וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"סופה סולארית מהשמש תכה בכדור הארץ ב-2025 ותביא לאפוקליפסת אינטרנט"

17.7.2023 / 0:17

סופה סולארית מהשמש פוגעת בכדור הארץ

צילום: NASA Goddard, עריכה: ורד לידני

סופת שמש ענקית תפגע בכדור הארץ והיא עלולה לגרום ל"אפוקליפסת אינטרנט"
האם נאס"א ערוכה ל'אפוקליפסת אינטרנט'?
סערת השמש הגדולה הבאה עלולה לפגוע 'במוקדם' מהצפוי ולהרוס את כדור הארץ - סופה סולארית גדולה עשויה להיות בדרכה הרבה יותר מוקדם ממה שציפתה נאס"א, כאשר אירוע מזג האוויר הקוסמי עלול להביא השלכות הרסניות על כדור הארץ


שנת 2025 עלולה להביא לסוף האינטרנט כפי שאנו מכירים אותו אם סופה סולרית אדירה תגרום מספיק נזק לכוכב הלכת - ותותיר כמה מומחים מודאגים מאוד
כמה חוקרים אומרים שיש סיכוי שסופת-על סולארית עלולה לגרום לכשל באינטרנט בקנה מידה גדול בעשור הקרוב.



סופת שמש ענקית נמצאת בדרכה לכדור הארץ - והיא עלולה לגרום ל"אפוקליפסת אינטרנט".

מומחים טוענים שהשמש עומדת להגיע לשיא של מחזור השמש האחרון שלה בשנת 2025 - וסופה סולארית תוביל לדרכו של כדור הארץ כתוצאה מכך.
​מדענים חייבים לתת את הדעת גם למחזור השמש בן 11 השנים. ב"מקסימום" של המחזור, שצפוי להיות בשנת 2025, הפעילות האלקטרומגנטית על השמש מגיעה לשיא, מה שמביא יותר סיכון להפרעה לחיים על פני כדור הארץ.

ולמרות שזה לא משהו יוצא דופן - שכן זה קרה 25 פעמים מאז החלו לתעד ב-1755, מומחים נכנסים לפאניקה מכיוון שהמחזור הנוכחי "התגבר הרבה יותר מהר" מהרגיל, וראה "יותר כתמי שמש והתפרצויות ממה שמומחים חזו".

זה כבר ידוע היטב שסופות שמש מכילות פולסים אלקטרו מגנטיים, שעלולים לגרום להשפעות הרסניות על כדור הארץ אם הן גדולות מספיק.

כאשר השדה המגנטי של השמש מתהפך, הפעילות על הכוכב גוברת עם כתמי פלזמה הנורים לחלל וקרינה עוצמתית הנפלטת. זה נקרא מקסימום סולאר - והוא מתקרב במהירות.


לדברי דובר ממינהל האוקיינוס והאטמוספירה הלאומי: "מעקב וחיזוי המחזורים הסולאריים של השמש נותן מושג גס על התדירות של סופות מזג אוויר בחלל מכל הסוגים - מהפסקות רדיו ועד סופות גיאומגנטיות וסופות קרינה סולארית - והוא משומש בידי תעשיות רבות כדי לאמוד את ההשפעה הפוטנציאלית של מזג האוויר בחלל על כדור הארץ. חלק ממערכות הרשת עלולות לחוות קריסה מוחלטת או הפסקות חשמל".

החששות מפני "אפוקליפסת אינטרנט" גברו כתוצאה מכך לאחר שההערות של המומחית סנגית'ה אדבו ז'יוט'י ב-2021 עלו לאחרונה במאמר מחקר על הנושא.

היא טענה במחקר משנת 2021 כי יש סיכוי של 1.6% עד 12% להפרעה "קטסטרופלית" כזו של חודשים ארוכים באינטרנט במהלך העשור הבא.

אבל מאז היא התבטאה בטענה שהיא "מתחרטת" על השימוש בביטוי, ושזה "פשוט קיבל יותר מדי תשומת לב".

למרות ההפחתה, המדיה החברתית משתוללת עם דיבורים על סוף האינטרנט.

אדם אחד צייץ בטוויטר: "אם התלקחות סולארית תפגע בכדור הארץ בשנת 2025, כשאפוקליפסת האינטרנט תתרחש אז כולנו נוכל סוף סוף לגעת בקצת דשא".

שלישי הגיב: "אפוקליפסת האינטרנט היא מטורפת. יותר מפחיד מאשר אמיתי, אני אהיה כנה."

בדיקה של נאס"א עשויה להיות המפתח למניעת סופת-על סולארית אפשרית שעלולה לגרום ל"אפוקליפסת אינטרנט". יתרה מכך, הסוכנות הפדרלית גם הכריזה לאחרונה על מערכת חדשה המאמנת בינה מלאכותית כדי לעזור לחזות אירועים קיצוניים שכאלה.

העיתון של Jyothi מעריך כי הפסקת חשמל כה גדולה עשויה לעלות לכלכלת ארה"ב 7 מיליארד דולר ליום. אבל מומחי נאס"א דיווחו ש-Parker Solar Probe חשפה רמזים חדשים ומשמעותיים שעוזרים להם להבין את מקורותיהן של רוחות השמש - שבמהירויות גבוהות יש להן את הכוח להמיט הרס בלוויינים של כדור הארץ, תקשורת רדיו, אינטרנט ורשתות חשמל - ולהתכונן לקראתם.

כדי לעזור להעריך את הסכנה, נאס"א יצרה לאחרונה מודל מחשב חדש המשתמש בבינה מלאכותית כדי לחזות תנאים קיצוניים. הטכנולוגיה החדשה יכולה לחזות היכן תפגע סופה סולארית בכדור הארץ עם זמן אזהרה של 30 דקות, אמרו מומחים. אם יאומץ על ידי מפעילי רשתות חשמל וחברות תקשורת ברחבי העולם, גורמים רשמיים יכולים להשתמש בו כדי להגן על המערכות שלהם על ידי העברה לא מקוונת או הוצאת השבתות זמניות. "זה יכול לספק מספיק זמן להתכונן לסערות הללו ולמנוע השפעות חמורות על רשתות החשמל ותשתיות קריטיות אחרות", נכתב באתר של נאס"א.


סערת השמש עלולה לגרום נזק לתשתיות חשמל, לפגוע בחלל ובכדור הארץ ולשגר לוויינים להתרסק מהשמיים

אלכס ג'יימס, פיזיקאי שמש מאוניברסיטת קולג' בלונדון, אמר ל-Live Science ש"שדה הכוח הענק" המקרין מהשמש ולכיוון כדור הארץ עשוי להיות קצת בעיה.

למרות שהמומחה ציין "כל מחזור הוא שונה", הוא אומר שהמפתח להבנת חומרת פיצוץ השמש הוא על ידי התבוננות בכתמי השמש.

לדבריו, "כתמי שמש מופיעים כאשר שדות מגנטיים חזקים חודרים דרך פני השטח של השמש. על ידי התבוננות בכתמי השמש הללו נוכל לקבל מושג עד כמה חזק ומורכב השדה המגנטי של השמש באותו רגע".

מדענים עדיין לא בטוחים כמה זמן יכולה סופת השמש להימשך, אם כי אם לשפוט מהאחרונה היא יכולה להיות בין שנה לשנתיים.

אם היא תימשך תקופה ממושכת, לסופה עלולה להיות השפעה על גלי רדיו, כאשר הפסקות זמניות עלולות לגרום לנזק קטסטרופלי אם תוצאות ה-GPS יהבהבו במקביל לאסון טבע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully