וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להתראות, רשת עצמאית

האירועים של החודשים האחרונים - מגניבת אשראי ועד למחאות מקוונות - מבהירים סופית שהאינטרנט איבדה את עצמאותה מהמציאות

קורבן נוסף נפל במלחמת האינטרנט הראשונה. לא, אנחנו לא מדברים על אתר ההורדות העצום Megaupload, שבשיאו היווה ארבעה אחוזים מתעבורת הרשת; וגם לא על האמונה שלנו בכך שהמרחב הוירטואלי שלנו בטוח שהתנפצה לרסיסים לאחר דליפת פרטי האשראי.

הכוונה היא גם לא לקונגרס ארה"ב, שהתקפל בפני מחאה אינטרנטית, ואפילו לא לתוכנית הגרעין האירנית שנראה כי נמצאת תחת מתקפה וירטואלית מתמדת. אלה הם רק הסממנים, מה שבאמת אבד זו העצמאות האינטרנטית. הרשת כשלה ביצירת סדר יום נפרד מזה של העולם הפיזי בו אנחנו חיים, והפכה לכפופה לו.

האינטרנט איבדה את עצמאותה כי אכפת לנו יותר מדי

ומה שגורם לכך זו האכפתיות. כל הדברים שקורים בחודשים האחרונים אינם חדשים - הם התרחשו כבר בעבר. החל מתקיפות וירטואליות וגניבות אשראי, דרך סגירת אתרי שיתוף ועד למאבקי חופש ביטוי. רק שאז, למעטים היה אכפת מזה. אקטיביזם רשת היה נחלתם הבלעדית של מייסדיה ושל צעירים שהעדיפו לחיות בעולם הוירטואלי.

ואילו עכשיו? עכשיו לכולנו אכפת. בשנים האחרונות מאות מיליוני אנשים החלו לצרוך תרבות רשת - להיות תלויים בויקיפדיה וגוגל; לתהות האם להוריד חומרים פיראטיים דרך Megaupload; לרכוש באמצעות כרטיס האשראי שלהם באתרי קופונים. וכך, גם לממסד נהיה אכפת מהרשת. והוא החליט לתקוע בה דגל, ולהתחיל לחנך אותה.

לפעמים זה גורם לתמונות אבסורדיות. פשיטת משטרה על הבתים של מייסדי Megaupload נראית כמו פשיטה על מתחם של ברון סמים קולומביאני. ימ"מ, מסכות, שימוש באמצעים אלימים. ומפעילי אתרי הורדות, בניגוד לאנשי קרטלי סמים, בדרך כלל לא נחשבים לחבורה אלימה ומסוכנת. אבל פשיטה היא פשיטה - אלה הם הנהלים, אז מה אם הפשע בו הם מואשמים נראה כה מרוחק מכוחניות פיזית.

העולם הוירטואלי הופך לאמיתי

וכך, האינטרנט מתחילה להידמות יותר ויותר לעולם האמיתי. אכפתיות, שמתורגמת לאקטיביזם, משנה את פניו את מה שהיה מיזם קוסמופוליטי, אשר התמקד בשנותיו הראשונות במתן קול לכל אחד ויצירת קשרים גלובליים. מסתבר שכשאנשים מנצלים את הקול אותו הרשת נתנה להם, התוצאות עשויות להיות הרסניות עבור אחרים. כי הקול הזה, אינו תמיד נעים.

זו התבגרות בלתי-נמנעת. מהרגע בו האינטנרט הוטמעה בתוך התרבות המיינסטרים, לא הייתה לה ברירה אלה להידמות יותר לעולם הפיזי, כי הרבה יותר קל לנו להפוך במה חדשה למראה של אקוסיסטמה אותה אנחנו מכירים כבר, מאשר לנסות וליצור בה מאזן חדש. ולמה שנרצה לעשות זאת, באמת? למה לנו להשאיר את הרשת כמקום נחמד אך אסקפיסטי, כשאפשר להפוך אותה לשלוחה רבת עוצמה של העולם האמיתי.

על ההחלטה הזו אנחנו משלמים עכשיו, בחודש בו נראה כי אלימות הרשת הגיעה לכל בית ובית בצורה כזו או אחרת. והחדשות הרעות הן שזה לא הולך להפסק - האינטנרט רק תמשיך להידמות יותר ויותר לעולם הפיזי, על כל האלימות והטיפשות המשתמעת מכך. והתקווה היחידה היא שבניגוד לעולם האמיתי, ימשיך להיות לנו אכפת מזה.

עוד בנושא:

Megaupload נסגר - אנונימוס נוקמים

המחאה האינטרנטית נגד הקונגרס עבדה

מלחמת האקרים - למי אכפת?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully