וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרכונים, מטעני חבלה, כלי נשק וחיסולים: הקלות שבה מוכרים אמצעי לחימה בטלגרם

7.2.2019 / 7:00

מתחת לאף של המשטרה וצה"ל, קיימת קבוצה אנונימית בטלגרם המאפשרת סחר חופשי בנשק. החל ממטעני חבלה ועד לחיסולים ממוקדים, הסוחרים בנשק לא מפחדים מהמשטרה ומוכרים נשק לכל המבקש. הצלחנו להיכנס לאחת מהקבוצות הסודיות ביותר בטלגרם ואף לקיים ראיון עם מנהל הקבוצה

טלנשק מכירת נשקים בטלגרם. שימוש לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים, צילום מסך
כך מוכרים כלי נשק בטלגרם/צילום מסך, שימוש לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

"הגיע צוות מהונגריה, יהיה פעיל במהלך השבוע הקרוב. יש לפנות רק למנהלי הפורום בקשר לחיסול חשבונות, חבל שתיעקצו. יש מלא שוטרים סמויים ונוכלים". ההודעה הזאת, שמאפשרת לכל אדם להזמין חיסול, נשלחה בקבוצת טלגרם פרטית המונה כמה מאות אנשים. מלבד חיסולים, בקבוצה מפרסמים דרכונים, מטעני חבלה וכלי נשק שנגישים לכל מי שברשותו סכום כסף הנע בין אלפי שקלים בודדים ועד עשרות אלפי שקלים. תופעת הסחר בנשק קיימת כמובן עוד לפני הטלגרם והדארק-נט, אולם רכישת הנשק מעולם לא הייתה קלה ונגישה כמו עכשיו, בקבוצת הטלגרם שנחשפת כאן לראשונה.

מכירת נשק וחיסולים עדיין זמינים לרכישה בדארקנט, אולם שם נדרש ידע במחשבים על מנת להתחבר לרשת, דבר שמונע מלא מעט אנשים להיכנס. הפעם, מדובר בקבוצת טלגרם שמפרסמת כלי נשק ללא פחד או חשש, ודורשת אימות קצר בלבד לפני ההצטרפות. "הצהרה: איננו דוגלים או תומכים בפעילות עבריינית אלא בזכות לשאת נשק אשר מעוגן כחוק בתיקון השני לחוקה האמריקנית. ישראל בת ברית גדולה מאוד של אמריקה אבל בכל הקשור לזכות לשאת נשק, המצב פה שונה לרעה. אנחנו כאן כדי להביא שינוי חברתי לביטחונה של מדינת ישראל נגד הטרור והאלימות", נכתב למצטרפים החדשים בקבוצה. "אסור לפרסם סמים, רק אמצעי לחימה", הבהירו ומסרו גם כי אסור למכור למטרת פעילויות טרור ולערבים. "רק אנשים טובים ויהודים", כתב מנהל הקבוצה בריאיון עבור וואלה! NEWS.

מחירון כלי נשק. צילום מסך
מכירה של כלי נשק בטלגרם. טלנשק/צילום מסך

מדובר ברכישה אנונימית, הן מצד הסוחר והן מצד הרוכש, מה שמקשה על איתור הפעילות באמצעות משטרת ישראל. "עצם יצירת התשתית לממכר נשק גנוב מהווה עבירה חמורה שעולה לכדי סיוע לסחר בנשק, שהרשעה בגינה יכולה להסתיים במאסר לפרק זמן של עד שבע שנים וחצי", הסביר עו"ד שי רודה, המתמחה בפלילים. "באשר לסוחרים, המחוקק קבע כי ייצור, ייבוא, ייצוא, סחר או כל עשיית עסקה אחרת בנשק הכוללת העברת נשק מיד ליד בין בתמורה ובין בחינם, ללא רשות, העונש הינו עד 15 שנות מאסר. סוגיית פלטפורמת המכירה אינה רלוונטית שכן לצורך הוכחת ביצוע סחר בנשק, אין זה משנה אם העבירה בוצעה באמצעות התקשרות במציאות הפיזית, לבין התקשרות באמצעות רשת הטלגרם או כל התקשרות אחרת במרחב הוירטואלי", הוסיף.

לדבריו, "בין השיקולים שבית המשפט יקח בחשבון בקביעת חומרת הענישה הוא גם הנזק שנגרם באמצעות הנשק. וכך למשל, בית המשפט יתייחס באופן שונה לנשק שבוצעה באמצעותו עבירה לבין נשק שלא בוצעה באמצעותו עבירה. כמובן שגם הרוכש מסתכן - רכישת או החזקת נשק ללא רשות לכך מהווה עבירה מסוג פשע, שהעונש המקסימלי בגינה בחוק הינו עד שבע שנות מאסר. באשר לרכישת תחמושת - מדובר על עבירה מסוג עוון שהעונש הקבוע בגינה בחוק הינו עד 3 שנות מאסר".

עוד בנושא:

לא תאמינו כמה כסף מרוויחים מנהלי טלגראס
אפל: הסרנו את טלגרם מחנות האפליקציות בגלל תכנים פדופיליים
טלגראס מסכמת שנה: "הכנסות של 282 מיליון שקלים מקנאביס"

עוד באותו נושא

לא תאמינו כמה כסף מרוויחים מנהלי טלגראס

לכתבה המלאה

המחירון

דרכון רומני שיעבור ביקורת דרכונים יעלה כ-45 אלף שקלים. "יעבור ונבדק", כתב לנו אחד הסוחרים. דרכון גרמני עם שם אמיתי ומספר, ביחד עם חשבון בנק, רישיונות ועוד, יעלה כ-60 אלף שקלים. "שלושתם רשומים. אפשר להעביר חצי מהסכום בהתחלה ואת החצי השני בקבלת החבילה", אמר הסוחר. מחסנית של רובה M16 תעלה בין 1,000 שקלים ל- 1,200 שקלים, ו-3 קופסאות עם 50 כדורים בכל אחת יעלו 2,300 שקלים. על הקופסאות, אגב, ניתן לזהות סימנים המעידים על "שורשים" במשטרה, אך משטרת ישראל סירבה להתייחס לאפשרות שתחמושת שלה הגיעה לידי הסוחרים. M16 מקוצר עם 4 מחסניות מלאות בכדורים יעלה 30 אלף שקלים. נשק M4 כולל מחסנית, "כלי נקי ועובד יפה מאוד", יעלה 22 אלף שקלים. מטען חבלה "למשהו מאוד קטן" עם 25 גרם TNT, יעלה בין 15 ל-27 אלף שקלים. חיסולים יעלו עשרות אלפי שקלים: שבירת רגל לדוגמה, תעלה 2,500 שקלים ו-"לשלוח בן אדם לאשפוז", יעלה כ-10,000 שקלים.

טלנשק מכירת נשקים בטלגרם. צילום מסך
משטרת ישראל סירבו להתייחס לכך שהגיעה תחמושת משטרתית לידי הסוחרים./צילום מסך

איך השיטה עובדת?

הנשקים גנובים, חלקם מהמשטרה וחלקם מצה"ל. הם מגיעים אל הסוחרים ואחר כך "מתחברים" לטלגרם. פלטפורמת המסרים מאפשרת התכתבות אנונימית, בדומה לדארקנט אולם כאן, אין צורך בידע מקדים, אלא רק בבדיקה קלילה שנועדה לזהות פעילות סמויה. ישנן שתי קבוצות: הראשונה, שבה ממתינים לאימות על ידי אחד ממנהלי הקבוצה, וקבוצה נוספת, של האנשים שצלחו אותו. תהליך הרכישה מתבצע באמצעות תקשורת ישירה עם הסוחרים. אחרי שמסכמים את הסחורה והמחיר, מעבירים חצי מהתשלום באמצעות ביטקוין, אמצעי תשלום שלא ניתן לעקוב אחריו. אחר כך הסוחר מטמין את הסחורה, מעביר את המידע לרוכש והאחרון מעביר את החצי השני לסוחר. "בעייתי אם ינסו לקפוץ (המשטרה), זו רק הטמנה (תשלום חצי מהסכום מראש), "הצבתו" במקום נייטרלי, איסוף של הצרכן ואחר כך העברת המחצית השנייה", הסביר מנהל הקבוצה לוואלה! NEWS.

איך נולד הרעיון?

"אני ועוד כמה אנשים חשבנו על זה בהתחלה. הם לא תמכו אבל הלכתי עם חבר שעזר לי להרים למעלה ולאט לאט התפתח. אנחנו לא תומכים בפעילויות טרור וכדומה. אנחנו באים להביא את החופש להגנת האזרח. זה לא למטרה רעה, יש אנשים שזקוקים לדברים האלו. אני אדם רגיל מן השורה שנמאס לו מחוקי המדינה שלא עוזרים לביטחון האזרח. באתי להביא שינוי. לצערי החוקים לא מאפשרים זאת אז צריך באופן לא חוקי. זה המצב".

מי זקוק לזה?

"אנשים שנמצאים בבעיות, סכסוכים, עבודות מסוכנות. יש הכל מהכל. הסינון בקבוצה פה הוא מירבי - ככה שכל לקוח שקונה עובר בדיקה קפדנית. יש תנאי קבלה מאוד נוקשים פה. רואים עם מי מדברים והוא עובר בדיקה"

מה אנשים מחפשים לקנות?

"לרוב כדורים או אקדחים. לפעמים גם מדובר בנשקי צה"ל. לרוב הלקוחות לא רציניים אבל הקהל עובר סינון באבטחה מרבית. הסיכוי שיתפוצץ סמוי הוא גבוה"

טלנשק מכירת דרכונים בטלגרם. צילום מסך
מעבר לנשקים, הקבוצה אף מאפשרת רכישה של דרכונים זרים./צילום מסך

איך יודעים שיש סמוי?

"יש מודיעין עליו או שמזהים לבד. יש לנו את השיטות שלנו. זו לא בעיה לזהות".

איך אתה יכול להיות בטוח שאין סמויים?

"זה בעייתי. אם הם ינסו 'לקפוץ'. מדובר רק בהטמנה. אני עובד בשקט".

האם יצא שחייל הציע למכור תחמושת?

"יצא לנו לא מעט. יש מלא חיילים, מלא".

מה יהיה בעוד שנתיים מהיום? מה החלום שלכם?

"החלום שלנו זה להוביל לשינוי במדינה, בחוקי נשיאת נשק ובחוקי הביטחון בכללי. לתת לאזרח את הזכות להגן על עצמו. עוד שנתיים אלוהים גדול. אני לא שואף לגדולה יותר מדי, נשאר כמה שיותר צנוע וללא מטרות בצע. הרווח כולו מנתינה שלי ושל המנהל השני היקר".

מדובר צה"ל נמסר: "צה"ל רואה בחומרה אירועי גניבת אמל"ח ופועל ללא פשרות נגד תופעות זו, כאשר התוצאות נראות בשטח. במסגרת מאבק זה, מפעיל צה"ל אמצעים רבים, ביניהם מודיעיניים, מבצעיים, הסברתיים, ומניעתיים בכדי להבטיח שכלי הנשק לא יגיעו לידיים עוינות לצד אכיפה גלויה וסמויה. בשנה האחרונה יצאה לדרך תוכנית נרחבת לשיפוץ ומיגון מבני אחסון תחמושת ונשק בבסיסים הכוללת גם שימוש באמצעים טכנולוגיים למניעת גניבות. כל מקרה של גניבות אמל"ח מתוחקר ונבדק לעומק. בנוסף לכך, נערכות ביקורות בבסיסים, סימון פרטי תחמושת במטרה לאפשר שליטה טובה יותר בפריטים, וכן איסוף נרחב של תחמושת שלא נדרשת מהבסיסים השונים. כמו כן, מתקיים שיתוף פעולה עם משטרת ישראל במישור המודיעיני ובתחום החקירות והוקם צוות משותף הפועל למיגור מיידי של התופעה".

ממשטרת ישראל נמסר: "ככל שמתקבל מידע בנושא, משטרת ישראל פועלת באופן נחוש ומקצועי לאכיפת החוק, לרבות באתרים שאינם מנוהלים בישראל ואינם כפופים לדין הישראלי. אכיפת הנושא מטופלת במלוא החומרה על ידי מערך מיומן ומקצועי של חוקרי סייבר הנמצאים במחוזות השונים ובלהב 433".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully