וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סופר ברקת: ספאם במבצע

עידו קינן

31.8.2012 / 9:51

רשת "סופר ברקת" מספימה בסמס - גם את מי שביקש הסרה. המוטרדים מפגיזים בחזרה בפייסבוק, ועכשיו גם תובעים

רשת השיווק "סופר ברקת" מטרידה אנשים בספאם-סמס, כולל כאלו שמעולם לא ביקרו בסניף של הרשת. המוטרדים מציפים את דף הפייסבוק של הרשת בתלונות, וזו כבר התנצלה, אולם הספאם נמשך, גם למוטרדים שביקשו להסירם מרשימת התפוצה. אחד המוטרדים, שהמשיך לקבל הודעות גם אחרי בקשת הסרה, תובע את הרשת ודורש פיצוי של 3,000 שקל.

סופר ברקת היא רשת שיווק קטנה שמחזיקה סניפים בפתח תקווה, לוד, יהוד וגן יבנה. דף הפייסבוק שלה, שנפתח באפריל, מכוסה בתלונות של אנשים שקיבלו ספאם סמס מהרשת. "סופר ברקת אתם שולחים לי ג'אנק מייל לנייד!", כתב אודי גרינברג ב-9.7 בדף. "ביקשתי מכם להפסיק ולא הפסקתם. לא מעניין אותי הזבל שיש לכם למכור אני דורש שתפסיקו לשלוח לי דיוור לנייד במיידית. זו הודעה שנייה ואחרונה לפני נקיטת פעולה! ראו הוזהרתם". הוא גם צירף מספר טלפון. פנייתו לא נענתה. כמוה גם פנייתו של מושיק מרסיאנו מה-11.7: "מעולם לא קניתי אצלכם דבר, אך משום מה אני מקבל הודעות פרסומיות לנייד, הודעות שמעולם לא אישרתי שתשלחו לי. אני מבקש להפסיק את שליחת ההודעות לאלתר, טרם נקיטת צעדים משפטיים, כי אין לרגע ספק שהשגתם את מספר הטלפון שלי בצורה פירטית ולא חוקית. תתאפסו על עצמכם". בעמוד מופיעות תלונות רבות נוספות.

החוק קובע: אלף ש"ח פיצוי על כל הודעה

לפי חוק הספאם (בשמו הרשמי: "תיקון לסעיף 30 לחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשס"ח-2008), אסור לשלוח סמס פרסומי למי שלא הביע הסכמה מפורשת מראש לקבל פרסומות. מי ששולח סמס פרסומי חייב לציין "בדבר הפרסומת רק את שמו ואת דרכי יצירת הקשר עמו לצורך מתן הודעת סירוב". הספאם מגיע לכאורה מהמספר הקווי של סניף לוד, ובתחילה לא היו בגוף ההודעה דרכי יצירת קשר כמתבקש בחוק. בהמשך נשלחו הספאמים ממספר סלולרי, ובסופם נוספו המילים "להסרה ברקת" – ומי שהצליח לפענח אותן הבין שעליו לשלוח בסמס חוזר את המילה "ברקת".

"אני מאוד קנאי לפרטיות שלי ושומר עליה מאוד!", אומר לנו שפיר. "אני לא מחלק את מספר הטלפון שלי לאף גוף – מועדונים, מסעדות, חברה מסחרית, אלא אם כן אני מתנהל מולה על דרך קבע כמו הבנק שלי, חברת הביטוח וכו'". לדבריו הוא קיבל חמש הודעות ספאם, ארבע ביולי ואחת באוגוסט. "בהודעה השלישית פניתי אליהם בהודעה פרטית בפייסבוק ואמרו שיסירו. כמו שאתה מבין מהתאריכים זה לא קרה. בהודעה האחרונה נכתב 'להסרה ברקת'. שלחתי ברקת ועכשיו עברו 3 ימים ללא הודעה. אני ממתין ואם אקבל הודעה נוספת, אשקול תביעה".

לפי החוק, המוטרדים יכולים לתבוע מהרשת פיצוי של אלף שקל לכל הודעה ללא הוכחת נזק. אולם הגשת תביעה היא טרחה שלא לכל אחד יש זמן בשבילה, ולא מובטח שהשופט יפסוק לטובת התובעים. בתחילת החודש, דניאל (שביקש לא לפרסם את שמו המלא) הגיש תביעה נגד סופר ברקת בסכום של 3,000 שקלים בבית המשפט לתביעות קטנות בבאר שבע. לפי כתב התביעה, הוא קיבל סמס פרסומי באמצע יולי למרות שמעולם לא נתן לרשת אישור לשלוח לו פרסומות, השיב בסמס שהוא מתנגד לקבל פרסומות ולמרות זאת המשיך לקבלן.

מתנצלים ומספימים

מבין כל התלונות שהתפרסמו, רק אחת זכתה לתשובה ישירה ממפעילי העמוד: "היי אנו מטפלים בנושא תודה". ב-22.7 פרסמו מפעילי העמוד סטטוס: "לאחרונה קיבלנו פניות לגבי דיוור טלפוני שנשלח לחלקכם מאיתנו בנוגע למבצעי השבוע. אנו רוצים להתנצל בפניכם ואנו מזמינים אתכם לשלוח לנו הודעה פרטית להסרה מיידית שלכם מרשימת הדיוור שלנו". התגובה הזאת אינה מספקת: הרשת לא יכולה להטיל על האנשים שהטרידה את האחריות להסרת שמם מרשימה שהם לא ביקשו ולא אישרו להיות בה. על סופר ברקת להסיר מרשימת התפוצה שלה את כל המספרים שהכניסה לשם בלי אישור. הגולש עומר ראובן כתב תגובה ברוח זו: "למה אנחנו צריכים לנקוט פעולה כדי למנוע מכם לשלוח לנו הודעות ?! תבטלו את השירות שליחת הודעות הזה"

מלבד זאת, כאמור, גם כשמגישים בקשות הסרה הן אינן מכובדות. שי גלד כתב: "למרות שהתקשרתי ודיברתי עם המוקדנית שהבטיחה לי שהיא הסירה אותי, הופתעתי לקבל מכם הודעה נוספת". אייל קליף כתב: "אני קיבלתי מכם 3 הודעות לאחר שביקשתי מכם להפסיק. פניתי כבר לעורך דין בעניין". לנה מאונטניאול כתבה: "[ה]יום התקשרתי בפעם השניה לשירות לקוחות עם בקשה למחוק אותי מהרשימה וקיבלתי תשובה 'מה, זה כל כך מפריע לך?'. איך אפשר לצטרף לכתב התביעה?"

"גניבה של מספרי טלפון ועשיית שימוש בהם לצורך משלוח פרסומת היא לא רק לא חוקית, היא גם מעידה על התנהלות עלובה, בעיקר כשמתעלמים מהתלונות הקולניות מאוד על הקיר שלהם", אומר לוואלה! TECH פרנקי סימון, שקיבל גם הוא ספאם מהרשת. "אני מקווה שהמושט ב-25 שקלים הזה יעלה להם ביוקר".

נסיונות שלנו להשיג את רשת סופר ברקת לקבלת תגובה נכשלו בזה אחר זה. שיחה למספר שממנו לכאורה הגיעו הסמסים הגיעה לפקס. בשיחה עם אחד הסניפים התבקשנו להתקשר למספר של ההנהלה, שם ענה לנו איש ברוסית ולא ידע להעביר אותנו לדובר עברית. נסיונות להתקשר שוב למספר מהספאם הביאו אותנו לעובדת בשם לידיה, שניסתה להעביר אותנו להנהלה, אך שם לא היתה תשובה. לידיה הציגה את עצמה כקופאית, סירבה לתת לנו מספר ישיר של ההנהלה ואמרה שהיא מעבירה אליהם את השיחות. גם סטטוס שפרסמנו בדף הפייסבוק של הרשת והודעה פרטית למפעילי הדף לא נענו.


עוד בנושא:

- אתר ההיכרויות אלפא נפרץ, פרטי משתמשים נמכרו לחברות ספאם
- הספאמר הפך את פינטרסט למכרה זהב
- הדואר ג'אנק היום

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully