וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקירה: החיפוש החדש של פייסבוק מרגיש כמו שדרוג מינורי

יאיר מור

18.2.2013 / 17:00

פייסבוק ניסתה לשכנע שהיא מביאה מהפכה לחיפוש. בפועל, ה-Graph Search מרגיש כמו שיפור מינורי. אבל שווה לחכות לשיפור

בימים אלה מתרחש שלב חדש במהפכת החיפוש ברשת, במסגרתו מתחרות ענקיות כגון גוגל, מיקרוסופט, פייסבוק ויאהו על תחום "החיפוש הסמנטי" – היכולת לחפש תכנים מסוגים שונים בשפה טבעית וללא צורך בידע מוקדם אודות עקרונות השימוש במנועי חיפוש. במשך שנים ניסו מומחים לנחש מתי תיכנס פייסבוק לתחום החיפוש תוך מינוף הידע הקיים אצלה על משתמשיה, ולפני כחודש סיפקה החברה תשובה כאשר הכריזה על שירות Graph Search, המאפשר למשתמשים לחפש אנשים, מקומות, תמונות ותחומי עניין בהסתמך על פרטים ששיתפו החברים. החיפוש מתבצע על ידי הקלדת שאילתת החיפוש בשפה טבעית, בפשטות ובקלות. אולי אפילו יותר מדי בקלות.

מכה עבור גולשים עם פרטים מביכים

זמן קצר לאחר תחילת שלב גיוס הנסיינים לשירות הצביעו רבים על כך שמנוע החיפוש החדש עשוי להתגלות כמכה עבור מיליוני גולשים שכמה מפרטי הפרופילים שלהם מביכים במקרה הטוב, או פליליים במקרה הרע. כך, לדוגמא, פרסם הבלוג Gizmodo שורת תמונות של חיפושים כגון "גברים שאוהבים לאנוס", "גברים שאוהבים ילדות עם שדיים גדולים" או "אנשים שאוהבים את הקו קלוקס קלאן". "החלק הטוב ביותר, או הגרוע ביותר, הוא שהחיפוש של פייסבוק משלים לבד את שאילתות החיפוש הללו", הוסיף הכתב סם בידל. "לא הייתי צריך אפילו לחשוב בעצמי על הרעיונות האלה".

בבלוג טאמבלר בשם Actual Facebook Graph Searches יכול כל גולש לתרום תמונות מסך של חיפושים החושפים פרטים סטייל "גברים נשואים שאוהבים פרוצות", "גברים מוסלמים מאיראן המעוניינים בגברים" ו"בני משפחה של תושבי סין שאוהבים את ה-Falun Gong". עם זאת, יש להדגיש שהמידע המוצג בחיפושים מקורו במידע שמשתמשיו חשפו עוד קודם לכן בפומבי בפייסבוק – ועכשיו רק קל יותר למצוא אותו.

בעיה נוספת ומהותית בהרבה שהתגלתה במהלך החודש הראשון לפעילותו של שירות החיפוש החדש הייתה הפגיעה בפרטיותם של משתמשים קטינים. כך, עד הימים האחרונים ניתן היה לחפש "ילדות מתחת לגיל 17 שגרות בסביבה", "ילדים שלומדים בבית הספר הקרוב" ועוד שלל שאילתות המהוות גן עדן לפדופילים ולמטרידנים מסוגים שונים. בשבוע שעבר השיבה פייסבוק לביקורת כאשר חסמה בפני גולשים בגירים את האפשרויות הללו והדגישה כי העיקרון המנחה אותה בשדרוג יכולות החיפוש הוא הפיכת השירות ל"הרחבה בעלת מודעות לפרטיות על כלי החיפוש הקיים שלנו". בפוסט בבלוג האבטחה של החברה הובטח שהחברה לוקחת בחשבון את צרכיהם המיוחדים של בני העשרה ומגבילה את יכולות החיפוש לגביהם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אופס/מערכת וואלה!, צילום מסך

לא כל סוגי החיפוש עובדים באופן שווה

היה לי המזל להיות מהראשונים שקיבלו את החיפוש החדש של פייסבוק לחשבון שלהם, ולאחר חודש של שימוש בו, מסקנתי העיקרית היא שסוגי השיתוף השונים ברשת מביאים לידי כך שלא כל סוגי החיפוש עובדים באופן שווה. למרות הבאזז סביבו, וטענות אנשי פייסבוק כאילו מדובר במנוע חיפוש חדשני ופורץ גבולות, לאחר התנסות התחושה היא כי מדובר בשדרוג מינורי בלבד למנגנוני החיפוש הקודמים באתר.

ראשית, נזכיר כי שאילתות החיפוש בפייסבוק מאפשרות להקליד משפטים הסובבים סביב אנשים, תמונות, מקומות ותחומי עניין. מנגנון החיפוש כולל חלוקה ל"אנשים", "עמודים", מקומות", "קבוצות" וכו'. החידוש המשמעותי ביותר ב-Graph Search הוא לא עצם היכולת לחפש, אלא הממשק, שהפך משורה של שדות חיפוש שיש למלא, כגון "בית ספר", "מעסיק", "תחביב" ו"עיר", לשורה אחת בה ניתן לנסח את השאילתא בשפה אנושית, בעוד התרגום שלה לשדות השונים מתבצע הרחק מעינו של המשתמש. כך, לדוגמא, ניתן לחפש "אנשים שאוהבים כדורגל", "תמונות שצולמו ע"י חברים שלי בחרמון", "מסעדות בסביבה שחברים שלי אוהבים", "מוסיקה שחובבי ג'אז אוהבים" וכו'. גולת הכותרת היא היכולת לשלב בין שאילתות וליצור חיפושים מורכבים, כמו "מסעדות ברומא שחבריי שהם יהודים ואוהבים מסעדות כשרות ביקרו בהן" או "תמונות של חברים שלי שצולמו בריביירה הצרפתית על ידי אנשים שאוהבים צילום מקצועי". החיפושים מוקלדים בראש הדף, במקום בו הופיע בעבר לוגו פייסבוק, וכל שאילתא הופכת למעשה להיות כותרת העמוד, כדי שהגולש לא יאבד את ההקשר.

המנוע מציג תוצאות בהתחשב בכמה נתונים מרכזיים: פרטים שונים שהוזנו על ידי המשתמשים ולייקים. כך, לדוגמא, חיפוש אנשים ניתן לבצע לפי שם, מין, טווח גילאים או שנת לידה, מצב משפחתי, שפות, השקפות דתיות ופוליטיות, תעסוקה, מוסדות חינוך, תחומי עניין, חברים משותפים וכו'. חיפוש זה עובד ללא דופי, שכן כמעט כל משתמש חדש המצטרף לרשת החברתית מזין לפחות את חלק מהפרטים אם לא את כולם. בנוסף, פרטים רבים מתעדכנים תוך כדי שימוש - כגון גיל, תעסוקה, מקומות שהמשתמשים מתייגים בתמונות החופשה או העבודה ותחומי עניין הנוספים לפרופיל בלחיצת "לייק". כך, חיפוש אחר חברים שביקרו בגרמניה ויכולים להמליץ על מקומות מעניינים, חברים הדוברים רוסית ויכולים לסייע בתרגום מודעות מ"ווסטי" או אנשים שעבדתי איתם ויכולים לסייע בעבודה בדרכים שונות – הניב תוצאות מצוינות ורלוונטיות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גולת הכותרת: היכולת לשלב בין שאילתות וליצור חיפושים מורכבים/מערכת וואלה!, צילום מסך

תחומי עניין: סוג החיפוש הכושל ביותר

חיפוש תמונות עובד גם הוא טוב למדי. עם זאת, אי אפשר שלא לשים לב לעובדה כי תמונות רבות ששותפו על ידי החברים, ויש להניח שגם על ידי זרים - אינן מוצגות. הסיבה היא שבניגוד לפרופיל האישי, את פרטי התמונות לא תמיד מקפידים המשתמשים להזין למערכת. כך, לדוגמא, תמונות שמועלות מסמארטפונים בדרך כלל לא כוללות תיוג של האנשים המופיעים בהן, אלא אם כן הן תויגו על ידי המשתף או חבריו לאחר מעשה, ותמונות שצולמו במצלמות "רגילות" שאינן כוללות כלים משולבים לתיוג גיאוגרפי אינן מופיעות גם הן, אלא אם הזין הגולש ידנית את הפרטים.

חיפוש מקומות מציג ירידה נוספת ברמת הביצועים, שכן הוא מסתמך בבסיסו בעיקר על פעולות "צ'ק-אין" של משתמשים – תחום בו פעיל רק חלק קטן יחסית ממשתמשי הרשת, מאחר והוא דורש התעסקות אובססיבית כמעט עם הסמארטפון בכל ביקור בנקודת עניין כלשהי. כדי לפצות על כך הכניסה פייסבוק לקריטריונים לחיפוש מקומות את ה"לייקים", וכל עסק או נקודת ציון בעלת עמוד בפייסבוק מאפשרת למשתמשים לדווח שהם "אוהבים אותה". בעת חיפוש מקום בשירות, יוצגו התוצאות לפי כמות ה"לייקים" שקיבל כל "מקום", ראשית מחבריו של המשתמש ורק לאחר מכן ממשתמשים זרים.

סוג החיפוש הכושל ביותר, נכון לרגע זה, הוא תחומי עניין. הסיבה לכך היא ככל הנראה התבססותו על השאלה "אילו דברים מעניינים את מי שמתעניין גם בזה?". בחיפוש "מוזיקה שאנשים שאוהבים את מתי כספי מקשיבים לה" זה עשוי לעבוד, אבל בחיפוש סוגים אחרים של תחומי עניין, כמו "סדרות שנצפות על ידי חבריי שאוהבים מדע בדיוני", התוצאות לא הציגו סדרות מד"ב שנצפות ע"י מכריי הווירטואליים אוהבי הז'אנר, אלא סדרות שבמקרה נצפות ע"י חברים שאוהבים גם מד"ב, כאשר במקום הראשון מככבת "החמישיה הקאמרית". גם הסדרות הבאות אחריה ברשימה לא קשורות בכהוא זה לכוונת החיפוש. הסדרה הראשונה שניתן לכנות רלוונטית הוצגה רק בעמוד התוצאות השלישי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

סיכום: בכל זאת הישג משמעותי

על רגל אחת, ניתן לקבוע כי החיסרון המרכזי בכלי החיפוש החדש בפייסבוק הוא החיבור עם ה"לייק". מדובר במדד שאינו מאפשר להעריך באופן אמין את רמת הקשר בין הגולש לבין מושא הלייק. מכיוון שהגולשים אינם יכולים לדרג עסקים על סקאלה מספרית מסתפקת פייסבוק בסקאלה של "יש לייק" או "אין לייק" – כאשר התוצאה תהיה, למשל, שסושיה זולה שקיבלה לייקים רבים בשל מחיריה ולא בשל איכותה – תופיע בראש תוצאות החיפוש על מסעדות סושי.

אך למרות כל החסרונות, מדובר בהישג משמעותי לפייסבוק, שהצליחה להוכיח שאפשר להפוך בליל של מידע ממיליוני משתמשים למידע יעיל. העובדה שהשירות מוגדר כרגע כבטא ראשונית, ואינו צפוי להגיע לכלל המשתמשים למשך עוד מספר חודשים, מזכירה שעוד יש זמן לשפר את הביצועים ולהעלות את רמת השימושיות של המידע.

ככל שיותר אנשים ינסו את המנוע וילמדו איזה מידע לשתף כדי לעזור לחבריהם להפיק ממנו תועלת מירבית, כך ישתפר השירות מאליו. למי שרוצה לנסות אותו, נזהיר כי הוא מכביד מאוד על משאבי המערכת, ולכן לא מומלץ למי שעובד על מחשב מיושן. כמו כן, לעת עתה הוא תומך, ככל שירות ניסיוני כמעט, באנגלית בלבד, כאשר שימוש בעברית ניתן לעשות רק בשמות פרופילים ודפים ברשת החברתית בתוך שאילתות לועזיות.

בקשת הזמנה לשירות ניתן לבצע מתחתית הדף הזה.

גלריה: כך נראה החיפוש החדש

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully