וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תאומות שהופרדו בלידה התאחדו בזכות טיקטוק וגילו שנחטפו

14.7.2024 / 0:05

אלן דייסאדזה גללה בטיקטוק כשהבחינה לפתע במישהי שנראית בדיוק כמוה. השתיים הפכו לחברות וגילו בבדיקת DNA שהן תאומות זהות. מאוחר יותר הן גילו את האמת הקשה: הן היו בין 120 אלף התינוקות מגאורגיה שנלקחו מהוריהם והועברו לאימוץ תמורת כסף

התאומות שהופרדו לפני 19 שני התאחדו - ורוקדות ביחד/sartaniaano

זה קרה ב-2022 כשהסטודנטית הגאורגית אלן דייסאדזה גללה בטיקטוק ונתקלה בסרטון של נערה בגילה, אנה פנצ'ולידזה, שנראת בדיוק כמוה. היא פנתה מיד לאנה וסיפרה לה שהיא חושבת שהיא הכפילה שלה. בין השתיים נוצר קשר חברי מיידי - אולם כחודשיים לאחר מכן התברר שהן לא רק דומות - הן גם חולקות DNA. השתיים גילו שהן מאומצות ולא רק שהן אחיות - אלא שהן תאומות זהות. מאוחר יותר התברר להן הסיפור האפל שמאחורי הסיבה שהופרדו בלידתן.

"היתה לי ילדות מאושרת, אבל עכשיו כל העבר שלי מרגיש כמו הונאה", אמרה אנה לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP. "הפכנו לחברות בלי לחשוד שיתכן שאנחנו אחיות, אבל שתינו הרגשנו שיש בינינו קשר מיוחד", הוסיפה אלן. בקיץ שעבר, ההורים של הבנות סיפרו להן שהן מאומצות - משהו שתכננו לעשות מזמן. זה היה אז שהחברות הטובות החליטו לבצע בדיקה גנטית שחשפה שהן תאומות זהות.

אלן ואנה, כיום בנות 19, החלו לחקור את עברן וגילו שהמקרה שלהן רחוק מלהיות מקרה תמים של תינוקות שהופרדו בלידה. האחיות גילו שהן נחלק מ- 120 אלף תינוקות מגאורגיה שנחטפו מהוריהם ונמכרו באופן בלתי חוקי במסגרת שערוריית סחר בתינוקות שנמשכה עשרות שנים. עיתונאים ומשפחות שחיפשו אחר קרובי משפחתם האבודים גילו שהתינוקות הללו נלקחו מהוריהם - שלרבים מהם נאמר שהם מתו בלידה - ונמכרו להורים מאמצים בגאורגיה ומחוצה לה. "נאבקתי לעבד את המידע, לקבל את המציאות החדשה. האנשים שגידלו אותי במשך 18 שנים הם לא ההורים שלי", אמרה אנה, "אבל אני לא מרגישה שום כעס. רק הכרת תודה עצומה לאנשים שגידלו אותי ושמחה על שמצאתי את משפחתי".

בדיקת ה-DNA שעברו אלן ואנה אורגנה בעזרתה של העיתונאית הגיאורגית, טמונה מוסרידזה, שחקרה את שערוריית החטיפות שהתרחשה במשך עשרות שנים בין 1950 ל-2006 והייתה הראשונה שחשפה את הפרשה: "גילינו שזה שיטתי ושיש יותר מ-120,000 ילדים שנחטפו מבתי החולים של גאורגיה", אמרה מוסרידזה לתאגיד השידור האוסטרלי (ABC).

בחקירתה נודע לה שתוכנית ההונאה נוהלה על ידי ארגווני פשע מאורגן שגייסו מגוון רחב של שותפים, כולל רופאים ופקידי ממשל. מקרי האימוץ הבלתי חוקיים התרחשו במשך יותר מ-50 שנה, במבצע מתוזמר של רשת בתי חולים ליולדות, משפחתונים וסוכנויות אימוץ ששיתפו פעולה כדי לקחת את הילדים מהוריהם, לזייף רישומי לידה ולהעביר אותם למשפחות חדשות בתמורה לכסף. לעתים קרובות, צוות בית החולים היה משקר להורים ואומר להם שילדיהם מתו בלידתם ואז מעביר אותם למכירה למשפחות שלא הבינו שילדיהם המאומצים נחטפו מהוריהם הביולוגיים.

עוד בנושא:
81 שנים מאז שנפרדו: התאומות בנות ה-90 נפגשו סוף סוף

19 שנים אחרי שהופרדו בלידתן - התאומות הזהות נפגשו במקרה

עוד בוואלה!

רוצים להנות מאינטרנט מהיר וחבילת טלווזיה בזול? זה אפשרי!

לכתבה המלאה

אמה של אנה, פטמני פרקוסאדזה, אישרה ששילמה אלפי דולרים - מספיק כדי לקנות דירה קטנה בגאורגיה בזמנו - כדי לאמץ אותה ב-2005 לאחר שהמתינה שנים לאמץ ילד. "לא היה לי שמץ של מושג. באותה תקופה היית צריכה לחכות שנים כדי לאמץ. בעלי ואני חיכינו 6 שנים לפני שקיבלנו את אנה", אמרה פרקוסאדזה ל-ABC, "באמת לא היה לנו מושג על המערכת המושחתת... ואפילו לא הייתי מדמיינת דבר כזה".

אמה המאמצת של אלן, ליה קורקוטדזה, החליטה עם בעלה לאמץ תינוק לאחר שנודע להם שהם לא יכולים להביא ילדים לעולם. הכלכלנית בת ה-61 אמרה לסוכנות הידיעות הצרפתית כי "אימוץ מבית יתומים נראה כמעט בלתי אפשרי בגלל רשימות המתנה ארוכות להפליא". היא הייתה מאושרת כששמעה על תינוקת בת שישה חודשים שזמינה לאימוץ מבית חולים מקומי תמורת סכום שהיא יכולה לעמוד בו. "הם הביאו את אלן ישר לבית שלי", אמרה קורקוטדזה, "מעולם לא חשדתי שיש משהו לא חוקי. נדרשו חודשים של עיכובים ביורוקרטיים מייסרים כדי למסד את האימוץ באמצעות בית המשפט".

אנה ואלן אסירות תודה על המשפחות שגידלו אותן ועל כך שמצאו זו את זו, אך הן עדיין מקוות להתאחד עם הוריהן הביולוגיים. "אולי הן אפילו לא יודעות שאנחנו קיימות כי כשילדים אומצו אז, לפעמים שיקרו להורים הביולוגיים שלהם, אמרו להם שהילד שלהם מת. אולי ההורים שלנו חושבים שאנחנו מתות. זה יהיה כל כך נהדר למצוא אותם ולספר להם את האמת", אמרה אלן ל-ABC.

כדי לעזור למשפחות אבודות למצוא זו את זו, טמונה מוסרידזה פתחה קבוצת פייסבוק המוקדשת לאיחוד תינוקות שנחטפו מהוריהם. כיום יש בה כ-250,000 חברים והיא איחדה כבר כ-800 משפחות. מוסרידזה הקימה את הקבוצה ב-2021 במטרה למצוא גם את המשפחה שלה, לאחר שנודע לה שגם היא מאומצת. עד מהרה היא חשפה את מבצע סחר התינוקות ההמוני: "לאמהות נאמר שהתינוקות שלהן מתו זמן קצר לאחר הלידה ושהם נקברו בבית קברות השייך לבית החולים", אמרה מוסרידזה, "למעשה, לבתי חולים כלל לא היו בתי קברות, ותינוקות הובלו משם בסתר ונמכרו להורים מאמצים".

הכתבת גם שיתפה פעולה עם עורכת הדין לזכויות אדם, ליה מוחשבריה, כדי להמשיך ולחקור את ההונאה הלאומית שנמשכה עשרות שנים. "זה היה די ברור שמדובר בעסק לא חוקי בנוי היטב במדינה הזו", התעקשה מוסרידזה. "יש אנשים שבחרו במודע לעקוף את החוק ולקנות תינוק כדי להימנע מרשימות המתנה של עשור". לדבריה, יש לה ראיות חותכות לפעילות הבלתי חוקית שאירעה בין השנים 1950 ל-2006, כאשר צעדים נגד סחר בילדים שנקט הנשיא הרפורמיסטי מיכאיל סאקשווילי הביאו לסופו. מאז ממשלת גאורגיה עשתה ניסיונות מרובים לחקור את הפרשה אולם ביצעו רק קומץ מעצרים במהלך 20 השנים האחרונות.

דובר משרד הפנים, טאטו קוצ'בה, אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי "מתנהלת חקירה" לגבי חשיפותיה של מוסרידזה, אך סירב למסור פרטים נוספים. ראש ממשלת גאורגיה, איראקלי קובאחידזה, אמר בחודש שעבר בפרלמנט כי טביליסי היא בין הערים המובילות בעולם במאבק בסחר בבני אדם. מוסרידזה מנגד טוענת שהמדינה לא עשתה מספיק: "הממשלה לא עשתה שום דבר מוחשי כדי לעזור למאמצים שלנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully