וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

AirTime רוצה להביא עידן חדש לווידאו צ'ט

11.6.2012 / 16:05

מייסדי נאפסטר חוזרים עם שירות וידאו צ'ט ששואף להעיר את פייסבוק משעמומה ולהיות צ'ט-רולט משופר ונקי ממתערטלים

כבר כמה ימים שהבאזז ברשת סובב סביב שירות חדש שמאחוריו עומדים שמות ישנים. AirTime הוא המיזם החדש של שני יוצאי נאפסטר – שון פנינג ושון פארקר. השניים, שהסעירו את העולם בתחילת שנות ה-2000 וכתבו פרק חשוב בהיסטוריה של האינטרנט, בעזרת שירות שיתוף השירים שהקים פנינג, מציעים כעת שירות מעניין – אך קשה להגיד שהוא פורץ דרך.

למעשה, סביר להניח ש-AirTime יזכיר לכם מאוד שירות שיצר סערה קצרה בביצה לפני כשנתיים – צ'ט רולט.זה לא במקרה. שני המייסדים עבדו בזמנו עם אנדריי טרנובסקי, הנער הרוסי שהקים את שירות הוידאו-צ'ט שעלה לכותרות ב-2010. שיתוף הפעולה לא צלח, אך הותיר אותם עם חשק לייצר שירות כזה – אך טוב יותר. לאיירטיים יש גם דמיון למוצר ישראלי בשם Rounds, המאפשר לקיים וידאו-צ'ט דרך פייסבוק (שמאוחר יותר אף הוסיף פיצ'ר של צ'טים אנונימיים). וגם חברות גדולות בהרבה בוחשות בקלחת הווידאו ברשת: מיקרוסופט עם שירות סקייפ, אותו רכשה (פרקר קורא לו "טכנולוגיה ארכאית"), וגוגל עם ה"הנגאאוט", שהוא חלק מגוגל פלוס.

למרות שהשניים לא ממציאים כאן שום גלגל, יחסי ציבור הם עדיין יודעים לעשות. באירוע ההשקה החגיגי של השירות כיכבו ג'ים קרי, שחקן הטלוויזיה ג'ואל מקהייל ("קומיוניטי") ומגיש תוכנית האירוח ג'ימי פאלון. את אחד הצ'אטים הראשונים בשירות עשה מול המצלמות הראפר סנופ דוגי דוג. גם תקלות טכניות שהתקיימו במהלך ההשקה לא הפריעו לחגיגה יותר מדי.

הפעם: בלי מאונני מצלמה

אז עכשיו, אחרי שהתקלות הסתיימו כנראה (פנינג ופרקר מאשימים את חיבור הרשת במקום בו נערכה ההשקה), השניים מציעים צ'טים אנונימיים באינטרנט (כמו צ'ט רולט) דרך הפייסבוק (כמו Rounds) או צ'טים ישירים עם אנשי רשימת החברים שלכם (כמו האנגאאוטס). השירות מאפשר למשתמשיו לחפש שותפים לצ'ט בהתבסס על תחומי עניין, קשרים חברתיים משותפים ומיקום. לאחר החיבור בין השניים – הם יכולים לנהל צ'ט וידאו וגם לצפות יחדיו בקטעי וידאו ביוטיוב.באיירטיים חושבים, כנראה, שעדיין יש בשוק הזה מספיק מקום אליו ניתן להיכנס. מחקר שערך לאחרונה מרכז Pew לחקר הרשת גילה שכ-40% מבני הנוער האמריקאיים משתמשים בשירותי וידאו צ'ט – כך שגם קיימת קהילת משתמשים וגם יש לה עוד לאן לצמוח.

לדברי פרקר (שחלקו בימיה הראשונים של פייסבוק תועד בסרט "הרשת החברתית", גם אם לא בהכרח בדיוק מוחלט), הסטארט-אפ החדש שלו לא מנסה לבנות פלטפורמה מתחרה לפייסבוק, ולכן גם החיבור אליה אינו עצמאי אלא דרך הרשת החברתית. כך, מאמינים מייסדיו, ירוויח איירטיים מאפקט הרשת, בה חברים כיום כ-950 מיליון איש ברחבי העולם.

למודה מניסיונה של צ'ט רולט, שמהר מאוד זכתה למוניטין של שירות הזוי למאונני מצלמה, הצהירה החברה החדשה כי תשים דגש מיוחד על בטיחות ותעקור מקרבה עשבים שוטים שישתמשו בשירות בצורה לא ראויה. ההבטחה לאבטחה נסמכת על מספר מערכות, ביניהן מערכת זיהוי פנים שיודעת לאותת לשרת כאשר מה שניצב מול המצלמה אינו פרצוף, ומערכת דירוג שנותנת למשתמשים ציונים על סמך האינטראקציות הקודמות שלהם. משתמשים שעליהם ידלגו הרבה הלאה יקבלו דירוג נמוך יותר מהשאר, ואלו שיקבלו דירוג גבוה יוצגו בבולטות אחד ליד השני. כמו כן יש לזכור שמכיוון שהשירות פועל דרך פייסבוק – מערכת איירטיים יודעת מי הוא מי, דבר שאמור להוות מעצור למשתמש עצמו, אך במקרה שלא – מאפשר את סימונו וחסימתו.

היום - צ'ט, מחר - תחנת שידור?

צעד אבטחה נוסף של המערכת כבר זיכה את איירטיים בביקורת. מערכת השירות מצלמת מדי פעם את המסך למטרות ביקורת רנדומלית (שנעשית על ידיד צוות מסננים). מדובר בצעד חריג בשירותים מסוג זה. באיירטיים מבטיחים שלא מדובר בצילום של כל השיחות, ושאין כל הקלטת וידאו או אודיו ללא אישורו המפורש של המשתמש. בנוסף, רק שיחות בין משתתפים שאינם חברי פייסבוק אחד של השני יכללו בבדיקה המדגמית. "איירטיים מצלמת את המסך רנדומלית מדי פעם עדי להבטיח את הבטיחות באתר", נאמר בהודעת החברה בנושא.

כרגע מכוון השירות למטרת צ'טים של אחד-על-אחד, אך פרקר ופנינג אומרים שייתכן שבעתיד הוא יהפוך לשירות שידור בו משתמשים יוכלו להעביר את דבריהם לקהל גדול. בדברם על המודל המסחרי, הם מעלים אפשרויות שונות – משילוב סטנדרטי של פרסומות ועד הכנסת פיצ'רים ואפקטים בתשלום – למשל שפם מודבק על פני המצ'וטט.

"אנחנו מנסים להחזיר לאינטרנט את יכולת הגילוי המקרי. אף פעם לא הייתה סביבה חיה כזאת ברשת", הצהיר פרקר. "המינוס באינטראקציות בפייסבוק הוא שהן מוגבלות רק לרשימת החברים. בפייסבוק אתה רק מקליק ואף פעם לא מתקשר בצורה עמוקה עם מישהו. כתוצאה מכך הרבה הולך לאיבוד. זה משעמם, וגם יוצר תחושת דה-הומניזציה".


עוד בנושא:

- מותו של נאפסטר: כובע המצחיה ירד לחצי התורן
- מייסדי נאפסטר: "ספקי המוזיקה הדיגיטלית עדיין נמצאים מאחור"
- ניפגש בסיבוב: Rounds, שירות וידאו ישראלי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully