וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחסור עולמי והתקדמות טכנולוגית: עולם מוצרי הריגול משנה כיוון

מסגירת מפעלים בסין ועד מערכות איתור מתקדמות. איך מתמודדים עם הפגיעה בפרטיות ובביטחון?

יהודה בארקן, מתוך "אנחנו לא ניפרד לעולם", בבימוי אלון גור-אריה. יוני המנחם,
היום כבר אי אפשר לעשות את השטיקים של פעם/יוני המנחם

שנת 2024 מביאה עמה תהפוכות משמעותיות בשוק מוצרי הריגול האזרחיים. סגירת מפעלים בסין, בעקבות אכיפה מוגברת, פגעה בהיקף ייצור המצלמות הנסתרות והובילה להתייקרות בשוק העולמי. במקביל, מכשירי האזנה בדור הרביעי עם טכנולוגיית VoLTE מציעים איכות שמע גבוהה ושליטה מתקדמת מרחוק, בעוד מוסדות ציבוריים ובתי חולים נדרשים להשקיע במערכות איתור מתקדמות כדי להתמודד עם התקנת מצלמות נסתרות בשירותים. ההתפתחויות מציבות אתגרים חדשים למשתמשים ולרשויות במעקב אחר פרטיות וביטחון.

עליית מחירים ומלאי מוגבל: הקושי בהשגת מצלמות נסתרות בעקבות משבר הייצור בסין

לפני כחצי שנה, הרשויות בסין פשטו על עשרות מפעלים שעסקו בייצור מצלמות נסתרות וסגרו אותם. במשך שנים הממשל התעלם מהבעיה, אך לאחר סדרת אירועים שבהם התגלו מצלמות בחדרי מלון וחדרי רחצה, התעורר חשש ציבורי נרחב. בתגובה לכך, הורה הממשל לאכוף בחומרה את החוק האוסר ייצור בלתי חוקי של ציוד ריגול. כתוצאה מכך, עשרות מפעלים נסגרו. תחילה סברו העוסקים בענף כי מדובר בהפסקה זמנית של הייצור, אולם נכון להיום מרביתם עדיין סגורים, ולכך יש השלכה צרכנית כלל-עולמית דרמטית, שמשפיעה כמובן גם על השוק הישראלי.

עו"ד גולן וישניה, מנכ"ל חברת "וורלדשופ" - החברה הגדולה בישראל בתחום מכירת מוצרי ריגול, ובעל מפעל ישראלי לייצור מערכות נסתרות - מסביר כי במהלך החודשים האחרונים נמכרו בישראל סטוקים של מצלמות סיניות שיובאו קודם לכן, אך מספרם הולך ומתמעט, וההערכה היא כי נותרו מספר מאות בודדות של מצלמות שטרם נמכרו. לדבריו, המצב הנוכחי הביא לעלייה של בין 15% ל-30% במחירי המצלמות הנסתרות לשימוש ביתי. בנוסף, ישנם דגמים מסוימים שקשה עד בלתי אפשרי לרכוש, כגון מצלמות שמוסלקות בתוך מטען של טלפון או כאלו שמוסתרות בתוך עט.

מכשיר האזנה. יחצ,
מכשיר האזנה/יחצ

עם זאת, לא בכך מסתכמות הבעיות שנובעות מהחלטת הממשל בסין. מוצרי ריגול רבים עושים שימוש באפליקציות להעברת שידורי וידאו ישירים. גם כאשר מחברים את המוצרים לאינטרנט האלחוטי בבית, הווידאו עובר דרך שרת האפליקציה. "במקרה שמפעל, שמספק גם את האפליקציה, נסגר, מדובר בעניין של זמן עד שגם האפליקציה תפסיק לעבוד", מסביר עו"ד וישניה. לדבריו, "עם הזמן, התקוות שכוחות האכיפה בסין ירפו את אחיזתם ויאפשרו למפעלים חדשים לצמוח הולכות ומתפוגגות. בתחילה, קיוו כי חברות חיצוניות ייכנסו לתמונה וישתפו פעולה עם ספקי אפליקציות חיצוניים כדי לחסוך בעלויות פיתוח, אך כעת נראה שהתוכנית תיכשל".

