וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיסול המונופול על המידע בחנויות

גדי להב

28.2.2012 / 11:15

אפליקציות דוגמת Open Label עשויות להיות לא פחות ממהפכה צרכנים, בזכות הפקעת בלעדיות המידע מהחנויות

קלישאה, יש אומרים, היא אמת שחוזרת על עצמה שוב ושוב. הנה קלישאה שעונה להגדרה הזו: הרשתות החברתיות הן שאיפשרו את מחאת השוקולד האחרונה בישראל, או את מחאת הקוטג' בשנה שעברה. בשל הקלישאה הזו, כדאי לשים לב לידיעה קטנה שפורסמה לפני שבועיים באתרים הטכנולוגיים, על חברת סטארט-אפ בשם Open Label, שגייסה סכום צנוע של 80 אלף דולר. מה עושה אופן לייבל? יש לה אפליקציה לסמארטפון שמאפשרת לכל אחד מאיתנו לסרוק ברקוד של מוצר אמיתי - ולקבל עליו מידע שכתבו אנשים אחרים. או כמו שניסח זאת אחד האתרים: טוויטר של מוצרים.

אופן לייבל אינה הסיפור כאן. זו חברת סטארט-אפ בתחילת דרכה, וכמו רבות מסוגה - הסיכוי שתצליח, סטטיסטית, נמוך בהרבה מהסיכוי שתיכשל. גם סכום הגיוס מעיד על שלב ראשוני מאוד שבו נמצאת החברה. מה שאופן לייבל מציעה הוא דוגמה לפיתוח נוסף שמחבר את העולם הווירטואלי עם העולם הממשי, ומטשטש את ההבדל ביניהם. אבל זה לא חדש. פורסקוור עשו את זה הרבה קודם. גם זה לא הסיפור פה.

הסיפור פה הוא הרעיון הבסיסי מאוחרי המוצר של אופן לייבל: אנשים נכנסים לחנות, או לסופרמרקט, ובעזרת הסמארטפון שלהם הם יכולים לקבל כל מידע שבעולם על המוצר שהם רוצים לקנות. הם יכולים להשוות מחירים, לבדוק מה אומרים עליו ברשת, או לדעת מה אומרים על המוצר החברים שלהם. הם גם יכולים לדעת אם החברה הזו עושה ניסויים בבעלי חיים - או, סתם לדוגמה, אם מתארגן חרם על המוצרים שלה מכיוון שהם נמכרים במחיר נמוך יותר בעברו השני של הגלובוס.

חיסול המונופול על המידע בחנות

חנויות ומתחמי שופינג הם אזורים שבהם שולטות יצרניות ומשווקות של מוצרים באופן מלא. הן שולטות בדרך שבה מוצג המוצר, באווירה השוררת בחנות ובמידע שהצרכן נחשף אליו. חלק מכריע מההחלטה לרכוש מוצר מתקבל, בסופו של דבר, מול המוצר עצמו. לכן יצרניות משקיעות באריזה ובקידום מכירות בתוך החנות, ותחומים מסוימים - כמו למשל סידור מוצרים על המדף - נעשים באופן כמעט מדעי.

מה שאופן לייבל בעצם מציעה הוא אפשרות לחיסול המונופול על המידע בחנות. זו, ברמה הצרכנית, עשויה להיות לא פחות ממהפכה. אופן לייבל עצמה עשויה להיכשל, אבל לרעיון יש סיכוי גבוה לתפוס: הוא אפשרי מבחינה טכנולוגית, טומן בחובו פוטנציאל טוב ליצירת מודל עסקי, והכי חשוב - הוא עונה על צורך ברור של הצרכן. אם אופן לייבל תיכשל, יצליח סטארט-אפ אחר, או פשוט מכך - טוויטר, פייסבוק או גוגל פלוס יחליטו לאמץ את הרעיון בעצמן.

הרשתות החברתיות איפשרו את מחאות הקוטג' והשוקולד. פיתוחים כמו אופן לייבל יהפכו מחאות כאלו לנגישות ונפיצות הרבה יותר.


עוד בנושא:

- אפליקציית ialbums - העטיפה והחוברת של הדיסק בעידן הדיגיטלי
- חמש אפליקציות לאייפון ולאייפד שלכם

  • עוד באותו נושא:
  • Open Label

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully