וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנו של נתניהו חזר לוויקיפדיה; "חשבונות פיקטיביים היו מעורבים בהורדתו"

עודכן לאחרונה: 4.6.2024 / 16:17

ערך הוויקיפדיה של בנו של ראש הממשלה חוזר לדיון ציבורי לאחר שנמחק בעקבות הצבעה בה התגלו חשבונות פיקטיביים. ויקיפדיה מסרבת לחשוף את אופן גילוי החשבונות הפיקטיביים כדי למנוע הטיות עתידיות

דיון אבנר נתניהו נגד ברק כהן, השלום ת"א, 4 באוגוסט 2019. ראובן קסטרו
דיון אבנר נתניהו נגד ברק כהן, השלום ת"א, 4 באוגוסט 2019/ראובן קסטרו

האם אבנר נתניהו הוא "אישיות ציבורית" או סתם "הבן של"? הדרמה סביב ערך הוויקיפדיה שלו עומדת בפני פרק נוסף. אחרי שנמחק לבקשתו בחודש אפריל האחרון, הערך השנוי במחלוקת חזר במפתיע לאוויר, עם בשורה מפתיעה: דיון מחודש על עתידו בוויקיפדיה, לאחר שהתברר שחשבונות פיקטיביים לקחו חלק בהצבעה הקודמת, שהכריעה על מחיקת הערך.

הפרשה, שזכתה לכינוי "פרשת הטיית הצבעות ודיונים 2024", הובילה לחשיפת רשת של חשבונות פיקטיביים שפעלו לקידום אג'נדה מסוימת בוויקיפדיה. שמות המשתמשים הללו פורסמו בעמוד ייעודי באתר, לצד הסבר על דפוסי הפעילות החשודים שלהם.

"מכיוון שאנו מבינים מפרשה זו שעורכים מתוחכמים למדו את שיטות הבדיקה שלנו, והפעילו אמצעים שונים כדי להתחמק מגילוי הבדיקה, קיבלנו החלטה שלא לחשוף בפני הקהילה את האופן שבו בדקנו עורכים אלו", הסבירו בויקיפדיה. "זו לא החלטה קלה עבורנו, שכן אנו מעדיפים להיות שקופים ככל שניתן לגבי הבדיקות שנעשו והאופן בו זיהינו עורכים אלו - אבל טובת האתר לנגד עינינו, ואנו לא חושבים שיש אפשרות לחשוף את מנגנון הבדיקה והטכניקות השונות שבוצעו ללא יצירת פתח ואפשרות למטים העתידיים להמשיך ולפעול באופן אגרסיבי יותר".

"פרשת הטיית הצבעות ודיונים 2024". צילום מסך, אתר רשמי
"קיבלנו החלטה שלא לחשוף בפני הקהילה את האופן שבו בדקנו עורכים אלו", הסבירו בויקיפדיה/אתר רשמי, צילום מסך

ב-23 באפריל, הערך נמחק לאחר הצבעה בה 75 כותבי ויקיפדיה תמכו במחיקה ו-54 התנגדו לה. נתניהו הבן נימק את בקשתו בכך שלערך שלו "אין חשיבות לציבור". כעת, בעקבות החשד להטיית ההצבעה, תוצאותיה בוטלו והוחלט לקיים הצבעה מחודשת. לא מדובר בניסיון הראשון של נתניהו הבן להיעלם מהאנציקלופדיה המקוונת. כבר לפני חמש שנים הוא ביקש למחוק את הערך, בטענה כי "אין לו חשיבות לציבור". אז, הבקשה נדחתה.

על פי מדיניות ההצבעה רק משתמשים רשומים בעלי ותק של 30 ימים ו-100 עריכות במרחב הראשי או במרחבים המשיקים לו במהלך 90 הימים שקדמו לתחילת ההצבעה (כלומר עריכות דפי שיחה, דפי מדיניות וכדומה אינן נספרות) הם בעלי זכות הצבעה. על פי מדיניות המחיקה, למחיקת ערך נדרש רוב מיוחס של 55% ומעלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully