וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זמן להיפרד: הטבעות של כוכב הלכת שבתאי ייעלמו בקרוב

20.11.2023 / 0:07

הטבעות שמאפיינות את כוכב הלכת שבתאי הולכות להיעלם - לפחות למראית עין. למחזיקי הטלסקופ יש עוד קצת זמן להיפרד

כוכב שבתאי כפי שצולם על ידי החללית קסיני של נאס"א/רויטרס

הטבעות של כוכב הלכת שבתאי, אלו שכל כך מזוהות איתו, ייעלמו מהעין ב-2025. אסטרוצלמים ואסטרונומים חובבים חייבים לקחת בחשבון שנותרו לנו 18 חודשים בלבד עד שהטבעות המקיפות את שבתאי ייעלמו. כלומר הן עדיין יהיו שם - פשוט מכדור הארץ לא נוכל לראותן.

למה זה יקרה? באתר המדעי iflscience מסבירים שבשל הטיית כוכב הלכת במסלולו סביב השמש, הטבעות האיקוניות של שבתאי יתיישרו עם קו הראייה שלנו וייעלמו מהעין האנושית. זה אולי נשמע לכם מוזר, כי אחרי הכל הטבעות האלה עצומות. גם אם אנחנו רוצים להתמקד רק בטבעות הבהירות והגלויות ביותר של שבתאי, הן משתרעות על שטח של בין 70,000 ל-140,000 קילומטרים. בסך הכל, הן מכסות שטח שווה ערך לזה של 30 פעמים כדור הארץ. אז איך יכול להיות שהן פשוט ייעלמו לנו?

למרות שהן עצומות, הם גם דקות ביותר. פרופורציונלית - הן דקות יותר מדף נייר. הן, ברובן, בעובי של פחות מ-100 מטרים - וממרחק של יותר מ-1.2 מיליארד קילומטרים, קילומטר אחד הוא באמת כלום.

ההטיה של שבתאי פירושה שהטבעות שלו יוצגו בפנינו פחות ופחות. עד סוף 2025 יהיה כמעט בלתי אפשרי לראות אותם (למשך כמה חודשים). NASA, אתר רשמי
ההטיה של שבתאי פירושה שהטבעות שלו יוצגו בפנינו פחות ופחות. עד סוף 2025 יהיה כמעט בלתי אפשרי לראות אותם (למשך כמה חודשים)/אתר רשמי, NASA

באוגוסט, כששבתאי היה בניגוד (מצב בו שני גופים אסטרונומיים נראים בהפרש של °180 זה מזה), זווית ההטיה הייתה בערך 9 מעלות - והיא תרד ל-0 כשנגיע ל-23 במרץ 2025. המצב הזה מתרחש במרווחים של 13.7 עד 15.7 שנים, וזה בשל חציית כדור הארץ את מישור הטבעות.

ברור שהטבעות לא ייעלמו לתמיד. החלק התחתון שלהן, שלא ראינו שנים רבות, יהיה ניתן לצפייה, כמו גם הקוטב הדרומי של כוכב הלכת. הנטייה המקסימלית אליה היא תגיע תהיה בשנת 2032, כאשר כוכב הלכת יהיה ב-27 מעלות ביחס אלינו - ויביא לתצוגה מרהיבה של הטבעות.

עוד מהחלל:
נאס"א הצליחה להביא דגימה מאסטרואיד - אבל לא מצליחה לפתוח את המכסה

טבעות זוהרות: טלסקופ החלל ג'יימס ווב מספק מרהיב של כוכב שבתאי

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

הנה ההסבר המלא:

השינוי בנטייה אינו חדש והוא צולם רבות במהלך העשורים האחרונים. זוהי למעשה הזדמנות טובה לנסות ולתפוס את הירחים של מערכת שבתאי ולקבל תצפית ייחודית עליה - לפחות בעשור וחצי הקרובים עד שתופעה זו תתרחש שוב ב-15 באוקטובר 2038.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully