנס לתפקידו כמפקד יחידה 8200 באגף המודיעין במקומו של תת-אלוף א׳ , הרמטכ"ל כוכבי העניק ליחידה אות הערכה. דובר צה"ל
תת-אלוף י׳ נכנס לתפקידו כמפקד יחידה 8200 באגף המודיעין במקומו של תת-אלוף א׳ , הרמטכ"ל כוכבי העניק ליחידה אות הערכה/דובר צה"ל

אבל שריאל הגדיל לעשות, בניסיונו אולי לקבל הכרה כמומחה בתחומו מתוך מעטה העלטה של תפקידו, שהם שני דברים מנוגדים בתכלית: הוא הוסיף בתוך הספר כתובת Gmail לפניות, שבין השאר - נשאה גם את שמו הפרטי. לעיתונאים בבריטניה נותר רק להשלים את שם המשפחה... אבל הוא שגה בעצם פרסום כתובת דואל גלויה, וכפי שציינתי אך בסוף השבוע בכתבתי לציון 20 שנה ל-Gmail - כתובת דואל בימינו היא לא רק כתובת דואל.

היא הדרכון שלנו לרשת ומהווה תעודת זהות. הזינו את כתובת המייל לכמה כלים של מודיעין מקורות גלויים (OSINT) והופ, קיבלתם את הזהות של בן האדם. על אף ששריאל לא השתמש בכתובת המייל האישית שלו, אלא בכתובת ייעודית, אין די בכך - כי קל לדלג על הפער ולהגיע לאדם שמאחוריה.

לא ברור אם שריאל התייעץ עם פקודיו בתחום הסייבר לגבי פרסום כתובת ג'ימייל הכוללת את שמו הפרטי בתוך ספר מקוון, שגם ככה כולל כבר לא מעט פרטים מזהים על זהותו, אבל סביר להניח שאם עשה זאת היו צריכים לומר לו שעליו להימנע מכך. כתובת הדואל יכולה כמובן להוביל גם ליומן פגישות, ועוד נכסים דיגיטליים המקלים על גילוי זהותו האמיתית של אדם, וסביר להניח שעיתונאי הגארדיאן עשו בכך שימוש.

אם לא היה די למפקד יחידה 8200 בביקורת שהועברה עליו בעניין הכשל המודיעיני החמור שכשל מלהתריע על מתקפת ה-7 באוקטובר, הרי שגם עכשיו מתווספת פרשה מביכה זו, שבה מפקד עוצבת הסיגינט והסייבר הישראלית חושף את זהותו בשורה של משגים - שלא אמורים להיעשות על ידי מי שאמור להיות מומחה בתחום.

תגובת דובר צה"ל: הספר המדובר פורסם לפני מספר שנים והכתובת המוזכרת בו אינה משמשת את הקצין באופן אישי ולא נעשה בה שימוש בעבר. עם זאת, חשיפת פרטיו האישיים של הקצין הינה תקלה. הנושא יבדק כדי למנוע הישנות מקרים דומים בעתיד. כמו כן, בדובר צה"ל ביקשו להדגיש כי הספר קיבל את כל האישורים הנדרשים".

  • עוד באותו נושא:
  • יחידה 8200

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully