אלפי אותות רדיו של "חייזרים" מהחלל מגיעים לכדור הארץ: "זה לא צירוף מקרים"

7.5.2023 / 0:06

אלפי אותות רדיו עושים את דרכם לכדור הארץ - 50 מהם ממקורות חוזרים. אסטרונומים קנדיים מאמינים שאלה עשויים להיות קולות של חוצנים או כוכבים מתנפצים מגלקסיה אחרת

צילם רחפן של טלקסופ CHIME/CHIME Experiment

סקאלי ומאלדר, לטיפולכם. אלפי אותות רדיו מהחלל העמוק עשו את דרכם לכדור הארץ - 50 מהם ממקורות חוזרים, כך על פי אסטרונומים קנדיים שעוקבים אחר מה שיכול להיות קשר עם חייזרים מגלקסיה אחרת.

לאחרונה זוהו 25 מקורות חדשים שחוזרים על עצמם, הידועים מבחינה טכנית בתור פרצי רדיו מהירים, ממעמקי היקום, כך דיווח "ניסוי מיפוי עוצמת המימן הקנדי". הפרויקט משתמש בטלסקופ רדיו בעל עוצמה גבוהה, CHIME שממוקם בקולומביה הבריטית, כדי לקבל את האותות. על פי שיתוף הפעולה המדעי CHIME/FRB, "אותות אלו נחשבים לאחת התעלומות הגדולות באסטרונומיה, אך אושר כי הם הגיעו מחוץ לגלקסיית שביל החלב". עוד נכתב: "רוב אלפי האותות שגילו אסטרונומים עד היום נראו פוקעים רק פעם אחת, אבל יש תת-קבוצה קטנה שנראתה פוקעת מספר פעמים. אחת השאלות הגדולות היא האם לאותות החוזרים ולאלו שאינם חוזרים יש מקורות דומים".

טלקסופ CHIME. CHIME/FRB/Luka VlajiÄ.,
טלקסופ CHIME/CHIME/FRB/Luka VlajiÄ.
פיסות נתונים חדשות מצביעות על כך שחלק מאותות הרדיו עשויים להיות קשורים זה לזה. CHIME/FRB/Luka VlajiÄ, אתר רשמי
פיסות נתונים חדשות מצביעות על כך שחלק מאותות הרדיו עשויים להיות קשורים זה לזה/אתר רשמי, CHIME/FRB/Luka VlajiÄ

במחקר שפורסם לאחרונה, התגלה שחלק מהאותות המסתוריים לא היו אקראיים, אמר מחבר המחקר ד"ר זיגי פלוניס. "עכשיו אנחנו יכולים לחשב במדויק את ההסתברות ששתי חזרות או יותר המגיעים ממקומות דומים אינם רק צירוף מקרים", הוסיף ד"ר פלוניס.

ההתקדמות בטכנולוגיה זו גם הפכה אותנו ליותר מודעים למה שעומד בדרכנו, אמר החוקר. פיתוח טלסקופ CHIME - שיכול לסרוק את שמי הצפון בכל יום - הוביל גם לשיעור מוגבר של יירוט "מכמה עשרות לאלפים בשנים האחרונות", על פי חוקרים. ד"ר פלוניס אמר שיש לה "יתרון על פני טלסקופים אחרים בכל הנוגע לזיהוי אותות".

עוד באותו נושא
חייזרים יצרו איתנו קשר? אובייקט 'בלתי אפשרי' שולח צפצופים לכדור הארץ

חייזרים משדרים? הצלילים המסתוריים שמגיעים מהחלל החיצון

המקורות החוזרים של האותות מספקים קריטריונים שהם "בעלי ערך ייחודי לאסטרונומים" - כך שניתן להתבונן מחדש במקור ביתר פירוט - כי הידיעה שמקור משחזר יוצרת הזדמנות לצפות בו בעזרת טלסקופים אחרים.

"סביר להניח שהאותות נוצרים על ידי שאריות ממקרים של כוכבים מתנפצים", אמר פלוניס, "על ידי מחקר חוזר על מקורות האותות בפירוט, נוכל ללמוד על הסביבות שבהן מתרחשים פיצוצים ולהבין טוב יותר את שלבי הסיום בחייו של כוכב".

הטלסקופ החזר כמו גם המוח שמאחוריו כבר הובילו לפריצת דרך גדולה. "זה מרגש ש-CHIME/FRB ראו הבזקים מרובים המגיעים מאותם מקומות, מכיוון שהדבר מאפשר חקירה מפורטת של טבעם", אמרה החוקרת אדאזה איביק, "הצלחנו לחדד כמה מהמקורות החוזרים האלה וכבר זיהינו גלקסיות משויכות לשניים מהם".