דן רווה, מנכ"ל חברה לפיתוח אפליקציות בסין, מוסיף: "אם המשטרה תמשיך באכיפה הנוקשה כפי שהיא נוהגת כיום, הסיכויים להתאוששות השוק קלושים", ומשאיר תחושה של אי-ודאות בשוק הריגול הגלובלי.

המהפכה השקטה של מכשירי האזנה בדור הרביעי: קפיצה טכנולוגית עם VoLTE

אימהות שמסליקות אמצעי האזנה בתיק של הילד שנשלח לגן, גורמים מסחריים שמשתמשים בהם לצורך ריגול עסקי, או כאלו שחושדים בבן הזוג - כך או אחרת, גם בשנה האחרונה נמכרו בישראל עשרות אלפי רכיבי האזנה מוסלקים.

לדברי וישניה, השיפור הטכנולוגי במערכות ההאזנה אינו מסתכם רק בהקטנת הרכיבים המאפשרים התקנה חשאית ברכבים, אלא גם באיכות השידור שלהם. מכשירי ההאזנה של הדור הרביעי עוברים מהפכה עם שילוב טכנולוגיית VoLTE (Voice over LTE), שמביאה איכות שמע מתקדמת, ניהול יעיל וזמן תגובה מהיר. בעוד שטכנולוגיות האזנה קודמות התבססו על רשתות דור 2, מכשירים חדשים אלה מתממשקים עם רשתות LTE, המספקות שמע באיכות HD, בהירות קול מרשימה יותר ויכולת התחברות מהירה פי כמה. השליטה במכשירים הופכת קלה יותר באמצעות אפליקציות ייעודיות, המאפשרות ניהול האזנה מכל מקום ובזמן אמת. בנוסף, טכנולוגיית VoLTE משפרת את הקישוריות, ומקטינה את השהות ביצירת קשר - יתרון קריטי במערכות האזנה.

עו"ד גולן וישניה. עומר שפירא,
עו"ד גולן וישניה/עומר שפירא

מכשירים אלו מצטיינים גם בגמישות ניהולית, כשהשליטה נעשית דרך הסמארטפון, ומאפשרת למשתמשים לנתח ולהתאים את פעולות ההאזנה בקלות. כמו כן, טכנולוגיית VoLTE תומכת בצמצום שימוש במשאבי רשת, כך שגם במקומות עם תשתיות מוגבלות ניתן לשמור על חוויית שמע איכותית. החידוש המהותי הזה מאפשר יכולות שלא היו קיימות בעבר והופך את מכשירי ההאזנה לכלים מתוחכמים הרבה יותר.

בדיקות איתור: עלייה במספר בדיקות לאיתור מצלמות נסתרות בתאי שירותים של מוסדות חינוך ובתי חולים

במהלך השנה האחרונה נחשפו מספר מקרים מדאיגים שבהם הותקנו מצלמות נסתרות בתאי שירותים במוסדות ציבוריים ופרטיים גדולים. מקרים אלה מטרידים במיוחד את קציני הביטחון העובדים במוסדות לימוד ובמרכזים רפואיים, שנאלצים להתמודד עם האיום הזה. הנגישות למצלמות זעירות, שמאפשרת לכל אדם לרכוש ציוד כזה, יצרה במקביל ביקוש לאמצעים לגילוי מצלמות נסתרות. האתגר אינו טמון בפיתוח הטכנולוגיה, שכבר קיימת ונמצאת בשימוש על-ידי גורמי ביטחון, אלא בהוזלת עלויותיה כדי להנגיש אותה לציבור הרחב.

מצלמה נסתרת. יחצ,
מצלמה נסתרת/יחצ

המערכות הקיימות לשימוש עצמי לאיתור מצלמות נסתרות מתבססות על זיהוי תדרים באוויר, כאשר המתקדמות יותר מספקות פחות התראות שווא אך לרוב לא מספקות מידע על סוג השידור. הסיכוי שמכשיר כזה יספק תוצאה מהימנה נע בין 60% ל-90% בהתאם לאיכותו. מוסדות גדולים, כמו בתי ספר ומרכזים ציבוריים, מעדיפים להשתמש בשירותי חברות מקצועיות המצוידות בציוד מתקדם שמספק זיהוי מדויק ומידע מפורט על מקור השידור. העלות של ציוד מקצועי יכולה להגיע לעשרות עד מאות אלפי שקלים, מה שמוביל מוסדות לשכור שירותי בדיקה חיצוניים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully