וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טלסקופ החלל ג'יימס ווב גילה את הגלקסיה הרחוקה ביותר שנצפתה אי פעם

עודכן לאחרונה: 20.6.2024 / 20:39

טלסקופ החלל המתקדם תיעד את הגלקסיה הרחוקה שזוהתה אי פעם, עם מאפיינים ייחודיים שאינם תואמים את התיאוריות הקיימות. גילוי זה מעלה שאלות חדשות לגבי היווצרות הכוכבים והגלקסיות ביקום המוקדם

הגלקסיה JADES-GS-z14-0. NASA, אתר רשמי
הגלקסיה JADES-GS-z14-0/אתר רשמי, NASA

טלסקופ החלל ג'יימס ווב של נאס"א ממשיך להדהים את עולם האסטרונומיה, והפעם עם תגלית מרעישה במיוחד: גלקסיה רחוקה ועתיקה, המכונה JADES-GS-z14-0, שנוצרה ככל הנראה רק 290 מיליון שנה לאחר המפץ הגדול. הגלקסיה, שקוטרה כ-1,600 שנות אור, מפתיעה את החוקרים בגודלה ובעוצמת האור הנפלטת ממנה.

כמות אור הכוכבים הבלתי רגילה שנצפתה בה, לא תואמת את ההנחה שמדובר בגלקסיה כה צעירה. כעת, תכונות אלו מעלות שאלות רבות בקרב החוקרים לגבי תהליכי היווצרות הכוכבים בראשית היקום. ניתוח אורכי הגל הנפלטים מהגלקסיה JADES-GS-z14-0 מצביע על הימצאותם של גזים מיוננים, ככל הנראה מימן וחמצן, בכמות גדולה. נוכחות של חמצן בגלקסיות צעירות היא תופעה נדירה, ומעידה על כך שכבר התקיימו בגלקסיה מחזורי חיים שלמים של כוכבים מסיביים.

למעשה, בשל מהירות האור, אנו צופים כעת בעבר הרחוק של הגלקסיה, כפי שהייתה לפני מיליארדי שנים. המשמעות היא שמחזורי החיים של אותם כוכבים מסיביים בגלקסיה התרחשו בפרק זמן קצר להפליא, בפחות מ-290 מיליון שנה. אמנם היווצרות כוכבים יכולה להימשך כעשרה מיליון שנה "בלבד", אך בדרך כלל חייהם נמשכים מיליארדי שנים. עם זאת, לכוכבים מסיביים במיוחד אורך חיים קצר יותר.

הגלקסיה JADES-GS-z14-0. NASA, אתר רשמי
בשל מהירות האור, אנו צופים כעת בעבר הרחוק של הגלקסיה, כפי שהייתה לפני מיליארדי שנים/אתר רשמי, NASA

תגלית זו אינה משנה את הבנתנו את הקוסמוס באופן מהותי, אך היא בהחלט מעלה שאלות לגבי אופי היווצרות הכוכבים בראשית ימיו של היקום. החוקרים מציינים כי ממצאים אלה אינם תואמים את התחזיות והמודלים התיאורטיים הקיימים לגבי גלקסיות צעירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully