וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ספר הסודות: גרסת הסלולר

עידו קינן

2.12.2012 / 11:45

ספר אמריקאי חדש מציג את התמונות, ההודעות והמזכרים שאנשים שכחו למחוק ממכשירי הסלולר הישנים שמכרו. לא פעם זה מביך

הטלפונים הסלולריים שבכיסים שלנו הם יומן אישי שנכתב באופן לא מודע: הם מתעדים את סדר יומנו דרך לוגים של שיחות והודעות טקסט, הודעות משיבון מוקלטות, צילומים, מזכרים דיגיטליים, רשימת אנשי הקשר שלנו ועוד. חבל שאנחנו נזכרים בכך כשאסון מוחק את זכרון המכשיר או כשהוא נופל לידיים זרות. ספר חדש בשם "Razrs" הוא נורה אדומה: הוא מורכב מתמונות וסמסים שאנשים השאירו על מכשירים סלולריים, שהועמדו למכירה כמשומשים. בין השאר יש שם תמונות עירום, התכתבויות אישיות ואפילו תמונה של עובר מת.

האמן הניו יורקי קייל מ. פ. וויליאמס ביקש ליצור פסל של זוג אופניים שאליו מוצמדים מכשירי סלולר מסוג מוטורולה V3 רייזר - מכשיר שהיה להיט טרום-סמארטפוני, ונמכר היום משומש בדולרים בודדים לחתיכה. וויליאמס רכש 44 טלפונים כאלו מסטודנט מיוסטון, טקסס שמוכר אותם באיביי תחת הכינוי techbosonline. כבדק הקונה את הטלפונים שרכש, גילה ש-28 מהם מכילים תמונות, סרטונים והודעות סמס. הוא החליט לפרסם את חלקם בספר, עם כיתובים יבשים שמספרים מה מוצג בכל תמונה. הספר מוצע למכירה ב-10 דולרים בשירות הדפסה לפי דרישה של אמזון (אין מהדורה מודפסת, וכל עותק יודפס עם הזמנתו).

"אני מוקסם מאיך שהמוטורולה רייזר המקורי, שהיה בעבר הסלולרי הכי מגניב אי פעם, נחשב כיום לבדיחה מאז שהסמארטפונים השתלטו כמכשירי תקשורת אישיים", אמר וויליאמס ל-ABC ניוז. וויליאמס מתייחס לאוסף התכנים כאל יצירת אמנות. זו גירסה דיגיטלית של אמנות מצויה (פאנד אובג'קט), נטילת חפצים מהעולם האמיתי והצבתם כיצירות בחלל אמנותי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כן, יש מצב שהיה לך כדאי לבדוק אם מחקת את התמונה הזאת לפני שמכרת את הסלולרי/מערכת וואלה!, צילום מסך

"אנשים פשוט לא ידעו למחוק תכנים מהמכשיר"

הרשת מלאה בתכנים שהושגו בלי רשות בעליהם, כאלו שנמצאו על טלפונים ומחשבים שנמכרו משומשים או נגנבו, תכנים שהגדרות תוכנות שיתוף הקבצים גרמו להם להיות זמינים לשיתוף, תכנים שהועלו לאינטרנט עם הגדרות פרטיות לא מספיקות, תכנים שהושגו בזדון על ידי חדירה למחשביהם של הבעלים באמצעות וירוס או תוכנות פריצה ותיעודים של אנשים במרחב הפרטי והציבורי, שנעשו ו/או הופצו בלי ידיעתם ו/או הסכמתם. מה שמטריד בספר הזה הוא שעל פניו, וויליאמס הוא אדם נורמטיבי, לא טרול מפוקפק כמו האנטר מור, מייסד האתרים Is Anyone Up ו-HunterMoore.tv, שמבקשים מגולשים להעלות אליהם תמונות שמתעדות אנשים בעירום ובזמן קיום יחסי מין.

האם בעלי הטלפונים לשעבר הסכימו שתכניהם יפורסמו בספר? וויליאמס לא שאל. יותר מכך, הוא מודה שלהערכתו, שבחלק מהמקרים מדובר באנשים שפשוט לא ידעו איך למחוק את התכנים מהמכשיר. בראיון לאתר באזפיד אמר: "אולי כל הרייזרים שקניתי הם אלו שהוא [המוכר] לא הצליח לתקן, והבעלים המקוריים לא טרחו למחוק אותם ופשוט קנו מכשיר אנדרואיד חדש ומגניב במקומם. אני גם מתערב שאף אחד לא ממש ידע איך למחוק את הדברים האלה. לוקח משהו כמו עשרה שלבים למחוק תמונה במערכת התפריטים המחורבנת הזאת. מי יעשה את זה בשביל כל תמונה סקסית שיש לו בספרית 'התמונות והסרטונים שלי?". המוכר techbosonline סיפר ליוסטון כרוניקל שהוא לא מתקן סלולריים אלא רק סוחר במוצרי אלקטרוניקה משומשים. לדבריו, לא רכש את הסלולריים מאנשים פרטיים, אלא מעסקים למיחזור סלולריים, וביקש להודיע לוויליאמס כי "אם הוא אי פעם יכתוב ספר המשך, יש לי אלפי סלולריים זמינים".

וויליאמס התחמק מדיון אמיתי על הפגיעה בפרטיות באמירה "הספר לא נועד לפגוע ברגשות של איש או לקחת קרדיט על התמונות". איך טיפל בסוגיית זכויות היוצרים? בקרדיטים של הספר נכתב ש"כל הצילומים, סרטונים וסמסים נמצאו על הטלפונים הסלולריים נוצרו על ידי בעליהם הקודמים של הסלולריים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מעשנים ומתעדים, הא?/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully