וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת NSO: קריאה להקמת ועדת בדיקה ממשלתית

עודכן לאחרונה: 17.5.2023 / 15:29

ועדת החוקה צפויה להצביע על הצעת החלטה שגיבש היו"ר ח"כ שמחה רוטמן בקריאה להקמת ועדת בדיקה ממשלתית בראשות שופט בפרשת NSO. "ללא חקירה, לעולם לא ירד החשש משימוש במידע העודף שנשאב על-ידי המשטרה"

טלפון נייד עם לוגו של NSO. יונתן זינדל, פלאש 90
טלפון נייד עם לוגו של NSO/פלאש 90, יונתן זינדל

ועדת החוקה קיימה היום (ד') דיון טעון נוסף וצפויה להצביע על הצעת החלטה שגיבש היו"ר ח"כ שמחה רוטמן בקריאה להקמת ועדת בדיקה ממשלתית בראשות שופט בפרשת NSO, לפיה המשטרה שתלה את תוכנות הריגול ללא פתיחת חקירה וללא אישור חוקי לכך. רוטמן: "ללא ועדת בדיקה עם סמכויות חקירה, של גורם עצמאי, לעולם לא ירד החשש משימוש במידע העודף שנשאב על-ידי המשטרה".

ח"כ יואב סגלוביץ' (יש עתיד), אמר בדיון כי "מעבר לפיקוח והבקרה אני מוטרד מכך שהכלים עדיין לא חזרו לפעול. אין בעיה משפטית להפעיל את הכלים תחת הכללים שנקבעו. ב-2007 הייתי בצד השני של השולחן כראש אגף חקירות ומודיעין ויו"ר הוועדה היה דוד רותם ז"ל. כלובש מדים, נקראתי בדחיפות למהומת אלוהים של חוק נתוני תקשורת- אז קראו לזה "האח הגדול" ואני זוכר שאמרתי בוועדה ולדרג הממונה- כראש אגף חקירות, יש לי תפקיד שמינו אותי להגיע לחקר האמת ומיצוי דין עם עבריינים ולהציל חיי אדם ואתם הכנסת תחליטו - הכנסת היא הריבון והמשטרה היא גוף הביצוע".

עוד בוואלה! טכנולוגיה:
האם יוטיוב יוצאת למלחמה בחוסמי הפרסומות?
הכי סודי שיש: וואטסאפ הכריזה על פיצ'ר שכולנו צריכים

עוד הוסיף ח"כ סגלוביץ': "השאלה מה המחירים שמשלמים כי בסוף אלו האיזונים. אפשר משטרה בלי טכנולוגיה ובלי חוק נתוני תקשורת אבל דבר אחד אי אפשר- אי אפשר לקחת את בעלי המקצוע שאנחנו שולחים אותם לתפקיד הזה. יש לנו אחריות על שני צדי המשוואה - יש לנו אחריות במאבק בפשיעה, שאזרחים לא יחיו בפחד, יש לזה מחיר וכמעט אף פעם לא שמים את הצד הזה של המשוואה על השולחן".

בווידאו: המשנה ליועמ"ש למשפט פלילי מתייחסת לדוח פרשת NSO/צילום: דוברות משרד המשפטים

פגסוס, היא רוגלה, תוכנת ריגול של חברת NSO היושבת בהרצליה (מה שמכונה גם סייבר התקפי), המשמשת גופי מודיעין וחקירות בכל העולם (ראו גם בהמשך) שבאופן יזום מקבלת גישה לכל החומרים שלכם בסמארטפון. הרוגלה, מרגע שהושתלה בסמארטפון של היעד, יכולה גם בהיחבא לפתוח את המצלמה או את המיקרופון ולבצע הקלטה חיה בזמן אמת (שוב, מבלי שתהיו מודעים לכך), וכמובן, לחוקר שמשתמש בפגסוס יש גם גישה לכל יומני השיחות שלכם, למיקום שלכם, כך שבכל רגע נתון שהטלפון עליכם אפשר לדעת איפה אתם נמצאים ועוד.

בתחקיר של "כלכליסט" מחודש ינואר 2022 נחשף שהמשטרה עשתה שימוש לא מבוטל בפגסוס, זאת על אף הבטחות קודמות של בכירי NSO שפגסוס לא נמצאת בשימוש כלפי אזרחים ישראלים. החלק המטריד הוא שלפי הכתבה, המשטרה גם עקבה ופרצה בחשאי לטלפונים של אנשים שלא היו חשודים בביצוע פשעים: ראש עיר מכהן, ופעילי מחאה של תנועת "הדגלים השחורים".

ממסקנות הדוח הסופי בראשות המשנה ליועמ"שית, עו"ד עמית מררי על פרשת NSO, עלה שלא נמצאה אינדיקציה לכך שמשטרת ישראל ביצעה חדירה ללא צו שיפוטי לטלפונים הניידים של היעדים ששמותיהם פורסמו בתקשורת, באמצעות תוכנת "פגסוס", כפי שנטען. יחד עם זאת, נמצאו מקרים בודדים בהם הצו השיפוטי שניתן לא תאם את פעולת ההאזנה שביצעה המשטרה. אולם, במקרים אלה ניסיון ההדבקה לא צלח, וממילא לא התקבלו תוצרים.

  • עוד באותו נושא:
  • NSO

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully