וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

CES 2013: אובונטו רוצה להיות האייפון הבא שלכם

הגרסה הפופולרית של לינוקס הופכת גם למערכת הפעלה סלולרית. האם יש לה מקום בין אייפון, אנדרואיד ושאר המתחרים?

צילום: דניס ויטצ'בסקי עריכה: רן צימט

נמאס לכם מאנדרואיד ו-iOS? הגרסה החדשה של Windows Mobile לא קוסמת לכם? בשנה הקרובה, תגענה עוד כמה מערכות הפעלה סלולריות למדפים. אחת מאלה היא אובונטו. אם השם הזה מוכר לכם אבל אתם לא בטוחים מאיפה, נזכיר כי Ubuntu היא הגרסה הפופולרית ביותר של לינוקס. זו, מצידה, היא אלטרנטיבה חינמית וחופשית למערכות הפעלה דוגמת "חלונות" ו-Mac OS. מי שמפתח את לינוקס זו אינה חברה אחת, כי אם מגוון רחב של קהילות וחברות המוקדשות לנושא. למעשה, אנדרואיד של גוגל מבוססת על גרעין לינוקס. עוד מוצר שמבוסס על גרעין לינוקס הוא אותה ה-Ubuntu שהזכרנו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תוצאה מרשימה. אובונטו לטלפונים סלולריים/מערכת וואלה!, צילום מסך

לא רצו להעתיק את הממשק של אנדרואיד או אייפון

בשנה שעברה, הכריזה חברת Canonical, שמובילה את הפיתוח של אובונטו על "אובונטו לאנדרואיד" - תוכנית במסגרתה מספר טלפוני אנדרואיד יוכלו להתקין גם אובונטו, שתרוץ במקביל ותהיה שימושית בעיקר כשמחברים את הטלפון למסך מחשב או טלוויזיה, מכיוון שהממשק לא יהיה מותאם לסלולריים. אך שנה עברה, והתוכניות של Canonical השתנו. במקום להסתפק במערכת הפעלה משנית שמופיעה בתסריטים מסויימים, החלו בחברה לפתח אובונטו עם ממשק לטלפונים סלולריים. את פרי הפיתוח הזה הציגה החברה בתערוכת CES. והתוצאה מרשימה.

פלטפורמת ה-Ubuntu Phone אמנם נמצאת כעת בשלבי פיתוח ראשוניים, וגרסה הראשונה שמוכנה לעיני הציבור צפויה להופיע רק בסוף השנה הנוכחית, אך כבר עכשיו ניתן לראות כי ב-Canonical לא רצו להעתיק את הממשק של אנדרואיד או אייפון. אם כבר, ההשוואה המתבקשת היא לממשק שהוצג ב-Windows 8 - שימוש בפינות המסך להצגת תפריטים שמופיעים כשאתם עושים תנועה מהפינה פנימה.

בהדגמה, כפי שאתם יכולים לראות, זה עובד לא רע בכלל. המערכת, שמופעלת כיום על מכשירי Galaxy Nexus בני שנה, עובדת היטב עליהם. ונוחות הממשק? עניין של טעם, יש להניח, אבל בזמן שהיה לנו עם מכשירי ההדגמה התרשמנו לטובה מהאינטואיטיביות. גם כאן, אמנם, חייבים לציין שנדרש זמן מה כדי להתרגל למערכת ההפעלה, ולזכור איזו תנועה מפעילה את התפריט הרצוי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עד כמה תהיה היענות לקריאה לפיתוח אפליקציות למערכת?/מערכת וואלה!, צילום מסך

יעמוד בציפיה להיות חדשני ומצליח?

הבעיה הגדולה ביותר בפני אובונטו תהיה האימוץ שלה בקרב יצרני מכשירים ומפתחי אפליקציות. יצרנים כמו סמסונג ו-LG אמנם מודאגים, על פי דיווחים, מכך שגוגל עשויה לפגוע במערכת יחסים איתם אם תרצה לקדם מכשיר אנדרואיד מתוצרתה, אך ליצרנים האלה כבר מזמן יש תוכניות גיבוי בדמות Tizen - עוד מערכת הפעלה מבוססת לינוקס, שנתמכת על ידי אינטל, סמסונג וקרן לינוקס.

דבר נוסף שאף מערכת הפעלה סלולרית לא יכולה בלעדיו כיום הוא מבחר אפליקציות. מפתחי אובונטו משיקים כבר עכשיו את גרסת המפתחים של מערכת ההפעלה הסלולרית בדיוק מהסיבה הזו - כדי שהמפתחים יוכלו להמיר את יישומיהם בשנה הקרובה. ולטענתם, בהרבה מאוד מקרים מדובר בהמרה קלה יחסית. אך לא בטוח כמה היענות תהיה למיזם הזה.

ואם זה לא מספיק, בסוף תגיע מערכת ההפעלה אל מבחן הקהל. והוא, יש לומר, די שבע בכל הקשור למערכות הפעלה סלולריות חדשות. כאן תוכל להועיל היכולת של אובונטו להפוך למערכת הפעלה "מלאה" כשמחברים את הטלפון למסך, מקלדת ועכבר, אך לא ברור עד כמה אנשים יתלהבו מהיכולת הזו כשמחשבים נייחים וניידים הפכו זולים-יחסית, וחומרים רבים שמורים בענן, מה שמאפשר לגשת אליהם מכל מקום.

אך בינתיים, ממשיכים ב-Canonical לקוות כי יצליחו להביא מוצר שיהיה לא רק חדשני, אלא גם מצליח, לשוק הטלפונים הסלולריים. והנוסחה הטכנולוגית שלהם להצלחה נראית, במבט ראשון לפחות, לא רעה בכלל.


עוד מ-CES 2013:

- טכנולוגיית קריאת גלי מוח: מרגיש כמו קסם
- חברת Oculus Rift מביאה את הדור הבא של המציאות המדומה
- סוני אקספריה Z: מכשיר מרשים עם תג מחיר חסוי
- השעון החכם Pebble מגיע לשוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully