וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק CISPA עבר בקריאה ראשונה

CISPA הוא חוק חדש שעבר בבית הנבחרים האמריקאי, ומאפשר שיתוף סוכנויות הבטחון במידע שיש לארגונים בטחוניים ואזרחיים על אזרחים

ניסיון חקיקה שערורייתי בתחום האינטרנט עבר הלילה (ו') בבית הנבחרים האמריקאי. CISPA – ראשי תיבות של Cyber Intelligence Sharing and Protection Act (חוק הגנה ושיתוף של מודיעין ממוחשב), שעולה עכשיו לבית העליון של הפרלמנט, הסנאט, נתקל בהתנגדות רבה מצד פעילי רשת וארגוני זכויות אדם, כמו גם מצד הבית הלבן, שכבר איים להטיל וטו על החוק.

החקיקה, שיש המפרשים אותה כמתן האפשרות לסוכנויות הביון האמריקאיות לרגל אחר אזרחי ארה"ב, לא באמת כוללת תקנות שמרחיבות את סמכות הריגול אחר אזרחים. עם זאת, היא כן כוללת תקנות שמעגנות בחוק שיתוף של מידע שיש לארגונים, הן בטחוניים והן אזרחיים, על אנשים עם סוכנויות הבטחון. קצת בדומה למדיניות הפרטיות החדשה של גוגל, שמאפשרת לשירותים השונים לדבר ולשתף מידע כדי לספק לצרכן פרסומות טובות יותר, תאפשר CISPA לארגונים לדבר אחד עם השני כדי לעקוף הגנות פרטיות של ארגון בודד ולאסוף כמה שיותר מידע.

פגיעה אנושה בזכויות הפרט בארצות הברית?

בעיה נוספת ב-CISPA היא היותה של החקיקה הזו מאוד לא ממוקדת. בין השאר, תיקונים שהוכנסו לתוכה ברגע האחרון מוסיפים מספר סיבות להפעלת התקנות בחוק. בנוסף ל"סייבר-בטחון" ו"בטחון לאומי", בגרסה הסופית של CISPA מותר לשתף מידע גם למטרות "חקר ותביעה של פשיעת סייבר" "הגנה על הפרט" ו"הגנה על ילדים". כיוון שפשיעת סייבר בארצות הברית היא כל פשיעה שכוללת פגיעה ברשתות או האקינג, ניתן להשתמש בהגדרה הרחבה הזאת כדי להפעיל את CISPA גם במקרים אליהם המחוקק לא באמת התכוון.

היעדר-מיקוד מדאיג נוסף מגיע בסעיף בו נטען כי החוק יופעל "על אף תקנות או חוקים אחרים", מה שאומר בעצם כי החוק הזה יהיה מעל לחוקים אחרים, הן חוקי מדינות נפרדות בארה"ב והן חוקים פדרליים. הוא יעקוף מדיניות פרטיות של רשתות חברתיות, תקנות מידע וחוקים רבים אחרים, מה שעשוי לגרום לפגיעה אנושה בזכויות הפרט בארה"ב.

פייסבוק, מיקרוסופט ואינטל תומכות

בניגוד לחקיקת זכויות היוצרים SOPA, שנקברה לאחר גל מחאה הן מצד אנשים פרטיים והן מצד חברות אינטרנט, CISPA מגיעה עם תמיכה רבה מצד חברות ענק כמו פייסבוק, מיקרוסופט ואינטל. אלה טוענות כי כיוון שהחקיקה לא מחייבת אותם למסור מידע, אלא רק יותרת תשתית במסגרתה יוכלו לעשות זאת, אין הן חוששות כי תצטרכנה למסור את המידע של הלקוחות. בו בזמן, יאפשר החוק לחברות האלה לשתף מידע בינן לבין עצמן כדי לחקור ניסיונות ריגול ממוחשב, וניסיונות פריצה לרשתותיהן.

מנגד, טוענים רבים ממתנגדי החוק, כמו גם היועצים של הנשיא אובמה שיוכל להטיל וטו על החוק, כי מעבר לכך שהוא עשוי להוביל לפגיעה בזכויות האזרחים, מתייחס CISPA לאינטרנט כאל תחום בטחוני, זאת בניגוד לפרדיגמה עליה הממשל רוצה לשמור, של התייחסות לאינטרנט כאל תחום אזרחי. כמו כן, החשש הגדול שלהם הוא לא של שימוש תקין ב-CISPA, כי אם של שימוש לא תקין תוך שימוש בשפה לא ממוקדת – נושא חם בשנים האחרונות, בעקבות גילויים על האזנות סתר של ארגונים בטחוניים בארה"ב לאזרחי המדינה.


עוד בנושא:

- ויקיפדיה וגוגל נגד צנזורה ברשת: מרימות דגל שחור
- איגוד האולפנים: איומים למען SOPA
- להתראות, רשת עצמאית

  • עוד באותו נושא:
  • CISPA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully