וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסערה הסולארית האחרונה שינתה את השדה המגנטי של כדור הארץ

עודכן לאחרונה: 21.5.2024 / 11:07

הסערה הסולארית החזקה שהתחוללה בתחילת החודש, אמנם יצרה אורות מרהיבים של הזוהר הצפוני באזורים שלא נראים ברגיל לשמחת תושבי כדור הארץ - אבל גם חוללה שינויים בשדה המגנטי של הכוכב שלנו, כך גילו מדענים

התפרצות סולארית בשמש. NASA, אתר רשמי
התפרצות סולארית בשמש/אתר רשמי, NASA

הסערה הסולארית החזקה שחווינו ב-10 במאי יצרה מופעי אור מרהיבים בשמיים, ונתנה גם לאנשים שלא גרים בצפון הרחוק ליהנות מתצוגה של הזוהר הצפוני בשמי הלילה, אבל בצד היותר אפל שלה, תרתי משמע - היא חוללה שינויים בשדה המגנטי של כדור הארץ.

רשת מצפי הים העמוק הקנדיים (ONC), הממוקמים לכל אורכו של הכדור, רושמים נתונים מ-12 אלף חיישנים המצויים בעומק האוקיינוס. בין החיישנים נמצאים גם מצפנים, המשמשים לרישום כיוונם של זרמי ים. מדעני האוקיינוס הקנדיים שמו לב שבזמן הסערה הסולארית שחוללה אורות יפים בשמיים, רשמו המצפנים בעומק הים שינויים משמעותיים בשדה המגנטי של כדור הארץ. מצפן אחד סמוך לאי ונקובר, רשם אפילו שינויי כיוון דרסטיים של 30 מעלות לכל כיוון.

אורות הזוהר הצפוני מעל בריטניה. רויטרס
הזוהר הצפוני מעל בריטניה/רויטרס

אין זו הפעם הראשונה שהפרעות סולאריות מחוללות שינויים המורגשים גם במצפנים בעומקו של הים. בחודש מרץ האחרון, בזמן בדיקות שגרתיות מדעני ONC שמו לב ברישומיהם כי ישנה הטיה מגנטית מסוימת, אולם בהיקף קטן יותר.

בהתחלה סברו שמדובר ברעידת אדמה קטנה, אולם בסוף הם הגיעו למסקנה כי מה שהשפיע על המצפנים השוכנים בעומק הים (חלקם בעומק של כשלושה קילומטרים אל תוך האוקיינוס) הוא אכן הסערות הסולאריות המגיעות מן השמש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully