וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקלדת Smartype של דב מורן : מהפכת הקלדה או עוד גאדג'ט?

5.9.2012 / 8:03

ה'מקלדת-מסך' שפיתח ממציא הדיסק-און-קי היא אולי רעיון נחמד, אך כזה שסובל מחבלי לידה ומקהל יעד לא ברור מספיק

עריכה: אמיר קוטיגרו

להמציא מוצר 'יש מאין' ולהמציא מחדש מוצר שכבר קיים הן שתי משימות לא קלות ולא פשוטות. היזם הישראלי דב מורן הצליח בגדול בקטגוריה הראשונה (עם הדיסק און קי) ונכשל בשנייה (עם הטלפון הסלולרי מודו). ה-Smartype – המקלדת עם המסך שהושקה בקול תרועה רמה בשבוע שעבר, היא מוצר ששייך לקטגוריה השנייה, ושואף להביא את תחום המקלדות למקום מתקדם יותר. גם אם הפעם מורן לא כושל בקטגוריית ה"להמציא מחדש" – לפחות כרגע קשה לראות כאן הצלחה ברורה. יותר מדי סימני שאלה מלווים את המקלדת עם המסך, חלקם אפילו נותנים הרגשה שמדובר במוצר כמעט תמוה.

שורה של סימני שאלה

סימן שאלה ראשון: הוא מגיע כבר עם הוצאת המוצר מאריזתו. המדבקה שעליו מבקשת מהמשתמש לגלוש לאתר החברה כדי להוריד ממנו את הדרייבר של המקלדת – עוד לפני שהוא מחבר אותו למחשב. למה לא לצרף את הדרייבר למוצר עצמו - אם בדיסק ואם בדיסק און קי?

סימן שאלה שני: למה המקלדת קטנה כל-כך? היא דקה, רוחבה כשני שליש ממקלדת דסקטופ רגילה, והיא אינה כוללת את סט כפתורי המספרים שמימין. אחד היתרונות במקלדת של מחשב שולחני הוא שבניגוד למקלדת של לפטופ – כאן אין מגבלות אחסון ומקום – כך שאפשר להיות לארג' עם גודל – של המוצר ושל מקשיו. אך הSmartype נראית ומרגישה כמו מקלדת של לפטופ (לנו המקשים הזכירו מאוד את המקלדות של לפטופים ונטבוקים מתוצרת חברת אסוס). יכול להיות שהיא מיועדת להיות מקלדת נספחת ללפטופים ולטאבלטים? אם לא – אז למה ככה? אם כן – זה מביא אותנו ל:

סימן שאלה שלישי: למה היא לא מקלדת אלחוטית? למקלדת יש חיבור כבל USB, מה שאומר שהיא לא תוכל להתחבר לאייפד ולשמש כעזר לו. היא כן תוכל להתחבר לטאבלטים אחרים, הכוללים כניסת USB. אך למיטב הבנתנו – המיתוג העיקרי שלה הוא "מקלדת לאנשים שלא מקלידים בצורה עיוורת", ולא "המקלדת עבור הטאבלט שלכם". כך או כך – קשה להרגיש שה-Smartype היא מקלדת שנועדה למחשב השולחני שלכם.

הופכת גם 'מקלידים עיוורים' למקלידים לא עיוורים

כאשר הושקה המקלדת, הדיון העיקרי סביבה היה "מי צריך מסך במקלדת שלו?". התשובה השכיחה הייתה "רוב האנשים לא מקלידים בצורה עיוורת, ולכן יישמחו להיעזר במסך הנמצא באיזור עליו מביטות העיניים תוך כדי הקלדה". הSmartype- הופכת גם אנשים שכן מקלידים בצורה עיוורת לכאלו שלא. מכיוון שהיא בנויה כמו מקלדת של לפטופ, עם כפתורים קטנים ושטוחים שלא מספקים קונטרה חזקה – גם המקליד המיומן לא יוכל להקליד עליה ללא מבטים תכופים למטה - לפחות לא בהתחלה. אמנם אחרי כמה שעות ידי המשתמש כבר מקבלות סוג של אוריינטציה, אך לא ניתן להשוותה לזו שיש כאשר משתמשים במקלדת רגילה ונוחה, בה הידיים מצליחות לגשש היטב למקשים שהן מחפשות, להתאפס עליהן ו"לרוץ". הקלדה על ה-Smartype היא אקט עם פחות ביטחון עצמי, וההקשה עליה אינה נוחה כמו זו של מקלדת רגילה – ובוודאי אינה מפנקת - שכן היא שטוחה בדיוק כמו זו של מקלדת לפטופ ומספקת פידבק חלוש.

אבל, כאמור, מן הסתם מי שמשלם 400 ¤ עבור מקלדת כזאת, עושה זאת בעיקר כדי שיתווסף לו מסך שיראה את הטקסט המוקלד ויקל על זיהוי שגיאות ותיקונן – ללא צורך בהסטת מבט. במשימה הזאת ה-Smartype מצליחה במקומות העיקריים, אבל לא בכל המקומות הקצת פחות מרכזיים. הקלדת טקסט במסמך וורד סיפקה חיווי שוטף ומדויק של המילים המוזנות, כאשר השורות מוצגות היטב וזזות בקצב הנכון. מסך המקלדת יודע לרדת שורה כשצריך, ולדאוג שהמילים המתווספות בכל שניה יוצגו במרכז המסך ולא יצריכו הסטת מבט. אותה החוויה ניתנת גם בכתיבה בתוך תוכנת דואר.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הקלדת טקסט במסמך וורד סיפקה חיווי שוטף ומדויק של המילים המוזנות/מערכת וואלה!, צילום מסך

לא זורמת ברשת

כאשר נכנסים לארץ האינטרנט, לעומת זאת – העניינים פחות זורמים. כתיבה בשורת כתובת של דפדפן (גוגל כרום, במקרה שלנו) לא עובדת בכלל או עובדת חלקית. ברוב הפעמים שניסינו כלל לא קיבלנו אינדיקציה על מסך המקלדת, ובפעמים אחרות הראתה המקלדת את האותיות הראשונות שהוקלדו, ואז עברה להציג מעין פס שחור-לבן. כאשר הצבנו את הסמן של העכבר על תיבות הזנת טקסט – המסך של המקלדת הציג אותן ברוב הפעמים – אם כי תיבות מסוימות הופיעו חתוכות, וכך לא אפשרו לראות בבירור את הטקסט שהקלדנו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פס שחור לבן הוא אורח שכיח כאשר גולשים ברשת/מערכת וואלה!, צילום מסך

הפתעה מאכזבת הייתה כאשר גילינו שלמרות שהצגת טקסט של עיבוד תמלילים הוא, כאמור, הצד החזק של ה-Smartype, זה לא תקף כאשר מדובר בעיבוד תמלילים מקוון. כתיבת מסמך בגוגל דוקס הציגה על מסך המקלדת את אותו פס שחור-לבן מקודם, ולא הציגה אפילו מילה מהטקסט שהקלדנו. כך גם בניסיון הקלדה בהודעת דואר חדשה בג'ימייל. מסך בשביל וורד ואאוטלוק בעיקר זה לא מספיק.

כתיבת סטטוס בפייסבוק הוצגה על מסך המקלדת, אך נתנה תוצאה לא אחידה – במשך מספר פעמים כאשר עברנו כמות טקסט מסוימת – לא ניתן יותר לראות על המסך את הטקסט החדש שמוזן. בעיה זו התרחשה רק כאשר הקלדנו בעברית. בפעמים אחרות זה עבד בצורה תקינה. לא הצלחנו למצוא את החוקיות שגורמת לכך או לכך.

אפליקציות: כרגע רק ברמה הבסיסית

מעבר לטקסט שאתם מקלידים, המסך של ה-Smartype מסוגל להציג עוד דברים. מה בדיוק? לחיצה על הכפתורים Alt ו-CTRL מעבירה את המסך ממצב תצוגת הקלדה למצב אפליקציות. מדובר במילה שאולי קצת גדולה על המקלדת, שכן מה שיש לנו כאן זה שעה ותאריך, מזג אוויר ועוד שני אלמנטים לא ברורים: הראשון – חיווי אי-מייל. עם תחילת השימוש הוא מציג את ההודעה: No Email Info – check connection וגורם לנו לתהות איזה משלל כתובות האי-מייל שלנו הוא אמור לבדוק מבלי שהגדרנו לו דבר, ואיך מגדירים. בנוסף, בצד הימני קיצוני של המסך ניצב מה שנראה כמו אוסף תמונות. אילו תמונות אלו? מהיכן הן מגיעות? כיצד מדפדפים בהן? אין כל דרך אינטואטיבית לדעת את התשובות הללו.

אבל יש דרך לעשות דברים אלו – בעזרת התוכנה הנלווית למקלדת - שהיא, מצידה, מתחבאת ב-Taskbar שלכם וקשה לדעת אודותיה מבלי לקרוא את מדריך השימוש (שלא מצורף למוצר, אלא נמצא באתר החברה). בתוכנה ניתן לשנות הגדרות תצוגה (כמה שורות יציג המסך, למשל), להגדיר את איזור מזג האוויר, את האי-מייל ואת תיקיית התמונות. אך ייתכן שמשתמשים בסיסיים (שכנראה להם מיועד המוצר) – ימצאו זאת כטרחה סבוכה מדי, ובוודאי שקשה לראות כיצד יגיעו לפתרון זה בכוחות עצמם. כשאנחנו הגדרנו את פרטי חשבון הג'ימייל – למרות שהזנו ללא ספק את הפרטים הנכונים – המקלדת לא הצליחה להיכנס לחשבון, והמשיכה להציג את אותה הודעת No Email Info. שינוי מזג האוויר (האפשרויות הן רק ישראל וארצות הברית) עבד בצורה תקינה, וכך גם שינוי הגדרת תיקיית התמונות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כרגע יש ארבע אפליקציות/מערכת וואלה!, צילום מסך

סיכום: עדיין לא הרבה יותר מרעיון נחמד

כרגע, ה-Smartype היא רעיון נחמד – לא פחות ולא הרבה יותר - שקשה לשפוט אותו בפסקנות עכשיו – מכיוון שהוא נותן תחושה שהוא עדיין נמצא בחבלי לידה ושיש לו לאיפה להתפתח כקונספט. מלבד ההתנהגות הלא אחידה, אינדיקציה בולטת לכך היא ההבטחה לשורה של אפליקציות שעדיין לא קיימות אך עוד יתווספו למסך המכשיר. אם אלו אכן יספקו כלים טובים במיוחד – ייתכן והמקלדת תיראה לנו כלי יעיל יותר. בינתיים, התחושה העיקרית שלנו היא שמדובר בעוד גאדג'ט, כזה שהיינו מזכירים במדור "גאדג'ט היום". ההבדל בין "נו, עוד גאדג'ט" לבין מהפכה בעולם המקלדות הוא גדול. כדי שה-Smartype תצלח את הפער המשמעותי הזה – דרושה כאן עוד עבודה רבה.


עוד בנושא:

- הפיתוח החדש של דב מורן: Smartype - המקלדת עם המסך
- קומיגו של דב מורן משיקה פעילות: ”חוויה חדשה של טלוויזיה”

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully