וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקרים מדעיים חדשים מאשרים: יש תאריך לסוף העולם - והוא ממש קרוב

עודכן לאחרונה: 2.2.2022 / 23:33

מחקר של מודלים ממוחשבים משנות ה-70 עולה כעת שוב לכותרות בעקבות מחקרים חדשים שמאשרים את הנתונים הקשים שנחזו אז על קריסתה של החברה האנושית - ממש בשנים הקרובות. האם יש לנו עוד דרך להציל את עצמנו?

איך יגיע סוף העולם? יש כמה אפשרויות/מערכת וואלה! News. בימוי וקריינות: אביב אברמוביץ'

מכירים את זה שאתם נתקלים במחקר שאומר שעוד כמה מאות, אלפי או מיליוני שנים יקרה דבר נורא - אבל למי אכפת כי יש עוד מלא זמן וגם ככה כבר לא נהיה פה? אז הנה, הגענו לזמן הזה ואנחנו כאן - וכנראה לא לעוד הרבה זמן. נסביר: בשנת 1973 מדענים השתמשו במודלים ממוחשבים כדי לחזות מתי תתחיל קריסתה של החברה האנושית והגיעו לתאריך יעד רחוק משם. כעת, כששרדנו איכשהו עד שנת 2022, כמה חוקרים נזכרו במחקר המיושן ההוא וחזרו לבדוק מה היה תאריך סוף העולם שנקבו אז המומחים וגילו שהוא מגיע - ממש תיכף.

אתם בטח אומרים לעצמכם בזחיחות "מחקר מ-1973? מה הם ידעו אז", אבל תופתעו: מחקרים עדכניים בדקו את המצב החברתי שלנו היום לעומת זה ששיערו שנמצא בו בתחילת שנות ה-20 של המאה ה-21 - וגילו שהנתונים כמעט זהים. כלומר, אם אכן עמדנו בציפיות המומחים בכל הנוגע לשנות ה-20, כנראה שגם ליעד קץ האנושות נגיע בבטחה. אז כמה זמן בדיוק נשאר לנו?

מדענים מהמכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT) בחנו דפוסי נתונים ממגוון גורמים שונים, כגון רמות זיהום, גידול אוכלוסין, זמינות משאבים טבעיים ואיכות החיים על פני כדור הארץ - כדי לגלות מתי נחווה קריסה חברתית מלאה. התחזית שהציגו החוקרים דאז הייתה שהמשבר יתחיל ב-2020 וימשיך כשני עשורים עד קריסה מוחלטת של החברה האנושות, - בשנת 2040.

תוכנת "World One" חזתה שקץ האנושות יגיע ב-2040. לצערנו, לא נשאר עוד הרבה זמן

מחשב ראשוני שפותח בידי אחת מחברות המחשבים הגדולות בעולם ב-1973 חזה אז שהציוויליזציה, כפי שאנו מכירים אותה כיום, תגיע לסיומה בעוד פחות מ-20 שנה מהיום. בראש צוות המחקר עמד חלוץ המחשבים והמדען ג'יי פורסטר, שהתבקש ע"י "מועדון רומא" (צוות חשיבה עולמי הפועל בכמה תחומים פוליטיים בינלאומיים) לפתח מודל של קיימות גלובלית. נתוני המחשב הראו כי רמת הזיהום והאכלוס הגלובלית תביא לקריסה עד שנת 2040. כלומר, על פי הנתונים העולם לא יוכל להתקיים עוד ברמה הנוכחית של האכלוס והצמיחה התעשייתית.

בזמן פרסום המחקר ההוא, תחזיותיו לא נלקחו ברצינות יתרה וגררו לעג, כך מדווח הגרדיאן. אולם, ב-2009 צוות אחר של חוקרים ערך מחקר דומה, שפורסם על ידי American Scientist, והגיע למסקנה שתוצאות המודל היו "כמעט במסלול זהה, כ-35 שנים מאוחר יותר ב-2008 (עם כמה שינויים קטנים)", כך נכתב במחקר, "חשוב להכיר בכך שהתחזיות הוקדמות לא בוטלו ולמעשה נראות שהן עומדות בציפיות. איננו מודעים לשום מודל שנעשה על ידי כלכלנים המדויק באותה מידה לאורך זמן כה ארוך". ואכן כך, כמה מהנתונים שנאספו במחקר ההוא התגלו עד היום כמדויקים במידה ניכרת, כגון ירידה באיכות החיים והפחתה של המשאבים הטבעיים.

עוד בוואלה!

האפוקליפסה בדרך? "נוסעים בזמן" חושפים 3 תחזיות מרעישות לעתיד הקרוב

לכתבה המלאה

צפו בתחזית המלאה כפי ששודרה ב-1973:

אם זה לא מספיק, רק בשנה שעברה, חוקרת הקיימות ההולנדית גאיה הרינגטון אישרה גם היא את התחזיות הקודרות ההן. בשיחה עם הגרדיאן אמרה הרינגטון, שעובדת בחברת רואי החשבון הרב-לאומית KPMG: "מנקודת מבט מחקרית, חשבתי שבדיקת נתונים של מודל בן עשרות שנים מול תצפיות אמפיריות יהיה תרגיל מעניין". הממצאים שלה היו קודרים בערך כפי שאתם יכולים לדמיין, כשהנתונים הנוכחיים עולים בקנה אחד עם התחזיות שהועלו עוד ב-1973, ובהם "התרחיש האפשרי הגרוע ביותר" של צמיחה כלכלית שתיפסק לגמרי לקראת סוף העשור הנוכחי - ותתמוטט כ-10 שנים מאוחר יותר.

לפני שאתם אורזים ובורחים (בעצם יש לאן?) להרינגטון יש גם חדשות אופטימיות. היא אמרה לגרדיאן: "הממצא המרכזי של המחקר שלי הוא שעדיין יש לנו את האפשרות ליישר קו עם תרחיש שלא מסתיים בקריסה. עם חדשנות בעסקים, לצד התפתחויות חדשות של ממשלות וחברות אזרחיות, המשך עדכון המודל מספק פרספקטיבה נוספת על האתגרים וההזדמנויות שיש לנו כדי ליצור עולם בר-קיימא יותר. יחד עוד נוכל לשנות את הקץ". קיצר, נארוז?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully