וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היעד המגלומני של פייסבוק: שנחשוב שזה כיף שחודרים לנו לפרטיות

גדי להב

7.2.2012 / 14:47

מה רוצה לעשות פייסבוק עם הכסף שתגייס בהנפקה? התשובה פשוטה: להיות השליט הבלעדי של חיינו הדיגיטליים

ההנפקה של פייסבוק היא שיחת היום בעולם הדיגיטלי, והאמת שגם מחוצה לו. העיסוק במספרים שחשפה פייסבוק מתבקש, מכיוון שהם כמעט בלתי נתפשים: 845 מיליון משתמשים, 100 מיליארד קשרי חברות ו-5 מיליארד דולר שהרשת החברתית רוצה לגייס. אבל השאלה האמיתית היא מה פייסבוק רוצה לעשות בעזרת 5 מיליארד דולר. והתשובה לכך דווקא ידועה: פייסבוק רוצה להיות השליט הבלעדי של חיינו הדיגיטליים.
עם מספר כזה של משתמשים, וכשלא פחות מחמישית מהדפים הנצפים באינטרנט כולו שייכים לה, זו לא שאיפה בלתי אפשרית. פייסבוק רוצה שהכל יתרחש בה. היא רוצה להיות אינטרנט בתוך אינטרנט. את 5 מיליארד הדולרים היא תייעד למטרה הזו. כיצד? הפעולות שעשתה פייסבוק בחודשים האחרונים מתוות באופן די ברור את הכיוון.

הדבר המשמעותי הראשון שעשתה הוא השקת הטיימליין. מאחורי מה שנראה כמו מתיחת פנים, עומדת מטרה מרחיקת לכת הרבה יותר: פייסבוק רוצה להיהפך למתעד החיים הדיגיטלי שלנו. הטיימליין הוא היומן שלנו, אלבומי התמונות שלנו וספר המחזור של החיים שלנו. וכשבבואתנו משתקפת בו כל כך בפירוט, הוא יוצר אצלנו תלות רגשית בו.

המהלך המשמעותי השני הוא הגרף הפתוח - שותפות בין פייסבוק ל-60 אתרים. שותפות זו מאפשרת לאתרים ברשימה להציע למשתמשים לגלוש באתר כשהם מחוברים לפייסבוק. למעשה, הגלישה נהפכת מאנונימית למזוהה. כשמזוהים, קל יותר לשתף בפייסבוק פעולות שעושים באתר. ברשימה יש אתרי חדשות כמו וושינגטון פוסט ואתרי שיתוף אוכל כמו foodspotting. כך, פייסבוק מוסיפה פעולות חדשות שניתן לתעד: לא רק "כתבתי סטטוס" או "צילמתי תמונה, עכשיו גם "צפיתי בסרט", "אכלתי סטייק" ו"קראתי כתבה".

התיעוד יעמיק את ההתקשרות הרגשית

הרווח של פייסבוק ושל האתרים האלה ברור למדי. פייסבוק מקבלת תיעוד נוסף של חיינו. התיעוד יעמיק את ההתקשרות הרגשית שלנו, יצמצם את האפשרות שנעזוב את פייסבוק בקרוב, ויציע מגוון פילוחים למפרסמים. האתרים מקבלים יכולת להכיר את גולשיהם, לספק להם שירות טוב יותר, וכמובן - להציע מגוון פילוחים מפואר למפרסמים.

העניין המשמעותי ביותר הוא שהשיתוף בפייסבוק ייעשה באופן אוטומטי, ולא בעזרת כפתור לייק. כלומר, אם הגולש קורא כתבה או צופה בסרט - דיווח על כך יעלה אוטומטית לפייסבוק. הגולש אמנם צריך לאשר פעם אחת את השימוש בתכנים, כמו אישור לאפליקציה, אבל מרגע שאישר הוא לא יתבקש לעשות זאת שוב. במצב הזה יש שתי בעיות: ראשית, מי אמר שאנחנו רוצים לשתף ולתעד משהו מבלי שנישאל על כך; ושנית, מה הערך שיקבלו החברים שלנו מזה? האם נרצה להמליץ על כל סרט שראינו, או על כל ספר שקראנו?

כדי להגיע ליעד המגלומני שלה, פייסבוק צריכה להלך על חבל דק. פייסבוק מייצרת כסף מההיכרות שלה איתנו. היא צריכה לגרום לנו לספר לה כמה שיותר, מבלי שניבהל וניהפך לחשדנים. חשדנים הם לא אנשים שמספרים לך הרבה. למעשה, היא צריכה לגרום לנו לחשוב שזה כיף שחודרים לנו לפרטיות. 5 מיליארד הדולרים שתגייס יופנו למטרה הזו.


עוד בנושא:

- פייסבוק מנפיקה
- בקרוב: הטיימליין של פייסבוק אצל כולם

  • עוד באותו נושא:
  • פייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully