וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוגדים מבפנים, האיש בחולצה הכחולה ועוד תיאוריות קונספירציה של ה-7 באוקטובר

כמו כל אירוע טראומטי בתולדות אומה טבח ה-7 באוקטובר והמלחמה שפרצה בעקבותיו הפכו לכר נרחב לתיאוריות קונספירציה. למה זה קרה? מהן התיאוריות הכי מופרכות, מי מאמין להן ומי מרוויח מהן? צללנו במאורת הארנב

שנה לשבעה באוקטובר היום בו השתנתה המדינה/עריכה: ירדנה עבודי פוקס, צילום: רויטרס, דובר צה"ל, לע"מ

ב-06:29 בבוקר ה-7/10 החלה מתקפת הפתע של חמאס והטבח הנורא. בערך שעה אחרי כבר החלו לרוץ ברשת תיאוריות קונספירציה על מי אשם במחדל המודיעיני והצבאי שאיפשר את רציחתם של כ-1,145 ישראלים וזרים וחטיפתם של 251 אנשים לרצועת עזה.

כמו כל אירוע טראומטי בתולדות אומה, ישנם רבים שמתקשים להתמודד עם האמת ובוחרים להאמין לשמועות, חצאי אמיתות, שקרים ותיאוריות קונספירציה. זה קרה בארה"ב אחרי רצח קנדי או אסון התאומים, זה קרה בכל העולם בזמן מגיפת הקורונה וזה קרה גם בישראל ברצח רבין. כמובן שגם אירועי ה-7 באוקטובר הפכו לכר נרחב לתיאוריות קונספירציה.

"תיאוריות הקונספירציה תמיד היו עמנו, ורק האמצעים לשתף אותן השתנו", הסבירה קארן דאגלס, פרופסורית לפסיכולוגיה מאוניברסיטת קנט באנגליה, העוסקת בשאלה מדוע אנשים מאמינים בסיפורים כאלו. "האינטרנט הפך את תיאוריות הקונספירציה לגלויות ושיתופיות יותר מאי-פעם. אנשים יכולים למצוא בקלות אנשים עם מחשבות דומות, להצטרף לקבוצות ולחלוק את הדעות שלהם".

ואכן הרשת בישראל מלאה בשנה האחרונה בשלל תיאוריות קונספירציה ופייק ניוז על הטבח, החטופים, המלחמה, הממשלה, הצבא, המשטרה, משפחות החטופים, ההפגנות בקפלן, משפחת נתניהו וכל אספקט אפשרי של מה שקרה לנו מאז ה-7.10.

השוטר שמת בקרב ברעים הפך למשת"פ של חמאס

אחת מהבולטות שבהן היא תיאוריית הקונספירציה המכונה "בוגדים מבפנים", שמאשימה גורמים בצבא, פעילי מחאה נגד ההפיכה המשטרית של ממשלת נתניהו ובכירים בהנהגת השמאל (בהובלת אהוד ברק) בשיתוף פעולה עם חמאס, והביאה כבר לחקירה משטרתית נגד אריה חלאטניק, בחשד שפרסומיו גרמו להטרדה שיטתית של אלמנת שוטר שנפל בקרבות בדרום - זאת בשל תאוריית קונספירציה שרצה ברשתות החברתיות לפיה אחד משוטרי המחוז לקח חלק בפעולות הרצחניות של חמאס.

הפרסומים נגעו לזהותו של ''האיש בחולצה הכחולה'', שנראה בסרטונים שהפיץ חמאס כשהוא מדבר עברית רהוטה. התיעוד הזה הוביל לפיתוחן של תאוריות קונספירציה מסוכנות לפיהן מדובר באזרח ישראלי ששיתף פעולה עם האויב. חלק מהגולשים אף הגדילו לעשות וטענו כי אותו אדם הוא לא אחר מחוקר תחנת רהט, רס"ב אלון ברד ז"ל, תושב באר שבע שנפל בקרב ברעים יחד עם מספר שוטרים מהתחנה. בדיקה מהירה גילתה שאותו אדם הוא בכלל עלי קאצ'י, בכיר חמאס אשר ישב שנים ארוכות בכלא הישראלי ובמהלך מלחמת "חרבות ברזל" אף חוסל בפעולה צבאית. עם זאת, אותם פרסומים שקריים החלו להתגלגל ברשתות והובילו לכאוס וכאב רב למשפחת השוטר.

המשטרה פרסמה הודעה תקיפה בנושא בה נכתב: ''בניגוד לפרסומים כוזבים שעלו ברשתות החברתיות אודות שיתוף פעולה עם האויב של כוחות בטחון ושוטרים, שנפלו במהלך הלחימה בדרום והפצת תמונותיהם לצד תמונות מחבלים, הרי שמדובר בפרסום שקרי ונבזי שמטרתו ליצור בהלה בקרב הציבור''.

הודעת פייק ניוז שהתפרסמה ברשתות החברתיות על "ישראלי בחולצה כחולה שסייע למחבלי הנוחב'ה בטבח ה-7 באוקטובר". דוברות משטרת ישראל
הודעת פייק ניוז שהתפרסמה ברשתות החברתיות על "ישראלי בחולצה כחולה שסייע למחבלי הנוחב'ה בטבח ה-7 באוקטובר"/דוברות משטרת ישראל

טבח שקמה באוקטובר: "רק שואלים שאלות"

הפרסומים הראשונים שתִדלקו את קונספירציית ה"בגידה" צצו כאמור כבר בשעות הראשונות של מתקפת הטרור של חמאס ב-7 באוקטובר. התיאוריה הכוזבת הופצה מיד לאחר מכן באופן מוגבר ברשתות החברתיות ובקבוצות ווטסאפ וטלגרם, כולל כאלה שמזוהות עם הליכוד, וקיבלה רוח גבית מאנשי תקשורת ומשפיעני רשת: הזהירים שבהם רק "שאלו שאלות", אחרים טענו בתוקף שמדובר בעובדות.

את התיאוריה הזו חיזקה חברת ועדת החוץ והביטחון, ח"כ טלי גוטליב שהדהדה דיווח כוזב ולפיו למוסד הגיע מידע המצביע על כך שבעלה של אחת ממובילות המחאה, שקמה ברסלר, שוחח בטלפון עם יחיא סינוואר ארבעה ימים לפני המתקפה הרצחנית של החמאס.

ממיזם פייק ריפורטר שנאבק בפעילות זדונית ברשת הכוללת קמפיינים לא אותנטיים, הסתה לאלימות, שיח שנאה, קונספירציות ופייק ניוז נמסר כי "חברת כנסת בישראל מפיצה ידיעות כוזבות שמקורן באתר קונספירציות מפוקפק שנתפס כמה וכמה פעמים בהפצת שקרים מוחלטים. האתר עסק בימים האחרונים בהפצת ידיעה שקרית שלפיה בעלה של שקמה ברסלר הוא סגן ראש השב"כ, וכי הוא נעצר על בגידה. השקר מופץ באינטנסיביות ברשתות החברתיות ואפליקציות המסרים. בדיקה שלנו - בעלה של שקמה ברסלר הוא לא סגן ראש השב"כ והוא לא עצור. פייק מוחלט". ברסלר אף תבעה את גוטליב בתביעת לשון הרע על סכום של 2.6 מיליון שקלים,

אבל השקר כבר הופץ וצבר תאוצה ובחלקים מסויימים ברשת טבח השבעה באוקטובר נקרא "טבח שקמה באוקטובר" (אם כי חלק מהקוראים לו כך טוענים שזה בשל העובדה שההפגנות אותן הובילה ברסלר הן אלו שגרמו לשחיקה בכוחו של צה"ל ונתנו לחמאס רוח גבית לביצוע הטבח).

עוד בוואלה

המלחמה הסמויה: איך 7 באוקטובר שינה את האינטרנט

לכתבה המלאה

מקרה אחים לנשק: ככה ידיעה באתר קיקיוני מקבלת חיים משלה

בפברואר האחרון, פורסם ב"שומרים", המרכז לתקשורת ודמוקרטיה, תחקיר תחת הכותרת "כך זורמות הקונספירציות מערוצים זניחים בטלגרם ללב המיינסטרים הישראלי" ובו סקירה נרחבת על הנושא. בין היתר הם סקרו איך הופצו בין היתר שקרים נוראיים על הטבח דוגמת "השב"כ ניסה להפיל את ביבי", "בעלה של שקמה ברסלר שוחח עם סינוואר" ו-"יאיר גולן ידע על המתקפה". כמה חודשים לאחר מכן חשף "שומרים" קונספירציות שהופצו כלפי ארגון "אחים לנשק", הכוללות שלל פרשנויות הנשענות על מקורות המימון של התנועה, מתוך מסמכי דוח של רשם התאגידים ל-2023, שחלק ממנו הופץ בטוויטר. הם מסבירים ש"השיטה, כמו בקונספירציות אחרות ברחבי העולם, הוא שימוש בגרעין מסוים של אמת, בין אם זה מסמך או נתון כלשהו, ולהוסיף לו שקרים והמצאות. העובדה שיש "מסמך" כלשהו בבסיס הטענה המופרכת, היא שהופכת את המאימינים בתיאוריות האלו להיות משוכנעים באמינותן".

הקונספירציה מתחילה, כמו תמיד, באתרים קיקיוניים ואז מוצאת את דרכה לרשתות החברתיות, מהודהדת על ידי מובילי דעת קהל ומקבלת חיים משל עצמה. כך למשל, באתר הידוע לשמצה "עדנה קרנבל", תהו האם "אחים לנשק" לוקחים חלק בהלבנת כספים של ארגון פשע. האתר "חדשות נקים" הציג את הטענה הכוזבת שלפיה "המימון של אחים לנשק מצביע על מעורבות המוסד בהקמתו כהכנה לפלישה של ה-7 באוקטובר". אתר החדשות המקומי "אשדוד היום" הוסיף טוויסט משל עצמו, וחיבר בין אחים לנשק לפדופיל המורשע ג'פרי אפשטיין. המאמרים הללו שותפו פעמים רבות בפייסבוק, טוויטר ובערוצי טלגרם קונספירטיביים, שחלקם משתפים פייקים גם בנוגע לקורונה וחיסונים.

למה נוצרות תיאוריות קונספירציה בזמני אסון ומה הקשר לערוץ 14?

ד"ר אדם קלין אורון הוא ראש תחום שיח ציבורי ומנהל צוות הדיגיטל במכון ון ליר בירושלים שבין היתר חקר את השיח הציבורי סביב תנועות דתיות חדשות ("כתות"), תופעת התקשור בקרב חסידי העידן החדש וקהילות של תומכים בתיאוריית הארץ השטוחה. במאמר שפרסם באתר של מכון ליר הוא ניסה להסביר למה נוצרות תיאוריות קונספירציה בזמני אסון.

הוא הסביר ש"כולנו קמנו בבוקר שבת 7 באוקטובר למציאות נוראה, אבל גם קשה מאוד להבנה: איך יכול להיות שלא הייתה שום התראה? איך ייתכן שלחמאס יש יכולות כאלה? איך אנשים יכולים להתנהג בצורה נוראה כל כך? לכל השאלות האלה אולי יש תשובות, אבל אלה תשובות מסובכות ולא ברורות, שלא ממש עוזרות לעשות סדר בעולם. לפיכך, עוד באותו היום התחילו להתפשט הסברים פשוטים מאוד להבנה, חותכים מאוד, שלפיהם ברור בדיוק למה זה קרה: בכוונה, ומתוך שיתוף פעולה של כוחות אפלים שפעלו בצללים. במילים אחרות, הייתה קונספירציה".

הוא מסביר ש"תיאוריית קונספירציה היא הטענה שקיימת קונספירציה בתחום מסוים, כלומר שמשהו קרה משום שקבוצה קטנה של אנשים פעלה מאחורי הקלעים כדי לקדם את האינטרסים שלה (בלי להתחשב באינטרסים אחרים, למשל בטובת הכלל)".

"במקרה של 7 באוקטובר, למשל, נטען שהסיבה שחמאס הצליחו להפתיע את כוחות הביטחון היא שהם כלל לא הפתיעו את כוחות הביטחון, אלא זכו לשיתוף פעולה מצידם. נאמר שהתצפיתניות נחטפו מגבול עזה כבר ב-6 באוקטובר בידי כוחות צה"ל; או שהשב"כ סייע לחמאס לעבור את הגדר בהנחיית המפגינים בקפלן כדי להפיל את שלטון נתניהו; או שנתניהו הוא שדאג שהמלחמה תפרוץ כדי להציל את שלטונו. ההסברים רבים ומגוונים, אבל מה שחשוב לשים לב אליו הוא שלכולם יש שני מאפיינים משותפים: ראשית, הם נותנים הסבר כוללני ופשוט, זאת אומרת הם עונים על כל השאלות. שנית, הם מניחים מציאות איומה ונוראה - כזו שבה צה"ל/השב"כ/המפגינים/ראש הממשלה אינם מהססים לפגוע במדינה ובאזרחים תמימים".

ד"ר קלין אורן ממשיך להסביר את המצב בישראל שגרם לתיאוריות הקונספירציה על טבח השבעה באוקטובר לתפוס תאוצה. הדבר קרה לטענתו כיוון שהוא הגיע אחרי שני משברים ציבוריים חריפים מאוד בישראל: מגפת הקורונה והמחאה סביב השינוי המשטרי המתוכנן. הוא כותב ש"אחרי המשבר המשטרי אנשים רבים בישראל כבר התרגלו לחשוב על אנשים אחרים בישראל כעל בוגדים. אחרי הקורונה, אנשים רבים בישראל כבר התרגלו לחשוב על העולם דרך תיאוריות קונספירציה. אחרי 7 באוקטובר, כשהעולם שהכרנו חדל להיות הגיוני, היה קל להפעיל את הכלים המנטליים האלה על המציאות החדשה והמבלבלת ולומר: רע כל כך כי יש בקרבנו בוגדים שלא יהססו לעשות את הדברים האיומים ביותר בצללים החשוכים ביותר".

לטענתו, מחקר שנעשה על ידי האוניברסיטה העברית ומכון אגם labs בהובלת נמרוד ניר ובדק עמדות ותחושות הציבור בישראל על רקע המלחמה מצא שיותר משליש מהמשיבים מאמינים כי גורמים ישראליים היו מעורבים במתקפת חמאס - שיעור שהולך ועולה בהתמדה מאז המתקפה.

החוקרים גם גילו הלימה בין מאמיני קונספירצית ה"בוגדים מפנים" לבין צופי ערוץ 14. לפי המחקר, הסבירות לאמונה בקונספירציות היא פי 1.4 גבוהה יותר בקרב צופים קבועים של ערוץ 14. תדירות חשיפה לרשתות החברתיות מגבירה פי 1.3 את הסיכוי לאמונה בקונספירציות. לעומת זאת, הצפייה בערוץ 12 מפחיתה את האמונה בקונספירציות פי 0.74.

כמה זה עולה לנו?

ד"ר קלין אורן מסביר שהמחיר ברור ושצורת חשיבה כזו אינה מאפשרת שום סולידריות חברתית. "כלפי מי בדיוק נפגין סולידריות, כלפי ה"אחים שלנו" שבעצם היו שותפים לרצח וחטיפת אזרחים לעזה?", תוהה הד"ר, "עצם הדרישה לסולידריות נתפסת כמנגנון של הכוחות האפלים, השליטים שבצללים, שמשמש אותם לביצור שליטתם. חסידי תיאוריות קונספירציה עסוקים, אולי יותר מכל דבר אחר, בחיפוש ובחשיפה של בוגדים. זו לא אווירה שאפשר לקיים בה חברה מתפקדת".

הוא מסכם ש"אנשים המאמינים בתיאוריות קונספירציה אולי מרוויחים עולם מובן וברור יותר - אבל זהו עולם אכזרי ואפל מאוד, מלא בסכינים שמחכות להישלף ולהינעץ בגב. זה אולי סיפור מושך, אבל הוא גם סיפור אימה - ובעיקר הוא רק סיפור, בדיון. העולם כרגע מסובך ומבלבל מאוד, אבל עם כל הקושי הוא העולם האמיתי, ובו אנחנו צריכים, כולנו יחד, ללמוד לחיות".

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully