וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא מחכים לצוקרברג: סקירת אפליקציות פייסבוק לאייפד

29.7.2011 / 13:40

פייסבוק תוציא בקרוב אפליקציית אייפד. אז מה, אנחנו כבר משתמשים באפליקציות תואמות לא רעות בכלל. סקירה

ההתרגשות הייתה רבה כאשר התגלה השבוע שפייסבוק עומדת להפיץ אפליקציית אייפד רשמית, ושקבציה כבר קיימים ומוסתרים בתוך אפליקציית האייפון, ואף זמינים לשימוש מיידי. החשיפה של הבלוג הטכנולוגי טק קראנץ' גררה התייחסויות רבות לנושא. תמונות וקטעי וידאו של האפליקציה פועלת מיהרו לעלות לרשת, וכאשר פייסבוק חסמה את השימוש – היו מי שיצרו בזריזות פריצה לחסימה, שתאפשר אותו שוב.

כל זה היה קצת מיותר. אומת האייפד לא חיכתה למארק צוקרברג וצוות הפיתוח שלו כדי להשתמש בפייסבוק על גבי מחשב הלוח הפופולרי. מספר דו-ספרתי של אפליקציות תואמות כבר קיימות בחנות של אפל מזה זמן מה. אלו מצליחות לספק יפה מאוד את צרכי המשתמש ברשת החברתית. כאשר תצא האפליקציה הרשמית ייתכן והיא תהיה מוצלחת מהן (וייתכן גם שלא) – אך היא לא באמת תמלא חלל מהותי שקיים. למעשה, היא תיכנס לתחרות עם מספר אפליקציות לא רעות בכלל, שכל אחת מהן מתאמצת לא מעט כדי להוביל את השוק הזה, ומגיעה לתוצאות יפות. בדקנו שלוש מאפליקציות הפייסבוק הבולטות עבור האייפד.

MyPad Plus: הגישה הפרקטית

אפליקציית MyPad Plus (יש גם גרסה שאינה "פלוס" - חינמית עם פרסומות) מציגה גישה פרקטית מאוד לפייסבוק. נראה שבוניה השקיעו מחשבה רבה בניווט נוח, גם אם הוא בא על חשבון רושם ויזואלי. ה-News Feed מוצג על כשני שליש מהמסך, כאשר את השליש השמאלי תופס סרגל כלים המאפשר גישה מהירה לכל הפיצ'רים המרכזיים של פייסבוק: רשימת החברים, הודעות המייל הפנימי, תמונות, חיפוש, צ'ט וכדומה. לחיצה על כל אחת מהאפשרויות הללו תתפוס את מקומו של ה-News Feed.

העובדה שהחלקים השונים של פייסבוק נפתחים בלשוניות אחד על השנייה הופכת את השימוש לנוח רוב הזמן, אבל לפעמים זה גם קצת מעיק. כך, למשל, אם תהיו מעוניינים לצפות בתגובות לשורת סטטוס שלכם/של אחד מחבריכם ותלחצו לשם כך על מספר התגובות – במקום שאלו ייפתחו באותו המקום, מתחת לשורה, בצורה מיותרת תקבלו לשונית חדשה עבור תצוגה זו. להגיב או לעשות "לייק" היא פעולה מגושמת פחות – לצד כל סטטוס ב-Feed מופיע סימן פלוס קטן, שלחיצה עליו פותחת תפריט עם פעולת הלייק ופעולת התגובה.

המקום היחיד בו ניכרת חשיבה גרפית היא עמודי המשתמש. כאשר הוא נכנס לעמוד הראשי שלו או לעמוד של אחד מחבריו – מופיעה תמונת הפרופיל שלו בגדול, והאפליקציה "משחקת" איתה ומתקרבת אליה כמו מצלמה שמתבייתת על אובייקט ועושה לו זום. לאחר שהדאווין נגמר, נטען ה-Wall של המשתמש, כאשר מעליו שוכנים כפתורי הניווט הבסיסיים: ל-Info שלו, לתמונות ולרשימת החברים.

הדפדוף באלבומי התמונות נוח במיוחד. לאחר כניסה לאלבום, ניתן לדפדף בזריזות בשורת תצוגה מקדימה הנמצאת למטה, ולבחור את התמונה בה רוצים לצפות. לאחר לחיצה עליה היא נפתחת על גבי המסך, וניתן גם להגדיר שתמלא את כולו. הכיתוב שניתן לתמונה מופיע מתחתיה ובלחיצת כפתור כן ניתן לראות מי מתויג בה (ואף לעבור לעמוד הפייסבוק שלו) או לקרוא את התגובות.

כאשר מפרסמים סטטוס ניתן לשים בו לא רק טקסט, אלא גם תמונה שמצולמת ישירות מהאייפד (בהנחה שיש לכם את אייפד 2, לו יש מצלמה). האפליקציה מאפשרת להעביר את הצילום גם דרך מספר פילטרים בסיסיים – בדומה לשירות אינסטגרם. מדובר בפיצ'ר יעיל שהופך את פעולת העלאת התמונה לפייסבוק לזריז וקליל.

פיצ'ר שאינו קיים בשתי האפליקציות האחרות שנסקור הוא יכולת השילוב של טוויטר. MyPad מאפשרת למשתמש לחבר את חשבון הטוויטר שלו לאפליקציה. לאחר הפעולה ניתן לצפות ב-Feed משולב של פייסבוק וטוויטר, כאילו היה מדובר בשירות אחד. לא ניתן להפריד בין הפידים ולצפות רק באחד מהם. חבל, מכיוון שלא כל מי שרוצה להעיף מבט בפייסבוק שלו מעוניין בהכרח לגלול גם דרך מאות ציוצים, שקצב העדכון שלהם בדרך כלל גבוה. טוב היה אם טוויטר היה מתווסף לאפליקציה כעוד פיצ'ר בסרגל הכלים עם יכולת של גישה ישירה ומבודדת.

פיצ'ר נוסף הראוי לציון: לוח שנה יעיל שמרכז את ימי ההולדת והאירועים להם עשיתם Attending.

פיצ'ר מיותר: כפתור "משחקים" המופיע בסרגל הכלים. מדובר, למעשה, בלינקים להורדת משחקים בחנות האפליקציות – דבר שלא באמת קשור לפייסבוק (אבל כנראה קשור לחברה המפתחת).

פיצ'ר חסר: האפשרות לבחור בין Feed רגיל ל-Feed של ה-Top News.

המחיר: 0.99 דולר

Friendly Plus: כל-בו פייסבוק

בניגוד לקודמתה, אפליקציית Friendly Plus (כן, גם כאן הפלוס אומר את אותו הדבר כמו קודם) לא תחלק לכם את המסך לחלקים. היא מבינה שתצוגה באייפד צריכה להיות גדולה ומרשימה, ולכן ה-Feed תופס את כל רוחבו. את המעבר בין הפונקציות השונות ניתן לעשות בסרגל הכלים העליון, שם מרוכז רובו של הניווט. למעט כפתורי ה-Home, פרופיל וחברים נמצא גם כפתור שמוביל לחיפוש, תמונות, עדכונים, הגדרות ועוד. מימין לכפתור המרכזי הזה נמצאת הגישה לתיבת הדואר, לרשימת ה-Notifications האחרונים שקיבלתם וכפתור שלחיצה עליו מציגה את רשימת ימי ההולדת של אותו היום, יום המחרת ושארית החודש (בעיית תצוגה שלו היא שהוא מציג על הממשק את עדכוניו בצורה גרפית דומה לנוטיפיקציות, מה שגורם למשתמש להתבלבל שוב ושוב ולחשוב שקיבל עדכון חדש, כאשר למעשה מדובר בתצוגת קבע של ימי הולדת). חייבים להודות שיש כאן עומס מסוים, קצת גישת "כלבו פייסבוק" שמנסה להכניס כמה שיותר – אבל עדיף יותר מדי מפחות מדי.

כפתורים לקישורי משחקי פייסבוק ולגוגל פותחים את דפדפן האייפד – דבר מיותר למדי. אפליקציית פייסבוק טובה צריכה להכיל כמה שיותר מאפשרויות הרשת החברתית בתוכה, ולא להוציא את המשתמש החוצה. עוד בממשק: כפתור גדול ומרכזי ששמו כשמה של האפליקציה - Friendly. לחיצה עליו פותחת עוד שורה של אפשרויות, ביניהן כתיבת Note, עריכת פרופיל וחברים וגישה להגדרות החשבון והפרטיות. לא כל האפשרויות הללו קיימות בכל האפליקציות, שכן יש כאלו שיוצאות כנראה מנקודת הנחה שבאייפד רק גולשים להתעדכן, ואת ניהול החשבון עושים על המחשב האישי. עם זאת, בחלק מהאפשרויות (למשל עריכת פרופיל והגדרות חשבון) – שוב מובילה האפליקציה את המשתמש לחשבון הפייסבוק שלו בדפדפן המכשיר. ככל הנראה מדובר באפליקציה שנותנת גישה למספר הגדול ביותר של פיצ'רים מבין אלו שבדקנו.

הגלישה ב-Feed נוחה ומהירה. ניתן לבחור בין טאב Top News לטאב Most Recent . הכתב והתמונות גדולים וברורים (כאמור, בזכות השימוש בכל רוחבו של המסך). גם כאן ניתן להגיב או לעשות "לייק" על ידי כפתור שנמצא בצד הימני של כל עדכון, ובניגוד –My Pad – כאן התגובות ניתנות לקרוא בגוף הדף ואינן דורשות פתיחת לשונית חדשה (בכלל, לשוניות הן קונספט שאינו קיים ב-Friendly). טיפה מנג'סת אך לא כזאת נוראה היא שלישיית כפתורים צמודים המלווים את הגלילה. הראשון מעביר את הגלילה לראש הדף בלחיצה אחת, השני מכניס לצ'ט הפייסבוק והשלישי מרענן את המסך, או לפחות אמור לעשות זאת. לחיצה עליו לא זכתה לתגובה של ממש. כך או כך, היה אפשר להסתדר בלי מדריך התיירים הזה, שמתעקש להתלוות לכל הטיול.

בדומה ל-My Pad, גם כאן ניתן להזין תמונה ישירות בשורת הסטטוס. הפעולה דומה עד זהה, כאשר ההבדל הוא שב-Friendly יש יותר פילטרים מהם ניתן לבחור. בנוסף, האפליקציה מאפשרת להעלות את התמונה לתוך כל אחד מאלבומי התמונות הקיימים שלכם, ולא רק לזה הייעודי שהיא עצמה פותחת לכם בחשבון.

ההבדל הגדול של Friendly משאר האפליקציות הוא שהוא מרכז יחד בצורה נוחה עדכונים הקשורים לחבריכם. לחיצה על כפתור Friends בראש האפליקציה תיתן מספר אפשרויות, ביניהן רצף תמונות של חברים, מקומות בהם חברים עשו לאחרונה Check In ורשימת הפתקים (Notes) האחרונים שכתבו.

הגלישה בתמונות קצת מוזרה. לחיצה על שמו של אלבום פותחת את התמונה הראשונה בו על כל המסך, לפני שבכלל החלטנו מה אנחנו רוצים לראות מתוכו. לאחר שסוגרים אותה ניתן לראות את הדוגמיות מהאלבום, אבל כאשר לוחצים על אופציית "הראה עוד דוגמיות", במקום שזה יקרה – נפתחת שוב תמונה גדולה על המסך. הרושם הוא שמישהו לא בדק כאן באגים כמו שצריך, וכך הפקיר את אחד הפיצ'רים המרכזיים בפייסבוק. פיצ'ר נחמד בתמונות הוא האופציה להציג אותן מסודרות יחד על גבי המסך, במעין קולאז'. כך ניתן לראות חמש תמונות בכל מסך (שתיים גדולות, שלוש קטנות) ולגלול דרך כל האלבום במהירות. לחיצה על כל תמונה בקולאז' הזה תפתח אותה בגדול.

המחיר: 0.99 דולר

Facely HD: היפיוף המקרטע

האפליקציה שסוגרת לנו את הסקירה שמה את רוב הז'יטונים שלה על הוויז'ואל. Facely HD מנפנפת במראה שלה כמו טווס שבטוח שרעמת הנוצות שלו היא ה-דבר. "אפליקציית הפייסבוק היחידה שמאפשרת לך לעשות קוסטומיזציה מלאה לממשק. ניתן לבחור ממגוון צבעים, פונטים וערכות נושא או ליצור כאלו משלך!", מבטיחה התוכנה. זה אולי נשמע מרשים, אבל בפועל זה פחות או יותר אומר שאתם יכולים לבחור את צבע הרקע של האפליקציה. אותנו, לפחות, הבחירה בין כחול לאדום לא באמת מסעירה (הלכנו על ה"כחול פייסבוק", כדי להרגיש בבית). את שאר ההבטחות לא ניסינו, בעיקר כי עיצוב הרקע של פייסבוק מעניין אותנו הרבה פחות מאשר התוכן המוצג ברשת.

כמו קודמתה, גם Facely HD משאירה את כל רוחב המסך ל-Feed, כאשר הניווט נעשה בסרגל העליון. הוא כולל פחות אפשרויות מ-Friendly. ארבעת הכפתורים המרכזיים הם Home, פרופיל, חברים ותיבת הדואר. מעליהם יש גישה לחיפוש, לרשימת הנוטיפיקציות וגישה לצ'ט. מתחתם לשונית של ה-Feed (ממנה יוצאות עוד מספר אפשרויות, כמו גישה ל-Top News, ריכוז עדכוני סטטוס, תמונות ולינקים של החברים), של אירועים ושל Facebook Places. השניים האחרונים די מיותרים במקום מרכזי כזה בממשק. פייסבוק היא עדיין לא פורסקוור, ורוב המשתמשים לא נכנסים אליה כדי לראות מי עשה צ'ק-אין איפה.

מבין שלוש האפליקציות שנבדקו, Facely HD הייתה היחידה שאיפשרה לא רק לצלם תמונה ולהעלותה כסטטוס, אלא גם לצלם ולהעלות וידאו. התפעול פשוט, אפילו קצת פשוט מדי – היינו שמחים לקבל גם אפשרויות עריכה בסיסיות, למשל מחיקת פריימים מהקטע שצולם.

הגלישה ב-Feed נוחה, והכתב גדול וברור. עניין שקצת גורע מהאפקט הוא שתמונות המופיעות ב-Feed (כחלק מלינק שפורסם, למשל) נראות קצת מפוקסלות – ככל הנראה מכיוון שגודל התצוגה של האפליקציה מותח אותן קצת. זה לא מאוד מפריע, אבל אפליקציה שמתהדרת במראה שלה הייתה אולי צריכה לשים לזה לב יותר.

בעיה נוספת, גם היא בתמונות, היא תצוגת האלבומים. אמנם ה-Preview של התמונות באלבום נוח לשימוש, אך כאשר לוחצים על תמונה כלשהי – היא נפתחת במסך מלא, שבניגוד ל-MyPad, למשל, אינו מראה דוגמיות של התמונות הנוספות באלבום. כדי לגלול ביניהן צריך לחזור למסך הקודם או פשוט להמשיך לדפדף. וכאשר ממשיכים לדפדף מגלים שלאפליקציה יש לעתים בעיות בטעינת התמונות. לא פעם ולא פעמיים לקח לתמונה הבאה זמן רב להיטען, ולעתים האפליקציה אפילו ממש נתקעה למספר שניות. בכלל, משלוש האפליקציות שבדקנו – Facely HD היא הבעייתית ביותר מבחינת יציבות. היא היחידה שקרסה לנו במהלך השימוש (ויותר מפעם אחת) והשתנקה לעתים.

אבל עם זאת יש לציין שלמרות כל הבעיות שצוינו, איכשהו מצאנו את עצמנו בוחרים בה וחוזרים אליה שוב ושוב. אולי משהו בניקיון היחסי שלה, בחוסר העומס של הפונקציות, בתצוגה הגדולה והנוחה – יצר חוויית שימוש חיובית, בסך הכל. הרושם הוא שאם יתוקנו בה הבאגים והקרטועים והיא תהפוך ליציבה יותר – ייתכן שהיא תהיה הפייבוריטית שלנו, לפחות למצב של גלישה רגילה שאינו מצריך גישה לכל נדבך ונדבך בחשבון הפייסבוק שלנו.

מחיר: 0.99 דולר

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

סיכום

קשה לומר איזה מאפליקציות תואמות הפייסבוק היא הטובה ביותר. למרות שהשימוש הבסיסי בהן דומה עד כמעט זהה, הן שונות אחת מהשנייה בכמות הפיצ'רים ובצורת התצוגה. מכיוון שלכל משתמש ישנן העדפות שימוש שונות (יש את זה שיעדיף ניווט נוח ויש את זה שיעדיף תצוגה גדולה על פני כל המסך. יש את זה שיעדיף את כל הפונקציות ויש את זה שיעדיף ממשק נקי שנותן בעיקר לגלוש ולקרוא עדכונים) – קשה למצוא העדפה חד משמעית.

אם נתאמץ וננסה להחליט איזו אפליקציה נותנת את מירב היתרונות מבחינת אפשרויות שימוש וצורת גלישה – ככל הנראה נלך על Friendly – אפליקציה מקצועית ורחבה שגם נראית טוב.

יהיה מעניין לראות כיצד תתמודד פייסבוק בשוק הזה כאשר תשיק את האפליקציה הרשמית. האם היא תתעלה על שלושת אלו (ועל שאר האפליקציות אותן לא סיקרנו)? או שאולי תמצא את עצמה מתחרה בעצם נגד עצמה? התשובות, ככל הנראה, בקרוב מאוד.


עוד בנושא:

- נחשפה ונחסמה אפליקציית פייסבוק לאייפד
- מארק צוקרברג, כך תציל את פייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully