וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי שנים ארוכות של מחקר נחשף מה יש בתוך הירח - וזה מפתיע

11.5.2023 / 0:02

כולנו יודעים איך הוא נראה מבחוץ, אבל מה קורה לו שם בפנים? הנה כמה דברים שחוקרים גילו לאחרונה על הירח - כולל מבנה ענק ובלתי מוסבר

הירח כפי שצולם על ידי חללית אוריון/NASA

הירח מרתק את בני האדם במשך אלפי שנים, עם שינויי הצורה והצד האפל החידתי. למרות שזהו הגוף השמימי היחיד עליו דרך האדם, עדיין יש לנו הרבה ללמוד כדי להבין את הפוטנציאל שלו ולגלות את סודותיו.

עם זאת, תכונה נסתרת אחת של הירח נחשפה לאחרונה על ידי מדענים והיא מאוד מאוד גדולה ומאוד מאוד כבדה. חקר הירח תרם ליצירת מספר כלי מדידה חשובים, כגון הסייסמוגרפים (מכשירים למדידת תנודות קרום כוכב הלכת). הודות לאלה, מדענים גילו רעידות אדמה בירח - ורעידות אלה חשפו הרבה על מה שיש בתוכו. במהלך שני העשורים האחרונים התברר שלירח יש ליבה נוזלית, אך מודלים חדשים מראים שיש עוד מעבר לזה. בתוך הליבה החיצונית ההיא נמצא כי יש ליבה פנימית מוצקה, ממש כמו זו של הפלנטה שלנו.

הצוות המחקר בחן מודלים שיכולים לשחזר את התכונות הפיזיקליות של הירח מהמסה שלו, כיצד הוא מסתובב ואיך גאות ושפל מעוותות אותו. מודלים אלו סיפקו להם אינדיקציות לפיהן חייב להיות שם גרעין פנימי מוצק. באתר המדעי iflscience דווח שהצוות מעריך שהליבה הפנימית הזו היא בקוטר של כ-500 קילומטרים. בנוסף, יש לה צפיפות נמוכה מזו של כדור הארץ.

כך נראה פנים הירח שלנו. Géoazur/Nicolas Sarter, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
כך נראה פנים הירח שלנו/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים, Géoazur/Nicolas Sarter

זו לא התובנה המסקרנת היחידה שהם סיפקו: בנוף הם פיענחו את התופעה הנקראת התהפכות מעטפת הירח. בפשטות מדובר ברעיון שחומר מהמעטפת, השכבה האמצעית העבה בין הקרום הדק לליבה החיצונית, נע לו לא מעט.

אלמנטים מסוימים, כולל חומר עשיר בברזל, עשויים להתרומם מגבול הליבה-מעטפת כל הדרך אל פני השטח, ולצאת דרך סלעים געשיים המרכיבים כעת את קרום הירח. במקביל, חלקים מהקרום שהיו צפופים יותר מאחרים שקעו דרך המעטפת עד לליבת הירח.

עוד דברים שלא ידעתם על הירח
האדם האחרון שביקר בירח דיווח על "הבזקים בהירים" והזהיר מלחזור לשם

לכדור הארץ יש עוד "ירח" - לפחות לעוד 300 שנים

מדענים מאשרים כיצד נראה פנים הירח

הבנת המאפיינים הפנימיים של הירח כיום נותנת לנו תובנות לעבר. מדענים מאמינים שלירח היה בעבר שדה מגנטי חזק ביותר - פי 100 מזה של כדור הארץ שהופק על ידי הליבה. השדה המגנטי כמעט ואינו קיים כעת. היכולת להבין איך הירח נראה מבפנים עשויה להסביר לנו מדוע זה קרה ומה עוד יכול היה לקרות לפני מיליארדי שנים.

"התוצאות שלנו מפקפקות באבולוציה של השדה המגנטי של הירח הודות להדגמת קיומה של הליבה הפנימית ותומכות בתרחיש של התהפכות מעטפת גלובלית שמביאה תובנות משמעותיות על ציר הזמן של ההפגזה הכבדה המאוחרת במיליארד השנים הראשונות של מערכת השמש", כתבו המחברים במחקר שפורסם בכתב העת Nature.

עוד על הירח

בכיר בנאס"א: "אנשים יגורו על הירח עד 2030 - ומאדים הבא בתור"

לכתבה המלאה

המדענים גילו 'מבנה' ענק מתחת לפני הירח

הטופוגרפיה של הירח. בעיגול מסומן מיקום האנומליה. NASA/Goddard Space Flight Center/University of Arizona,
הטופוגרפיה של הירח. בעיגול מסומן מיקום האנומליה/NASA/Goddard Space Flight Center/University of Arizona

אבל זה לא הכל - מסתבר שעל הירח, בצד הרחוק שלו מתחת למכתש "אגן איטקן של קוטב הדרום" - אחד המכתשים הגדולים שהשתמרו במערכת השמש - נמצא מבנה ששוקל לפחות 2.18 מיליארד ק"ג וגודלו יותר מ-300 ק"מ בעומק ו-2,000 ק"מ באורך.

החוקרים שגילו את התגלית, טענו שה"אנומליה" הזו יכולה להיות עשוייה ממתכת מליבת אסטרואיד או תחמוצות שנוצרו מהתגבשות אוקיינוס מאגמה. "אחד ההסברים למסה הנוספת הזו הוא שהמתכת מהאסטרואיד שיצר את המכתש הזה עדיין טבועה במעטפת הירח", אמר המחבר הראשי של המחקר, פיטר ב' ג'יימס, מאוניברסיטת ביילור ביוסטון, בהצהרה ששיתף עם IFLScience.

כדי להמחיש עד כמה ה"מבנה" הזה ענק, הוא אמר: "דמיין שאתה לוקח ערימת מתכת גדולה פי 5 מהאי הגדול של הוואי וקובר אותה מתחת לאדמה. זה בערך כמה מסה בלתי צפויה גילינו."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully